Visa alla bilder
Visa film

Porsche 911 S 2.7 — 1975

Den ikoniska 2,7-liters boxersexan och den klassiska G-karossen. Den har attraktiva fabriksoptioner som elhissar och soltak, vilket gör den till ett särskilt tilltalande exemplar av denna eftertraktade modell bland Porsche-entusiaster.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägd av en flygingenjör har denna bil nyligen genomgått en fullständig motorrenovering, där alla slitna delar byttes ut och flera uppgraderingar installerades. Det var ett tidskrävande och kostsamt projekt för ägaren, genomfört med stor noggrannhet. Nu är bilen fullt registrerad och tillbaka på vägen, och dessutom besiktningsbefriad för all framtid."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 13:10
133 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18267
TROLLHÄTTAN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
480 - 520 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 134 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34811
24 MAJ 20:06
133 000 SEK
23939
24 MAJ 03:12
132 000 SEK
23939
24 MAJ 03:11
131 000 SEK
26836
23 MAJ 18:57
130 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 911 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägd av en flygingenjör har denna bil nyligen genomgått en fullständig motorrenovering, där alla slitna delar byttes ut och flera uppgraderingar installerades. Det var ett tidskrävande och kostsamt projekt för ägaren, genomfört med stor noggrannhet. Nu är bilen fullt registrerad och tillbaka på vägen, och dessutom besiktningsbefriad för all framtid."

Beskrivning

Började sitt liv i USA och tillbringade troligen sina första år i ett torrt klimat – något som märks på den spruckna instrumentpanelen, ett vanligt tecken på långvarig solexponering. Gamla handlingar visar att bilen köptes i delstaten Washington 1994.

Den nuvarande ägaren köpte bilen för fem år sedan som ett påbörjat men ofullständigt renoveringsprojekt, komplett med all relevant dokumentation. Vid den tidpunkten hade bilen aldrig varit registrerad i Sverige. Efter en omfattande renovering blev bilen fullt registrerad och godkänd vid slutbesiktning i april i år. Den är nu permanent besiktningsbefriad.

Renoveringen, som tog nästan fyra år, är väl dokumenterad med foton – särskilt från motorrenoveringen. Motorn genomgick en fullständig översyn och uppgradering med högkvalitativa komponenter, inklusive ny oljepump, lager, högkompressionskolvar från JE Pistons och ny kamkedja. En John Dougherty Racing-kamaxel med 964-specifikationer installerades, och samtliga packningar och tätningar byttes. Det ursprungliga K-Jetronic-insprutningssystemet renoverades i sin helhet och hela bränslesystemet gick man noggrant igenom. Ett Porsche-certifikat bekräftar att bilen fortfarande har sin originalmotor med matching numbers. Enbart motorrenoveringen kostade över 100 000 kr i delar.

Under hela projektet har ägaren haft som mål att bevara bilens originalkänsla så långt som möjligt. Syftet har varit att få den tillbaka på vägen – ett mål som nu är uppnått. På grund av tidsbrist till följd av familj och arbete har han dock inte kunnat slutföra de sista detaljerna. Bilen behöver nu främst en uppfräschning av interiören samt viss kosmetisk översyn, inklusive mindre plåtriktningar och en del- eller helomlackering. Karossen och underredet är i gott skick och utgör en utmärkt grund för att färdigställa de sista stegen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    2025-04-30 
  • Avläst mätarställning
    84046 
  • Regnr
    ABT65C 
  • Chassinummer
    9115201425 
  • Kw / hk
    115 / 156 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har endast körts några hundra kilometer sedan renoveringen. Under provkörningen presterade den bra när motorn blivit varm, men den kommer att må bra av en sista finjustering och översyn av tändningen. Växellådan växlar som den ska, och både bromsar och vägegenskaper upplevs som stabila.

    Även om ett set Fuchs-fälgar skulle fullända det klassiska utseendet, är bilen i dagsläget utrustad med moderna lättmetallfälgar i gott skick, monterade med kvalitetsdäck från Pirelli P4.

  • Skick interiör:

    Interiören är komplett och original. Båda framsätena behöver renoveras eller kläs om, medan baksätet är i gott skick. Mattor och dörrsidor är överlag i bra skick. Innertaket är slitet och behöver bytas – i nuläget fungerar det elektriska soltaket, men det kärvar något på grund av det lösa innertaket. Elhissarna fungerar, och den ursprungliga instrumentpanelen finns kvar, även om ovandelen är sprucken. Varvmätare och tankmätare är ur funktion. Kupefläkt ur funktion. En del kablage under instrumentpanelen skulle må bra av att snyggas till, och mattan framtill under bagagerumsluckan saknas.

  • Skick exteriör:

    Bilen gör ett gott intryck med fina linjer och jämna panelglipor över hela karossen. Det finns dock några kosmetiska skavanker, bland annat en liten buckla på den nedre högra bakre kjolen, en till på högra framskärmen, en mjuk inbuktning på vänster bakskärm samt en ytlig buckla på passagerardörren – de flesta är diskreta och svåra att upptäcka. Gummifästet för det bakre stötfångarhörnet saknas, och en specialtillverkad hållare för nummerskyltsbelysningen har monterats. Det finns även ett stenskott i vindrutan.

    Lacken är överlag presentabel, men vissa brister finns. Klarlacken har släppt något på vänster framskärm, det finns flagnande färg runt tanklocket och några blåsor syns på vissa ställen. Lacken är tunn och visar spår av genomslitning längs några kanter, som runt skärmar och baklucka, samt ett mindre skrapmärke på stötfångaren. Spår av en äldre omlackering syns också på vissa partier.

    Karossen är strukturellt sund utan större anmärkningar. Underredet är överlag i gott skick, med endast ytrost påträffad vid tröskelkanten på förarsidan och vid batteriplåtens infästning (se bilder).

  • Skick helhet:

    De stora jobben är redan gjorda – det som återstår är främst kosmetiskt och invändigt arbete. Oavsett om du vill ta bilen till nästa nivå med ett fräscht set Fuchs-fälgar och en fullständig omlackering, eller bara fixa några smådetaljer och njuta av den som den är, så är valet ditt. Det bästa av allt är att priserna på 911:or fortsatt ligger stabilt, vilket ger dig utrymme att investera vidare och potentiellt få en god avkastning på din investering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-04-30
Ursprungsbesiktning: 2025-04-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2025-04-30 (750101)
Senast godkända besiktning: 2025-05-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trollhättan

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG