Visa alla bilder
Visa film

Daimler Sovereign 3,6 — 1988

En XJ40:a i Daimlerutförande, i ett relativt unikt skick vad gäller, utseende, funktion, utrustning och inte minst det låga miltalet - 2550 mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"När man kliver in i denna brittiska behagligt rullande Herrklubb, omges man av: en silkeslen rak 6:a, automatlåda, C-lås, el-hissar fram och bak, el-speglar, el-stol förare och passagerare, el-taklucka, farthållare, färddator, servostyrning, stereo, stolsvärme fram, tygmattor, skinnklädsel och en ACC klimatanläggning - där allt fungerar väl och som det var tänkt i slutet av 80-talet. Sinnena får sitt, motorn och vägljud hörs knappt men musikanläggningen gör det, det doftar läder, man ser vackert trä, man får en smak av den fina världen och man känner ett lugn. Här trivs man..."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
167 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16857
VÄLLINGBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Daimler Sovereign 3,6?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"När man kliver in i denna brittiska behagligt rullande Herrklubb, omges man av: en silkeslen rak 6:a, automatlåda, C-lås, el-hissar fram och bak, el-speglar, el-stol förare och passagerare, el-taklucka, farthållare, färddator, servostyrning, stereo, stolsvärme fram, tygmattor, skinnklädsel och en ACC klimatanläggning - där allt fungerar väl och som det var tänkt i slutet av 80-talet. Sinnena får sitt, motorn och vägljud hörs knappt men musikanläggningen gör det, det doftar läder, man ser vackert trä, man får en smak av den fina världen och man känner ett lugn. Här trivs man..."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny till en Engelsk familj som var bosatta i Oman (arbetade inom oljeindustrin), därför LHD och km-mätare. Efter en kortare tid på den Arabiska halvön, togs bilen med som flyttgods till England. Där kördes den mycket sparsamt, (kanske i väntan på ny utlandstjänst i ett land med högertrafik), förutom till den årliga MOT-inspektionen 1988 - 2013, därav det låga miltalet.

Bilen togs därefter till Sverige och registreringsbesiktigades här, den 18 september 2015. På senare år har den fått en komplett rostskyddsbehandling av Rostskyddsmetoder AB, nya strålkastare, ett nytt innertak, nya däck och nytt batteri. Service med ny packning till ventilkåpa och nya tändkablar. Dessutom nya stötdämpare fram, ny o-ring till antennen och ny matta i bagageutrymmet. Det mesta bytt, pga. av stillastående. All dokumentation inkl. besiktningspapper från England och Sverige samt instruktions- och serviceböcker medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    2023-04-25 
  • Avläst mätarställning
    25500 km 
  • Kw / hk
    135 / 184 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i rött med röda tygmattor 
  • Färg
    Rödmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick tyst och fint. Vid provkörning fick man en stadig, lugn och harmonisk färd. Allt förefaller fungera väl såsom motor, drivlina, bromsar och övrig teknik. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses, såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Härlig "brittisk style" med skinninredning i Mulberry Leather samt vackert trä, allt i utsökt originalskick. Picnickbord i bak. Innertaket är bytt. All el och mätare fungerar klanderfritt och AC kyler väl.

  • Skick exteriör:

    Lackering i Bordeaux Red Metallic, som förefaller vara i originalskick och är i ett fint välhållet blankt och polerat skick. Något litet stenskott och repa. Takluckan är dock omlackerad efter någon form av mindre skada (stenskott/något som fallit ner). I övrigt fint skick på glas-, blankt- , belysning- och gummidetaljer. Fina fälgar med nyare Dunlopdäck. Såväl motor- som bagageutrymmen är rena och snygga i originalskick, nyare matta i bak efter vattenskada via otät el-antenn, åtgärdat. Komplett original verktygssats.

  • Skick helhet:

    Modellen XJ6 och XJ 40 finns det gott om. Snävar vi in till Daimlerversionerna, blir det färre. I det här fina lågmilade skicket, blir det inte många konkurrenter kvar. En unik historik samt en lite ovanligare färgkombination med Bordeaux Red Metallic samt Mulberry Leather Interior samt Daimler Sovereigns utrustning med vackert trä och picknickbord, gör det här till en brittisk ikon. En intressant och elegant klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-25
Ursprungsbesiktning: 2015-09-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2023-04-25 (890417)
Senast godkända besiktning: 2023-08-02
Besiktigad tom: 2025-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Modell XJ 6 lanseras på London Motor Show i september 1968 och blev en omedelbar success. I ett slag och med en modell, flyttade Jaguar fram positionerna. Ett antal "ålderdomliga modeller" försvann och här stod en prisvärd modern och attraktiv vagn. Orderblocken blev snabbt fulltecknade och återigen var epiteten pace, space and grace synonymt med Jaguar. Året efter kom den i en lyxigare version som Daimler Sovereign. Fick vagnarna dessutom vinyltak, fick de också namnet Vanden Plas i tillägg. År 1972 kom en version med 12 cylindrig motor, XJ12, samt en förlängd L-version. Året därpå fick även Daimlerversionen dessa attribut. Modellen kom att bli den sista, där företagets grundare Sir William Lyons deltog i utvecklingsarbetet.

Till årsmodell 1974 kommer Serie II med en del förändringar, såsom ny grill och högre stötfångare mm.

Till årsmodell 1980 kom så Serie III med en uppdatering av Pininfarina. Trots att det vid en snabb blick inte skilde så mycket var det en mängd små justeringar som gav bättre utrymmen, mer glasytor, mindre luftmotstånd och en modernare image.

På tekniksidan, fortsatt beprövat grundkoncept med bl.a. gjutjärn men med bättre prestanda och framför allt lägre förbrukning.

Till 1987 års modeller kom så en mer omfattande uppgradering som även fick ett nytt modellnamn, XJ40. Förutom en ny kaross, som ändå var omistligt igenkännbar, uppgraderades inredningen. Den nya J-gate kulissen till växelföraren samt ny instrumentering tillkom. Nya motorer om 2,9 eller 3,6 lite, nu med både block och topp i aluminium presenterades, vilket minskade vikten med 25-30%. Daimlerversionen hade sin karaktäristiska grill och lite mer lyx. Inte sällan anses XJ40 vara den sista riktiga Jaguaren, innan det var dags för Ford och Tata.

Totalt tillverkades 208 733 ex av XJ 40, årsmodellerna 1987 - 1994

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: VÄLLINGBY

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG