Visa alla bilder

Rusch Moped Victoria MS50 — 1954

En mycket ovanlig och tidig Rusch-moped, som endast ett fåtal personer känt till, har upptäckts och är nu till salu som ett "barn find". Denna moped är känd som "fader" till de senare sportmopederna.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett spännande objekt i förvånansvärt bra skick för att ha varit försvunnen i många år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
23 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15657
GÄVLE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rusch Moped?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett spännande objekt i förvånansvärt bra skick för att ha varit försvunnen i många år."

Beskrivning

En Rusch av tidig årsmodell med väldigt lågt ramnummer (1069).

Enligt boken Rusch - grabbarnas drömmoped av Jan Malmstedt så ligger detta exemplars ramnummer i serien av de allra tidigaste Rusch RM1. Vid bokens publicering var det inte känt att detta exemplar fanns kvar i livet. I boken finns det tre stycken andra ramnummer där man vet att mopeden fanns kvar 2012. Enligt boken var produktionstakten endast 1,5 moped per vecka vilket gjorde att ivriga spekulanter fick ställa sig i kö för att få möjlighet att köpa ett exemplar av den sportiga mopeden.

Den första juli 1952 blev "cykel med hjälpmotor" laglig. Innan dess så var alla liknande fordon klassade som lätt motorcykel. De tidiga mopederna hade ofta utgångspunkt i en vanlig cykel där man monterade en lös motor som drev mopeden fram genom en rulle på bakhjulet eller där man helt enkelt ersatte cykelns bakhjul med ett annat som hade en integrerad motor. De fanns även sådana som hade remdrift. Men dessa Ruschmopeder hade en konstruktion som var mycket lik en motorcykel där motorn var lågt monterad i en vaggram. Dessa mopeder var handbyggda med sandbockade rör och till en början med Victoria MS50 motorer. Man hade möjlighet att välja vilken form av sadel man ville ha till en början. Limpa eller vanlig sadel samt pakethållare. Gissa vilket som var tuffast. Rusch fick rykte om sig att vara kanske det bästa som fanns i både kvalitet och utförande när det gällde mopeder.

Ett omdöme var bl.a. "Hela Rusch-mopeden präglas av ett synnerligen noggrant tillverkningsarbete. Svetsskarvarna är välgjorda, lackeringen och förkromningen först klassig. Bromsarna och fjädringen av god klass."

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoveringsbehov. Motorn går runt men är som synes ej startad på väldigt länge.

  • Skick exteriör:

    Ett till stora delar komplett renoveringsobjekt. Se bilder.

  • Skick helhet:

    Ett bra renoveringsobjekt av en mycket ovanlig moped. Den är ej komplett.

Fakta om modellen

Rusch var en svensk tillverkare av mopeder och motorcyklar som var verksam mellan 1951 och 1968. Företaget grundades av bröderna Ragnar och Sigvard Rundqvist i Södertälje.

Rusch var också kända för att producera motorcyklar, och under 1950-talet lanserades flera modeller med motorer på upp till 175 cc. Men trots sin popularitet och framgångar gick företaget i konkurs 1968 på grund av en sviktande efterfrågan på mopeder och motorcyklar.

Även om Rusch endast var verksamma under en relativt kort tid anses de vara en av de mer framgångsrika svenska tillverkarna av mopeder och motorcyklar under sin tid. Idag är Ruschmopeder eftertraktade samlarobjekt och många entusiaster beundrar fortfarande deras unika och tidlösa design.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-03-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG