Visa alla bilder
Visa film

Mercedes Benz 280 SL — 1969

Sen, proper, representativ och mycket presentabel Pagoda med en fin dokumentation och en underhållande historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Stark karaktär, fin proveniens och klassisk Mercedes-kvalitet. Tre uttryck som på ett rätt sätt sammanfattar bilens utstrålning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
775 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15407
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes Benz 280 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Stark karaktär, fin proveniens och klassisk Mercedes-kvalitet. Tre uttryck som på ett rätt sätt sammanfattar bilens utstrålning."

Beskrivning

Den levererades ny någonstans i Los Angeles 1969, förmodligen i Santa Monica om man kikar på var den servades de första gångerna. Den förra ägaren köpte bilen begagnad i mitten på sjuttiotalet och tog med sig den hem 1980 som flyttgods efter 11 år som golfinstruktör vid anrika Lakeside Golf Club i Hollywood där han instruerade dåtidens stjärnor inom showbusiness som till exempel Bob Hope, Bing Crosby, Johnny Weissmüller, Evil Knievel och Mac Davis. Bland andra. Den senare var en musiker som skrev mycket av Elvis låtmaterial, bland annat In the Ghetto. Denne Davis hade också en röd SL Pagoda med nummerskylten IN T GHETTO och när ägaren efter en lackskada skulle lackera om sin bil i Sverige från original silver inspirerades han av Davis bil och valde en röd Mercedeskulör, Signalrot 568.

Nuvarande ägare är ett dödsbo efter Paul och Irene som köpte Pagodan för att fira sin bröllopsdag, de gifte sig just 1969, samma årsmodell som bilen. De var ett flärdfullt par, som med ett åttiotalsuttryck skulle ha kallats för DINKY; Double Income, No Kids. Pagodan brukades en del på sommarhalvåren mellan 2000 och 2011, därefter ställdes den av och har stått i ett välventilerat, torrt och varmt garage fram tills nu. Man får anta att de helt enkelt fann det bekvämare att köra deras moderna Mercedes 500 CL coupé och BMW 850i, den senare registrerad och stationerad vid parets boende i Spanien.

En SL Pagoda i ett amerikanskt utförande känns bland annat igen på lite annorlunda strålkastarglas, sidomarkeringsljusen, tvärgående gummiförsedda stötfångarhorn, helröda baklampor och en lasthylla bakom stolarna istället för två små baksäten. Senaste godkända besiktningen och därmed också den sista gjordes alldeles nyligen, i oktober 2022.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1981-04-01 
  • Avläst mätarställning
    18177 km 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är startad efter en rengöring och översyn av bränslepumpen, tömd tank ersatt med fräsch bensin och nya stift. Motorn känns pigg och svarar fint. Automatlådan växlar bra, men länkaget kan behöva justeras, P-läget med låsningen och därmed startspärren behöver lirkas lite med ibland. Bromsslangarna är bytta, de hade svullnat i den över tioåriga förvaringen och var helt täta. Nu känns bromsarna stabila och jämna. Den är som sagt körklar och nybesiktigad, men en olje- och vätskeservice på hela bilen är att rekommendera. Vidare är däcken varken helt runda eller färska efter stilleståndet. Ett set nya kvalitetsdäck kommer att lyfta körupplevelsen.

  • Skick interiör:

    Tjocka svarta och överraskande sköna fårskinnsöverdrag täcker den likaledes svarta och fina vinylklädseln. Vinylklädsel (MB Tex) var inte ovanligt på modellen även om man tänka sig att det ofta var skinnklädsel. Snygg original Becker-radio med osäker funktion. Ett gäng eftermonterade högtalare bakom stolarna, och helljusomkopplaren är en vippströmbrytare. I bakluckan finns det larmenheter med sirener och tutor som ser väldigt högljudda ut. Den förra ägaren lät montera larmet men kommer inte ihåg hur det fungerade, och vi har inte märkt några tendenser till vare sig kontrollerad eller okontrollerad funktion.

  • Skick exteriör:

    Kvalitativt omlackerad i Mercedes originalkulör Signalrot 568 av erkänt duktiga Ullareds Billackering och det märks också idag, lacken utstrålar just kvalitet. Hardtopen lackerades samtidigt. och matchar snyggt. Suffletten verkar vara original, den är vackert blekt och patinerad med några små slitmärken, men fint och fullt fungerande med bra passform.

  • Skick helhet:

    Spännande Pagoda i ett körklart fint skick och dessutom med den mest eftertraktade och starkaste motorbestyckningen i modellserien.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-10-10
Ursprungsbesiktning: 1981-04-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1981-04-01
Senast godkända besiktning: 2022-10-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Med formgivning av legendariske Paul Bracq och grundteknik från fenmodellen blev resultatet mycket lyckat för Pagodan – eller W113 som den heter på Mercedesspråk.

Motorn hade sin grund i den vanliga sedanmodellen och ihop med pendelaxlar bak hade man skapat en sportbil som var betydligt sportigare än tidigare generationen SL. Detta var en modern, snabb och högklassig touring för två.

Under modellens levnad mellan 1963 och 1971 kom flera motorstorlekar. Av dem brukar 230SL sägas vara den spänstigaste. 230SL presenterades på Genevésalongen 1963 och tre år senare kom den med femväxlad låda som tillval.

I december samma år inleddes sedan tillverkningen av 250SL som idag räknas som den ovanligaste Pagodan. 1967 kunde man som tillval köpa SL med nya karossvarianten hardtop, med två extrasäten bak istället för sufflett. Året efter ersättes 250 av 280 – som blev den mest tillverkade.

1971 rullade sista Pagodan ur fabriken. Då hade det tillverkats sammanlagt 48 912 stycken. Av dessa såldes sammanlagt 261 stycken nya i Sverige. I USA såldes de med helröda baklampor och andra framlampor, AC och lasthylla bakom stolarna istället för två små barnsäten.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG