Visa alla bilder
Visa film

Volvo 240 turbo Gr A Historisk Appendix-K — 1982

Projektbil med ambition att bli Sveriges finaste 240 Turbo Gr A Appendix-K. Proffsigt bygge, utan kompromisser eller besparingar. Säljs nu till likasinnad för färdigställande. Bara det roliga arbetet kvar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket välbyggd 240 appendix-K projektbil. Byggd av professionell bilplåtmekaniker som arbetat 19 år på Volvo. Han har både byggt och tävlat med Volvobilar under många år. Till det här projektet har allt som fanns att köpa nytt hos Volvo införskaffats under en 10-års period."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
285 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16860
ÅRJÄNG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 240 turbo Gr A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket välbyggd 240 appendix-K projektbil. Byggd av professionell bilplåtmekaniker som arbetat 19 år på Volvo. Han har både byggt och tävlat med Volvobilar under många år. Till det här projektet har allt som fanns att köpa nytt hos Volvo införskaffats under en 10-års period."

Beskrivning

Ägaren som arbetat länge i auktoriserad Volvo verkstad har renoverat och byggt flera Volvo 240 för utställning och rally. 2013 köpte han den här vagnen från 1982, som vid tillfället var en orörd original 242. Karossen vattenblästrades och sedan förstärktes den och ändrades precis på samma sätt som Volvo byggde Grupp A-bilarna mellan 1981 till 1984. (Se specifikation på vad som gjorts, via länken nedanför).

De karossdelar som byttes ersattes med nya NOS plåtdelar från Volvo. Bl.a. helt nya bakskärmar, framskärmar, dörrar och huv. Även golvplåtar, trösklar och front är ersatta med Volvo originalplåt. Hjulhusen är ändrade på samma sätt som original Grupp A-bilarna, likaså ändrades till singel-torkare. Störtbågen är tillverkad och monterad av Rallyprodukter i Vålberg som även certifierat den.

Härefter epoxigrundades karossen och alla skarvar tätades innan den slipgrundades och slipades så det blev lika hög finish inuti och under som utanpå. Proffslackad i vagga, med Volvos Antrazitgrå kulör, färgkod 177. Med bilen följer allt som syns på bilderna. Motorn är ett orört B21 ET block. Växellådan är rätt Getrag-5växlad låda. Original ny, förstärkt framvagnsbalk med monterad Sellholm styrväxel ZF. Man har efter lång tids letande även funnit rätt NOS gröntonade turborutor. USA lyktor och blinkers samt originalbakljus Hella helt nytt från Volvo.

Även nya gummilister, nya låskistor, nya elhissar, NOS dekorsats från Volvo. WRC pallbockar med förstärkning i trösklar.

Bland större saker som en köpare får komplettera med, som ej ingår i detta köp, kan nämnas elsystem, tändsystem, bakaxel, fjädring och bromsar.



Projektbeskrivning/utrustningslista

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    1982-06-22 
  • Avläst mätarställning
    0 km 
  • Kw / hk
    78 / 106 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Antrazitgrå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Påkostat med cirka 300.000 kr i nya NOS delar under byggtiden. Det mesta NOS har kunnat köpas tack vare arbetet hos Volvo aukt. Å-F.

  • Skick interiör:

    Stolfästen från Rallyprodukter, ny flockad instrumentbräda och mittkonsol, ombyggt värmepaket till en viktbesparande variant.

  • Skick exteriör:

    Otrolig finish och passform på karossen, nedlagt 900 timmar av Volvoproffs, på kaross, ombyggnad/modifieringar och lack.

  • Skick helhet:

    Fantastiskt Volvo Grupp-A projekt. Troligtvis en av Sveriges mest välbyggda vad gäller skick, och nya delar. Unikt tillfälle för Volvo entusiast att färdigställa en drömbil, ett rätt spec. bygge från tiden då Volvo sopade rent på racingbanorna i Europa.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2003-10-26
Ursprungsbesiktning: 1982-05-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1982-06-22
Senast godkända besiktning: 2002-09-24
Besiktigad tom: 2004-09-30
Skattebefriad; Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Volvos 240-Grupp A tävlingssatsning pågick under åren 1981 till 1986. På senare år har intresset för Volvos Grupp A-historia med Volvo 240 Turbo under 1980-talet ökat bland bilsamlare och racingentusiaster.

1985 var ett guldår för Volvo i motorsport. Volvo 240 Turbo, av konkurrenterna föraktfullt kallad "tegelstenen" vann det europeiska touringbilmästerskapet ETC samt tyska motsvarigheten DTM, Deutsche Touringwagen Meisterschaft. Som om inte ETC och DTM var nog vann Volvo också standardvagnsmästerskapen i Finland, Portugal och Nya Zeeland 1985. Dessutom vann en högerstyrd 240 Turbo det skotska rallymästerskapet samma år.

ETC - European Touring Car Championship var en internationell tävlingsserie för racingbilar som anordnades av FIA. Den kördes mellan åren 1963 till 1988. För att typas in och få köra i grupp A-klassen måste bilen vara minst fyrsitsig och tillverkad i 500 identiska exemplar under ett och samma år. Det kallades för Evolutionsbil. Samtidigt var biltillverkaren tvungen att basera Evolutionsbilen på en standardbil som redan byggts i minst 5000 exemplar. Reglerna krävde som sagt att minst 500 så kallade evolution-bilar måste byggas – därför skapades 240 Turbo Evolution. I juli 1983 stod de 500 exemplaren uppställda för homologiseringsbesiktning – fördelade på två fält i USA, ett på väst- och ett på östkusten. Bilarna hade större turbo och modifierat motorstyrningssystem.

1984 drog man igång att tävla på allvar i Grupp A. Volvo stod för konstruktion och homologisering av de komponenter som behövdes. Tävlandet skulle skötas av fristående team. Detta första år blev utdelningen två segrar. Svenskarna Ulf Granberg och Robert L. Kvist vann på belgiska Zolder i ETC och landsmannen Per Stureson vann på tyska Norisring i den första säsongen av DTM. I klassen som Volvo tävlade med 242 turbo tillät man bilar med en cylindervolym på upp till 3 liter (3000cc). Detta innebar att Volvo ställdes mot bilar med ända upp till 12 cylindrar. Motståndet bestod av bland andra BMW 635csi, Alf Romero Alfetta GTV V6 och Jaguar XJ-S, samt senare Ford Sierra RS500 och BMW E30 M5.

1986 drog sig Volvo ur racingen. Man tillkännagav att man inte längre skulle tävla med fabriksstall. Utvecklingen av 240 Turbo lades ner av Volvo Motorsport och

Volvos storhetstid i Grupp A var därmed över.

Volvo Turbo Cup.

Redan 1981, samma år som Volvo Introducerade 240 Turbo, startades Volvo Turbo Cup. Ett initiativ av Bo Wiksås på Volvos tävlingsavdelning. En ekonomiklass där deltagarna körde Volvo 240 från 1975-års modell och uppåt. Den gemensamma nämnaren var att alla bilar utrustades med Volvos speciella R-Sport Turbo kitt som ökade effekten i B21-motorn upp till 180hk. Volvo Turbo Cup blev en formidabel Succé.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Årjäng

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund
mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG