Visa alla bilder

Volvo P210 Duett (B18) — 1966

Mest populära företagsbilen på 1960-talet. Här ett exemplar som klarat sig bra tack vare att den rullat på saltfria vägar i Telemark i Norge fram till nyligen.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Bilen går fint och är hel och i fint bruksskick i alla detaljer. Äldre omlack som stått sig bra. Några rostblåsor finns på nederkanten bakom höger bakhjul."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
95 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13328
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 70 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Bilen går fint och är hel och i fint bruksskick i alla detaljer. Äldre omlack som stått sig bra. Några rostblåsor finns på nederkanten bakom höger bakhjul."

Beskrivning

Bilen har gått i Telemark-fylke i Norge och varit firma-mascot för ett bilföretag där från 1990 till 2016 då den såldes till en dam i Värmland som arbetade tidvis i Norge. Bilen är intullad i Sverige och under 2020 blev den inregistrerad och körklar i Sverige.
Bilen är mycket fin att köra på vägen. Förvånansvärt pigg och stabil, med en trevlig, distinkt växellåda och skönt varv och drag i motorn.
Skicket är välvårdat bruksskick, utan större skavanker. Den har blivit omlackerad i originalkulör någon gång på 1990-talet och samtidigt fått säten omklädda samt nya mattor. Karossen och lacken har hållt sig bra. Endast några mindre blåsor finns, se bilder. Kofångaren fram är flammig i kromet och gallret i grillen skulle behöva målas. I övrigt inget att klaga på. Trevlig bil att köra med som den är. Folk blir jätteglada vart man kommer med denna bil hälsar ägaren.
Tillfälle att köpa en av Volvos mest praktiska klassiker, som byggdes i hela 17 år och var en riktig trotjänare för företagare på den tiden.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    39044 km 
  • Regnr
    FTW17H 
  • Chassinummer
    80614 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    konstläder 
  • Färg
    ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går jättefint på vägen. Nybesiktigad och godkänd. Mätaren har gått runt så vi bedömer att bilen gått sammanlagt 13000 mil.

  • Skick interiör:

    Hel och fin. Mattor ej original. Säten och panel omklädda.

  • Skick exteriör:

    Normalt skick, se bilder, några rostblåsor finns. Behöver en polering och vaxning för att bli riktigt fin.

  • Skick helhet:

    Lite bättre än medelbilen kan man säga. Ser bra ut och går fint. Inget som behöver lagas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2021-02-04 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2021-02-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 660101
Senast godkända besiktning: 2021-02-04
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Volvo PV Duett tillverkades mellan 1953 och 1969.
Volvo Duett togs fram på basis av Volvo PV för att öppna en ny marknad för dem som hade behov av en rymligare bil. Svaret blev Volvo Duett, som lanserades1953. Namnet kommer från Volvos tanke om bilen som både en transportbil och en personbil. Bilen formgavs och konstruerades av en ingenjör vid namn Erik Skoog. Innan dess hade varianter av PV-herrgårdsvagn/paketbil/ambulans med flera tillverkats av fristående karossproducenter på de särskilda leverans-chassier vid namn "PV 445" som Volvo introducerat 1949.
445-chassiproduktionen fortsatte vid sidan av Duettproduktionen löpande fram till 1961. PV 445 Duett, som Duetten hette från början, fick ny skepnad 1960 i form av P 210 Duett som skilde sig från föregångaren med till exempel hel vindruta istället för delad. Duetten kan ses som Volvos första kombi men blev kanske mest populär bland jordbrukare och hantverkare. Många kommer kanske ihåg de orange Duetter som under många år användes av Televerket. Andra storkunder var postverket (gula vagnar med svarta framskärmar och front) samt försvaret som i vissa fall utrustade vagnarna med flygspanarlucka i taket. Några få vagnar producerades med hel bakdörr.
Duetten utvecklades parallellt med Volvo PV 444/Volvo PV 544 och tillverkades ända fram till 1969. Den fanns i flera versioner, som skåpbil med täckta sidor, och med fönster. Volvo försökte göra en efterföljare i Volvo 145 Express, men den anses inte kommit i närheten av Duettens popularitet. Eftersom dessa bilar fick slita hårt under sina verksamma år finns få bevarade idag och de som överlevt är eftertraktade hobbybilar då de är fina att köra och fortfarande mycket praktiska.

Lagerort och visningsinfo

För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström

Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan boka tid för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG