Visa alla bilder
Visa film

BMC Cooper S HTP Race Replica 1293cc — 1964

Godkänd, potent och raceklar för klassen pre-65 i Historic racing, där den konkurrenskraftigt tävlar mot betydligt större och starkare klasskompisar.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är en pigg känsla med 125 hästar och 610 kg i en 62 år gammal liten racerbil. Minst sagt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 MAR 12:30
75 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17888
STENSTORP/FALKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 76 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13193
22 MAR 20:43
75 000 SEK
27220
22 MAR 12:03
71 000 SEK
13193
21 MAR 21:59
70 000 SEK
25347
21 MAR 21:43
60 000 SEK
13193
21 MAR 19:33
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Cooper S HTP Race Replica ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är en pigg känsla med 125 hästar och 610 kg i en 62 år gammal liten racerbil. Minst sagt."

Beskrivning

Den har ett minst trettioårigt förflutet på den historiska racing-scenen. Majoriteten av den tiden har den varit aktiv i Finland med också regelbundna race-besök i Sverige. Den nuvarande ägaren köpte bilen 2020 och körde några tävlingar initialt med en del maskinella motgångar, men de senaste åren har kört han fulla säsonger med bra resultat givet förarens ålder och ambitioner. Oavsett det har bilen idag resurser och förutsättningar för att vara en bil att tävla om framskjutna placeringar och med rätt förarmaterial även om vinster i klassen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1967 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    55 100 km 
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
    92 / 125 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nyrenoverad motor och topp av erkända och kända byggare. Toppen har bearbetats länge och minutiöst för bästa flöde.

  • Skick interiör:

    Racefunktionell och lagom förfinad. De viktigaste funktionerna sitter i en liten aluminiumbox till höger om föraren nere på golvet. En tydlig mekanisk backspärr syns nere på spaken, en mekanisk trygghet.

  • Skick exteriör:

    Vackert röd utan några ärr från racerbanan. Överraskande fina stötfångare med bågar och skärmkantslister längs sidorna att gugga medtävlare mot. Snygga tidstypiska remlåsningar för motorhuven. Ett set extra fälgar följer med. Den gamla finska registreringsskylten hänger kvar som en kuriosadetalj.

  • Skick helhet:

    Fräscht och skönt användarvänligt raceskick, tillsammans med en snygg och representativ utstrålning. Och inte minst, med prestanda och potential därtill.

Ägarens kommentar

Motor: 1275 + överdimension (1293cc). Nyrenoverad för ca 100 000:-. Vevaxeln är slipad, balanserad vevsväng, remskivor samt lättade vevstakar. Kolvar Powermax Smidol 0,20 6,5cc. Sinterlamell. Arbetet utfört av en på scenen känd och erkänd motorbyggare från Nynäshamn. Toppen är nybyggd som en Swift topp. Växellåda.3-synk rakskuren, slutväxel 4,1. Ca 125 hk. En vinnarbil i historisk racing.

Fakta om modellen

En som uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingteam med formelbilar. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära Mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till. 1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan, 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en Mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stenstorp/Falköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG