Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 Bubbla 1302 LS Cabriolet — 1972

Charmig Bubbla i en glad och somrig look. Välfungerande och i ett fint renoverat skick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har en nyare lackering och sufflett samt genomgången motor varför allt fungerar fint. Trevlig färgkombination som utstrålar sommarkänsla. Redo för sommarens utflykter och glassturer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 12:30
79 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18189
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 80 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32974
25 MAJ 09:09
79 000 SEK
17520
24 MAJ 21:48
32 000 SEK
17520
24 MAJ 21:48
31 000 SEK
29576
24 MAJ 13:55
30 000 SEK
32974
24 MAJ 10:18
29 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 Bubbla 1302?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har en nyare lackering och sufflett samt genomgången motor varför allt fungerar fint. Trevlig färgkombination som utstrålar sommarkänsla. Redo för sommarens utflykter och glassturer."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 25 maj 1972. Nuvarande ägare förvärvade den i oktober 2010. Han bor numer utomlands och bilen säljs genom en god vän i Stockholm. Den har körts sparsamt och mest vilat ut i garaget sedan förvärvet. Den kostades på en ny lackering och sufflett samt fälgar och däck samt en mekanisk genomgång. Körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-05-25 
  • Avläst mätarställning
    19,234 km 
  • Regnr
    DBJ981 
  • Chassinummer
    1522591039 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Orangeröd och crème 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick lugnt och fint i motor och drivlina. Vid kortare provkörning i Vasastan upplevdes styrning, väghållning, koppling, växellåda samt bromsar fungera väl. Nyligen genomgången och åtgärdad inför försäljning av den välrenommerade firman Autotjänst E.Vogel i Vasastan.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg vederhäftigt ut vad gäller vitala delar. Inga kommentarer från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Fin originalinredning med normalt bruksslitage för ålder och mil. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i likaledes bra skick med fungerande el-funktioner. Front till bilradio saknades vid brsiktning. Fina mattor.

  • Skick exteriör:

    Fin nyare tvåtons lackering samt fin nyare sufflett. Glas, blankt, lister, emblem, gummi/plast och belysningsdetaljer i fint välbevarat skick. Fina EMPI aluminiumfälgar med bra däck. Motor och bagageutrymmen i lokaledes vint och välbevarat skick. Ebersprächer med osäker funktion.

  • Skick helhet:

    Pigg och sommarfeeling rakt igenom, fint skick och alla funktioner förefaller fungera väl. En Bubbla Cabriolet väcker alltid uppmärksamhet och gillande. En fin klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-10-18
Ursprungsbesiktning: 1972-05-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-05-25
Senast godkända besiktning: 2021-08-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Efter att produktionen av Bubblan kommit igång blev det även öppna vagnar from 1949. Fanns olika varianter, både två och fyrsitsiga men Karmann-versionerna tog över. Deras fyrsitsiga versioner hade redan från början gedigen hantverkskvalitet med god precession. Inte minst gäller det sufflettarrangemanget i hög kvalitet och gedigna material, som även fungerade vintertid. De öppna vagnarna kom att utvecklas i stort sett som en vanlig "bubbla"

De senare modellerna av VW Typ 1 blev allt motorstarkare, fick större bagageutrymme och tidstypiska inredningsdetaljer för ökad säkerhet såsom inbyggda nackstöd. Till årsmodell 1971 kom 1302 LS med 1600-motorn och 50 hkr. Till årsmodell 1972 kom nyheten med fler vågräta luftslitsar i motorluckan, nu 26 stycken. I övrigt ett lugnt år vad gäller förändringar. Till 1973 blev det 1303 LS med en helt ny instrumentbräda samt panoramavindruta. Exteriört större baklysen och tanklucka med "fingergrepp". Året efter togs de sista LS-vagnarna in till Sverige och året därpå såldes den sista nya Cabrioleten i Sverige. År 1978 slutade VW att tillverka "bubblan" i Tyskland men Karmann fortsätter att bygga Cabrioleten fram tom 1980. Trots att det var en helt annan vagn än ursprunget drygt 30 år tidigare, var det ändå en liknande känsla.

Nu knackade framtiden på dörren och det var dags för efterföljaren Golf Cabriolet men det är en helt annan historia..

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG