Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 14 Karmann Ghia Cabriolet 1600 — 1971

Sen modell i ett mer än påkostat finrenoverat skick med en utförlig dokumentation, trevlig amerikansk och tysk historik och ett positivt pedantiskt och välvårdat ägande.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Kvalitativt, sammansatt och sympatiskt körintryck med en tydlig nybilskänsla, den här bilen är en av de finaste representanterna för modellen i Sverige."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 MAR 10:00
172 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17979
VÄSTRA FRÖLUNDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
400 - 450 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 173 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4856
14 MAR 22:36
172 000 SEK
3447
14 MAR 21:12
171 000 SEK
5359
14 MAR 20:45
170 000 SEK
29576
14 MAR 18:30
150 000 SEK
3068
14 MAR 18:26
111 222 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 14 Karmann Ghia Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Kvalitativt, sammansatt och sympatiskt körintryck med en tydlig nybilskänsla, den här bilen är en av de finaste representanterna för modellen i Sverige."

Beskrivning

Den levererades ny till sin första ägare av Volkswagenåterförsäljaren i Santa Monica, LA i juli 1971. I början på nittiotalet importerades bilen till Tyskland och en renovering påbörjades. Karossen var rostfri och behövde aldrig svetsas, men ägaren tappade sugen och näste ägare, som är densamme som beställde ett Fahrzeug-Identäts-Urkunde från Stiftung AutoMuseum Volkswagen (bild) tröttnade också, men därefter lät Herrn Walter Schultz fortsätta en kompromisslös renovering från en plåtren kaross och och bottenplatta, kryddad med en mängd nya och noggrant renoverade delar. Det sitter kvitton på imponerande summor i dokumentationspärmen och den renoverande ägaren har totalt lagt ner över en miljon svenska kronor på arbetet, det sparades inte på något. Idag har bilen rullat drygt 1070 mil sedan den blev klar och den nuvarande ägaren här i Sverige – som köpte och importerade bilen från Tyskland 2017 – har stolt entusiastbrukat och kört majoriteten av körsträckan. Senaste godkända och därmed sista besiktningen (enligt nuvarande regler) gjordes 2017-07-28.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    2017-08-02 
  • Avläst mätarställning
    11 726 km 
  • Regnr
    RUB019 
  • Chassinummer
    1412355077 
  • Kw / hk
    43 / 58 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Silver metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Finrenoverad matching numbers 1600 50-hästars med originalbestyckning. Tidigare satt det ett dubbelt förgasararrangemang på motorn, ägaren har återställt matningen till original, han tycker också att motorn går bättre nu. Vidare har bilen även en elektronisk tändning. När den nuvarande ägaren köpte bilen i Tyskland var den utrustad med större och bredare hjul, och hade också en sänkt bakvagn. Nu sitter det original 15" fälgar skodda med nyare fina Vredestein Sprint Classic, och bilens höjd är justerad till original.

  • Skick interiör:

    Felfri och snygg inredning med en uppgradering till skinn, och med ett litet instegsslitage på förarsidan. Träratten är också en tidstypisk extrautrustning som idag är ett exklusivt originaltillbehör.

  • Skick exteriör:

    Bilen var röd i original och när den importerades till Tyskland och den nuvarande originalkulören heter Silbermetallic L 96 D. Lacken i är ett vackert skick tillsammans med ett lika vackert blänkande krom. Suffletten är i nyskick, är lättmanövrerad och bakrutan i glas är eluppvärmd. Något lite märke på vänstersidan av bakre stötfångare.

  • Skick helhet:

    Brukad och vårdad med glädje de senaste åren som registrerad i Sverige av en dedikerad Volkswagen-entusiast. Skicket, dokumentationen och historiken ger den exemplariska helheten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-08-02
Ursprungsbesiktning: 2017-07-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-08-02 (710701)
Senast godkända besiktning: 2019-08-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Produktionen av Karmann-Ghia Cabriolet kom igång redan 1957 – bara ett år efter urpremiären på Frankfurt Motor Show. Cabrioletversionen av Typ 14 introducerades 1957, två år efter coupéversionen. Under produktionstiden fick modellen förstås en rad mindre uppdateringar, bland annat större och starkare motorer, som i auktionsbilen, och uppgraderad interiör men dock aldrig i skinn. Modellen byggdes fram till 1974 då man kan säga att den ersattes av Golf-baserade sportcoupén Scirocco. Ett rejält kliv mellan en modern och en äldre konstruktion.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Västra Frölunda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG