Visa alla bilder
Visa film

Austin Cooper 998cc — 1965

Svensksåld Mark 1 Austin Mini Cooper från 1965, med endast tre ägare sedan ny, kan bäst beskrivas som ett "garagefynd" i gott skick men i behov av renoveringsarbete.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna bilen har stått förvarad i ett garage sedan början av 1990-talet och har inte körts sedan dess. Vi har kunnat göra en enklare uppstart med hjälp av ett externt bränslesystem och bilen går förvånansvärt fint i motorn (se film). Broms- och kopplingssystemet kräver dock en fullständig genomgång och renovering, men för detta finns det diverse nya delar som kommer med i köpet. Trots detta så bilen rullar bilen lätt och fritt och det är inga bromsar som ligger på."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15681
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin Cooper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna bilen har stått förvarad i ett garage sedan början av 1990-talet och har inte körts sedan dess. Vi har kunnat göra en enklare uppstart med hjälp av ett externt bränslesystem och bilen går förvånansvärt fint i motorn (se film). Broms- och kopplingssystemet kräver dock en fullständig genomgång och renovering, men för detta finns det diverse nya delar som kommer med i köpet. Trots detta så bilen rullar bilen lätt och fritt och det är inga bromsar som ligger på."

Beskrivning

Bilen säljs på uppdrag av den ägarens dödsbo. Bilen nyregistrerades i Sverige den 1 januari 1965 och den första ägaren behöll den fram till 1972. Ägare därefter hade den till 1975, då den nuvarande ägaren köpte den för att sedan äga den de kommande 47 åren fram till sin död i slutet av 2022. Bilen var den avlidne ägarens drömbil och han hade i framtiden tänkt renovera den som en del av sitt pensionsprojekt. under sommaren 1975 ägnade sig han åt att iordningställa bilen, bl.a svetsade han igen rosthål och skapade det fördjupningarna på bakskärmarna, tanken var att han skulle iordningställa detta senare. Efter denna reparation körde han bilen mycket mellan 1975 - 1978, bl.a till England. Efter denna tid kördes bilen sporadiskt men 1992 valde han att ställa av bilen. Från det och fram till nu har bilen hela tiden förvarats i ett torrt garage.
Bilen som nu säljs av hans fru, är i gott skick, med en inredningen som är komplett förutom att det saknas diverse mattor.

Motorn är en Cooper 9FD-SA-H13963, och karossen är både rejäl och bra med diverse äldre svetslagningar i golv och bagageutrymmet. Det finns även en del ytrost runt kanter och falsar och bilen har en ganska ruff lackering i en grön kulör. På bägge bakskärmarnas nedre framdel mot tröskeln har den fördjupningar, pressade linjer, som vi aldrig har sett förut. Den enda tänkbara förklaringen vi har är att dessa sidopanelerna troligen bytts ut någon gång under bilens tidigare liv.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Som vi tidigare nämnt, så går motorn med en extern bränsletillförsel. Bromsarna och kopplingen måste byggas om helt, och flera nya delar (se bilder) för detta ingår. Du kommer givetvis att behöva göra en grundlig genomgång av hela bilen under renoveringen eftersom den inte har använts eller körts på över 30 år.

  • Skick interiör:

    Originalsätena och inredningen är komplett och bra, med undantag för de extremt slitna golvmattorna. Vi har precis tagit bort de gamla, slitna stolsöverdragen och allt under ser ut att vara i ett gott skick, och vi bedömer att den invändiga renoveringen inte kräver några omfattande ansträngningar att iordningställa igen.

  • Skick exteriör:

    Medans bilen stod i ägarens garage, så tog han väl hand om den genom att tex.spruta på oljevax på bilens karosspaneler och dess underrede. Även om det finns en del ytrost på bilen så finns det inga rosthål och den har tidigare också fått diverse svetsarbeten utförda i golv och bagage. Lackeringen verkar dock ha gjorts om hastigt och bilen skulle egentligen kräva omlackering för att ge den rättvisa.
    Dessutom finns det tecken på diverse spackel på framskärmarna. Kromet är ok, men det finns viss oxidation som också behöver åtgärdas. Bilens hjul och däck är av äldre datum.

  • Skick helhet:

    Denna Austin mini Cooper är ett fantastiskt projekt för någon som är intresserad av att äga ett original av en ikonisk samlarbil, och som dessutom har den stora potentialen att kunna bli en värdefull investering i framtiden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1990-09-20
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 1990-07-13
Besiktigad tom: 1991-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Mark 1 Austin Cooper Mini var en mycket populär bil som tillverkades från 1961 till 1967. Det var en sportversion av den klassiska brittiska Mini, designad av Alec Issigonis och John Cooper. Mark 1 Mini Cooper hade en 997cc-motor med två SU-förgasare och producerade 55 hästkrafter. Den hade en topphastighet på 145 km/h och kunde accelerera från 0 till 100 km/h på 12,9 sekunder.

Mark 1 Mini Cooper var mycket framgångsrik inom motorsport och vann talrika rallyn och race. Den var också med i den klassiska filmen "The Italian Job" från 1969, vilket bidrog till att cementera dess ikoniska status.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG