Visa alla bilder
Visa film

Harley-Davidson 42 WLC 750cc — 1942

Vintage-Harley med en extraordinär historia och en fantastisk patina. Ursprungligen använd av den kanadensiska militären under andra världskriget. Där den deltog i strider i Nordafrika innan den kom till Sverige efter kriget.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna motorcykel stormade genom andra världskriget och hade endast två ägare fram till 2013. Efter årtionden av förhandlingar fick den sin tredje ägare – fortfarande från samma område – som sedan dess kärleksfullt har vårdat och kört den."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
13 MAR 11:30
161 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17875
NÄSSJÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 162 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
30396
10 MAR 22:42
161 000 SEK
4815
09 MAR 09:52
160 000 SEK
4815
09 MAR 09:52
135 000 SEK
3337
09 MAR 09:46
126 000 SEK
4815
09 MAR 09:43
125 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Harley-Davidson 42 WLC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna motorcykel stormade genom andra världskriget och hade endast två ägare fram till 2013. Efter årtionden av förhandlingar fick den sin tredje ägare – fortfarande från samma område – som sedan dess kärleksfullt har vårdat och kört den."

Beskrivning

Denna motorcykel tjänstgjorde under andra världskriget i Nordafrika med den kanadensiska militären innan den importerades till Sverige 1946 och registrerades som F7812. Dess första ägare var herr Holm i Malmbäck, som 1948 målade om den i grönt och därmed täckte dess ursprungliga sandfärgade militära lackering.

År 1965 fångade den uppmärksamheten hos Lennart, en välkänd lokal snickare och motorcykelentusiast. Efter att ha sett den i ägarens garage slog han till på en affär – han erbjöd gratis arbetskraft och 400 kr i utbyte mot nycklarna. Från den dagen blev motorcykeln hans dagliga färdmedel genom 1960- och 1970-talen, och dess dånande motorljud blev en välbekant melodi för alla i trakten.

Den nuvarande ägaren tillbringade årtionden med att försöka förvärva motorcykeln från Lennart och lyckades slutligen 2013. Sedan dess har den körts årligen och är en regelbunden syn på veteranbils- och motorcykelträffar. Anmärkningsvärt nog startade den efter bara några kickar och kördes till och med av ägaren i den bifogade filmen.

Alltid väl underhållen och i gott bruksskick, visar äldre anteckningar att motorn genomgick en renovering för cirka 15–20 år sedan. Den har fortfarande sina ursprungliga militära detaljer, inklusive motorskyddsplåt, specialoljefilter, militär strålkastare med halvljus, dubbelsadel och sadelväskor.

Med omfattande vintage-dokumentation är detta verkligen en anmärkningsvärd maskin i alla avseenden!

Ramnummer: 418-32
Motornummer 42WLC9115

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1942/1942 
  • Första registreringsdatum
    1942-01-01 
  • Avläst mätarställning
    19275 
  • Regnr
    GDT662 
  • Chassinummer
    42WLC9115 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar enkelt efter några kickar, och motorn går starkt med sitt karakteristiska dånande ljud. Den nuvarande ägaren kommer att gå igenom startproceduren med den nya ägaren. Den 3-växlade handväxlade lådan fungerar smidigt, och bromsarna är i gott skick. Motorcykeln har regelbundet servats för att säkerställa att den förblir i gott och användbart skick. Den har äldre däck med sprucken gummi.

  • Skick interiör:

    Fina lädersäten och en matchande sadelväska, båda med en vacker vintagepatina som förstärker motorcykelns karaktär och autenticitet.

  • Skick exteriör:

    Motorcykeln handmålades redan 1948, vilket bara förstärker det klassiska utseendet och patinan. Den bär på några stridssår och märken som ytterligare bidrar till dess charm. Till skillnad från många exemplar som har genomgått fullständiga renoveringar och förlorat sin ursprungliga känsla, har denna motorcykel bevarat sin historia. Vilket gör den till en sann överlevare.

  • Skick helhet:

    Denna motorcykel osar charm, historia och patina. Den har blivit omsorgsfullt omhändertagen sedan den anlände till Sverige 1946.

    Ett enkelt råd – köp den, och du kommer att förälska dig i den direkt!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1989-05-13 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1942-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1942-01-01
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Före andra världskriget använde den kanadensiska armén, känd som Canadian National Defense Forces, främst motorcyklar från Norton, BSA och Indian, i linje med sina brittiska samväldespartners. När kriget fortskred kunde dock England inte längre leverera tillräckligt många motorcyklar för att möta Kanadas behov, vilket tvingade dem att söka alternativa tillverkare.

Efter Frankrikes fall övertog britterna ett kontrakt från Indian Motorcycle som ursprungligen var avsett för den franska armén och levererade flera Indian Chief-modeller till Kanada. Nöjda med prestandan lade Kanada ytterligare beställningar på både Chief och 640 Scout-modellen direkt från Indian.

Men eftersom Indian hade svårt att leverera reservdelar och olika problem uppstod med motorcyklarna, började Kanada leta efter en ny leverantör. Denna sökning ledde dem till Harley-Davidson. Precis som Indian levererade Harley både 45ci Solo-modeller och Big Twins, vilka fick beteckningarna WLC respektive ELC.

Modelldesignationen "C" indikerar att motorcykeln utvecklades specifikt för den kanadensiska försvarsmakten, medan "L" står för High Compression. Detta återspeglade dock inte nödvändigtvis kompressionsnivåerna vid den tiden. "W" betecknar att motorcykeln är utrustad med en 45-kubiktums sidventilsmotor, en konfiguration som introducerades 1937. Harley-Davidson behöll detta namnsystem och ändrade endast den sista bokstaven för att beteckna variationer av befintliga modeller.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nässjö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-03-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG