Visa alla bilder

Volvo PV 831 — 1954

En av de allra sista i raden av Volvos stora droskmodell. Få ägare genom åren och genomgick en smärre renovering för 30 år sedan.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin balans mellan varsam renovering och bevarat original har med åren skapat en jämn patina som förstärker bilens gedigna framtoning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 13:20
58 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18245
VAREKIL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 59 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
11026
23 MAJ 23:19
58 000 SEK
28646
23 MAJ 17:25
57 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 831?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin balans mellan varsam renovering och bevarat original har med åren skapat en jämn patina som förstärker bilens gedigna framtoning."

Beskrivning

PV830-serien efterträdde PV800 som hade haft premiär före krigsutbrottet. Mekanisk var skillnaderna inte så stora men fick en modernare framtoning som kunde hänga med under större delen av femtiotalet. Man delade inte in dom i årsmodeller - första serien kallas 1950 och andra räknas alla tekniskt sett som 1954 års modell.

Detta är en av de allra sista tillverkade - bara fem chassinummer från slutet och levererad ny så sent som november 1957. Den hämtades där av fru Elsie Ahlström för sin mans - droskägare Sölve Ahlströms räkning. Volvo bjöd även på en galamiddag på restaurang vid leveranstillfället.

Sölves händer rattade den här droskan i trakterna runt Östa Karup i Halland fram till 1967. Då såldes den till en person i Svedala som bara behöll den ett halvår. Där fick bilen MA (Malmöhus) registreringen var skylt sitter på bilen än idag. Nästa adress är Kungsbacka där en tandläkare köpte bilen senare. samma år. Hur han brukade den stora bilen är inte känt men den ställdes undan efter ett tag.

1994 börjar nästa kapitel i bilens historia när nuvarande ägare hittade den, renoverade upp och registreringsbesiktigade bilen 1995. Sedan dess har den använts främst vid student och bröllopskörningar, utflykter och träffar.

Den har alltså inte haft fler än fyra ägare/brukare och av allt att döma varit i god kondition hela vägen. Vid renoveringen var bilens originalskick såpass bra att den behölls - tills en mindre olycka där fronten skadades resulterade i hellackering.

Denna Volvo Droska har dessutom medverkat i den svenska långfilmen "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö", vilket ger den en unik och filmhistorisk prägel.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1995-04-11 
  • Avläst mätarställning
    20 000 km 
  • Regnr
    DFT370 
  • Chassinummer
    4130 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Maskinellt känns bilen bra, motorn utbytt i mitten av nittiotalet mot en ED-motor som varit stationärt monterad i en brandspruta. Samma motortyp som satt i PV830-serien original. Bilen startar lätt och växlar fint. Taxameter, ledigskylt och övrig utrustning fungerar klanderfritt. Hastighetsmätare kan glappa lite och vägmätaren stannade för länge sen, så aktuell körsträcka är okänd.

  • Skick interiör:

    Insidan andas original, det mesta är ursprungliga detaljer och här gjordes närmast inget vid renoveringen. Framsäte har lite småskador samt ett armstöd skadat. Ursprungliga gummimattor på golvet som är åldrade och nötta - men det är anmärkningsvärt att dom ligger kvar efter nästan 70 år. Extrasätena har lite skador i klädsel främst av ålder. Innertak fint med lite skönhetsfläckar i kanterna. Ratt och reglage gott skick med patina.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad på nittiotalet efter en mindre krockskada fram. runt det området syns lite blåsor. Blank lack med fin lyster. En del repor, småblåsor och annat har tillkommit under 30 år. Krom och lister i ursprungligt något åldrat skick. Lite rost finns vid vänster bakdörr, annars har bilen klarat sig bra genom åren. En del äldre lagningar finns i bakre hjulhus och bagage. En annorlunda detalj är pakethållaren bak. Den är finurligt konstruerad för att även kunna ta cyklar. Vad som skiljer det här från det vanliga räcket är att det är hopvikbart och dubbelt så stort som standardhållaren var.

  • Skick helhet:

    Solid och pålitlig bil med mycket ursprungliga detaljer i behåll samt tidstypiska taxitillbehör - en genuin nostalgitripp

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-04-11 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1995-03-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1995-04-11
Senast godkända besiktning: 2017-04-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Varekil

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG