Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 544 B20 — 1960

Modifierad Restomod PV med extra krut och byggd för tuffa tag.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fint skick och väl utfört arbete."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15624
STRÖMSUND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fint skick och väl utfört arbete."

Beskrivning

PV 544 med raceambitioner. Av allt att döma har bilen haft en tämligen lugn tillvaro i tidigare liv. En ägare mellan 1967-2017. Efter det kom bilen renoveras och byggas om till dagens utförande. Här sitter nu en B20 borrad till 2,2 liter bestyckad med bland annat trimkam och dubbla Weberförgasare. Bakaxeln hänger i en four-link med Wattlänkage och colivers. Fuelcell på racingvis i bagaget med dubbla Facet redtop elpumpar som matar fram bränslet till en King tryckregulator i motorrummet. Originalinstrumenten har fått ge vika för moderna elektroniska mätare från Autometer.

De har inte blivit så mycket kört med bilen efter det att den blev klar, senaste två åren har den rullat drygt 100 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vi börjar i motorrummet: B20 borrad till 2,2 liter. Här sitter ett modifierad topplock och vassare kam - dock okänt vilken variant. På bränslesidan tronar två Weber 45:or. Temperaturen hålls i schack med en rejäl kylare i aluminium och elfläkt. Effekten uppges vara 150+ hästkrafter. En femväxlad M47 växellåda från Volvo 940 tar effekten till bakaxeln.

    Under motorn sitter framvagnen som blivit helt renoverad och uppdaterad med skivbromsar. Tvåkrets bromssystem med reduceringsventil monterat. Baktill sitter en fuel cell tank i aluminium som även fått sällskap av batteriet. Bränslematning består av dubbla elpumpar och en tryckregulator. Bakaxeln är av Four-linktyp med Watt-stag och coilovers . Utväxlingen är 4,88:1 i bakaxeln som även har lamelldiff.

    Elsytemet är nytt och allting fungerar.

  • Skick interiör:

    Baksäte och dörrsidor är mycket fina och original dock inte ursprungliga. Sportstolar monterade, moderna Autometer instrument och sportratt. Lackerade ytor mycket fina, mattor och övrigt håller god kondition.

  • Skick exteriör:

    Lack i fint skick, rak och fin i plåt, ny vindruta. Bakre kofångare är lite sliten i kromet. Minilitefälgar i mycket gott skick. Helt rostfri kaross.

  • Skick helhet:

    Solid bil med mycket godis under skalet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-12-01
Ursprungsbesiktning: 1960-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1960-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-05-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Volvo PV 544 var en populär modell tillverkad av svenska biltillverkaren Volvo mellan 1958 och 1965. Bilen var en uppdaterad version av den tidigare modellen PV 444 och var utformad för att locka till sig den växande medelklassmarknaden på 1960-talet.

PV 544 hade en klassisk och tidlös design med en strömlinjeformad kaross och eleganta kurvor. Bilen var också utrustad med en kraftfull och pålitlig B18-motor som erbjöd en mjuk och bekväm åktur.

En av de unika funktionerna hos PV 544 var dess fyrväxlade manuella växellåda, som gav förarna en smidig och lättanvänd växellåda. Bilen var också utrustad med skivbromsar, vilket var en ny och innovativ funktion för tiden och hjälpte till att göra bilen till ett säkrare och mer pålitligt alternativ.

När det gäller komfort och bekvämlighet var PV 544 också före sin tid. Bilen hade en rymlig och bekväm interiör med en enkel men elegant instrumentbräda. Den hade också funktioner som en AM-radio och en valfri värmare, som inte var standard i många bilar under tiden.

Sammanfattningsvis var Volvo PV 544 en välutformad och innovativ bil som var populär bland förare på 1960-talet. Dess klassiska och tidlösa design, kombinerat med dess kraftfulla motor, pålitliga växellåda och innovativa säkerhetsfunktioner, gjorde den till ett populärt val bland medelklassfamiljer och bilentusiaster. Idag är bilen fortfarande en eftertraktad klassiker och en symbol för Volvos engagemang för säkerhet, pålitlighet och innovation.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Strömsund

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-03-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG