Plymouth Barracuda Fastback Formula 340 S — 1968

Svensk trevlig historik, tvåradig skylt bak kvar och i ett fint fungerande skick. En amerikanare från tiden när de konkurrerade om de svenska bilkunderna som ville ha något exklusivt.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbekant körupplevelse, det är lättmanövrerat med en avslappnad mullrande känsla. Och bra effekt rakt fram när man vill."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 MAR 13:50
192 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17974
FALKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 250 000 SEK
Uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 193 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33540
25 MAR 00:17
192 000 SEK
19816
23 MAR 15:53
191 000 SEK
33841
22 MAR 21:38
190 000 SEK
19816
22 MAR 18:50
189 000 SEK
17623
22 MAR 18:36
185 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Plymouth Barracuda Fastback?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbekant körupplevelse, det är lättmanövrerat med en avslappnad mullrande känsla. Och bra effekt rakt fram när man vill."

Beskrivning

Enligt en äldre dokumentation levererades den till – i bestämd form – direktören C.O. Dahlén av GM-återförsäljaren i Gävle i januari 1969. Ägaren efter Dahlén, billackeringsläraren Lasse i Falköping, lade 1975 en Mopar-inspirerad lack i rött och vitt. Kompisen Kent köpte den något år senare och lackerade den svart, samma lack som den har än idag. Han körde ett par år, sålde Barracudan som se'n höll sig på västgötaslätten, i Göteborg och en liten avstickare till Vadstena. Kent letade upp bilen och köpte tillbaka sin ungdomsride 40 år efter första köpet. Den nuvarande ägaren tog över efter honom och de har haft kontakt under tiden. Mätaren har gått runt minst ett varv och den faktiska körsträckan är sannolikt 20 637 mil enligt den dubble ägaren Kent. Plymouth Barracuda sålde förhållandevis bra i Sverige på sextiotalet och många av de som finns i landet idag är just svensksålda. Senaste och sista besiktningen gjordes 2017-07-11.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1969-01-10 
  • Avläst mätarställning
    6 366 km 
  • Regnr
    FAS077 
  • Chassinummer
    BH29P8B113816 
  • Kw / hk
    182 / 247 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Genom åren har det förstås fixats lite under huven. Kromad luftrenare, Edelbrock förgasare och Edelbrock ventilkåpor var vanliga uppdateringar på sjuttiotalet, men den förgasaren monterades av ägaren Kent runt sekelskiftet. Original satt det en Carter-förgasare och de ersattes ofta av just av en Edelbrock. 340 Formula S innebär speciella toppar och någon gång har det också monterats headers, extractorgrenrör på svenska eller competition manifolds på brittisk engelska. De gör att hela avgassystemet sticker ner en bit och syns tydligt när man synar bilen från en låg vinkel. Original grenrör till 340 S är lite svåra att få tag på idag. I övrigt känns motor, låda och bromsar som de ska. Bromsoken fram byttes till renoverade förra året.

  • Skick interiör:

    Snygg inredning som har klarat sig i originalskick förutom en ny stoppning i förarsätet. Det finns även ny stoppning till resterande platser och dessutom en ny matta som följer med. Fint tak och dörrsidor. Några extra instrument och en typisk customratt från sjuttiotalet. Originalratten finns kvar.

  • Skick exteriör:

    Presentabel och fin lack, fotograferingen gjordes under ett typisk vårsnöfall, därav dropparna på lacken. Bilen var enligt uppgift silver metallic i original med en blå fartrand. Fint glas och krom, Centerline tillbehörsfälgar med bra däck. Och trevligt med den tvåradiga första registreringsskylten bak.

  • Skick helhet:

    Förhållandevis fint bevarad, såld i Sverige och möjligt att komplettera till en originalspecifikation om man önskar det och har energin till att söka delar. Ett reservdelspaket ingår, listas nedan under "Ägarens kommentarer".

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-03-24
Ursprungsbesiktning: 1968-12-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1969-01-10
Senast godkända besiktning: 2017-07-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 17

Ägarens kommentar

Ny golvmatta till hela bilen Ny klädsel och stoppning till passagerarsäte. Bytt på förarsidan. Ny klädsel till baksäte Nya gummilister till ventilationsfönster Ny gummilist till baklucka Nya midjebälten till baksäte Nya skraplister till alla rutor Original ventilkåpor Original styrsnäcka Original aluminiumlister till hjulhus

Fakta om modellen

Plymouth Barracuda introducerades 1964 som en utmanare till Ford Mustang i pony car-klassen. 1967 fick den en genomgripande redesign och erbjöds i tre karossvarianter: hardtop, cabriolet och fastback. Barracuda Fastback 340 S var en av de mer prestandaorienterade versionerna och introducerades 1968. Den hade en 5,6-liters (340 cui) V8:a med 275 hk, vilket gav bra prestanda för sin tid. Den var också lättare än de större motoralternativen, vilket gav en bra balans mellan kraft och väghållning. Barracuda sålde relativt bra i Sverige, även om Chrysler Sverige primärt fokuserade på mer konventionella modeller. Men idag är ändå de flesta exemplaren i landet svensksålda, modellen inte har varit föremål för någon större privatimport.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Falköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG