Visa alla bilder
Visa film

Citroën B11 Normale — 1953

En B11 i den rymliga Normale-versionen. Äldre fin renovering som har bevarats väl.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trivsam klassiker i härligt bruksskick med fina detaljer. Härliga innerutrymmen i baksätet värdigt Kommissarie Maigret på uppdrag längs Boulevader och Seine i Parisnatten."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 15:20
79 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18269
NYNÄSHAMN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 80 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32974
25 MAJ 09:09
79 000 SEK
28646
24 MAJ 15:23
57 000 SEK
25152
24 MAJ 11:04
40 000 SEK
32974
24 MAJ 10:26
39 000 SEK
25152
23 MAJ 21:34
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën B11 Normale?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trivsam klassiker i härligt bruksskick med fina detaljer. Härliga innerutrymmen i baksätet värdigt Kommissarie Maigret på uppdrag längs Boulevader och Seine i Parisnatten."

Beskrivning

Den här vagnen återregistrerades 1988 och är med stor sannolikhet såld ny i Sverige. Karossrenoverad någon gång sent åttiotal eller början av nittiotalet. Den kända Citroën-profilen Peter Larsson och hans verksamhet CTA i Norrtälje bytte motorn och monterade en växelströmsgenerator i början på 2000-talet. Den har hela tiden rullat i citroënisters vård. Senaste åren har den mest varit garagerad och ingått i en samling i Nynäshamn. Nytagna bilder och en filmsekvens där motorn startas upp och går men några är från förra ägarbytet när vi sålde den i september 2023, så även flera filmsekvenser. Har rullat 87 mil sedan dess. Körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1988-08-18 
  • Avläst mätarställning
    84,353 km 
  • Regnr
    NFR635 
  • Chassinummer
    228648 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon- och textilklädsel samt gummimattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den startade lätt och gick fint och lugnt i motorn. Vid kortare provkörning upplevdes allt fungera väl vad gäller styrning, koppling, växling, väghållning samt bromsar.

    Ej kontrollerad på lyft men det gick relativt bra att syna bilen undertill, det såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Hel, ren och snygg inredning som ger ett fräscht intryck ombord. Mattor och innertak ger samma känsla. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint skick. Allt förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Snygg svart cellulosalack med ett lagom putsat intryck med en skön äkta känsla. Klassiska och slitstarka Michelin X som sig bör, och med bra mönster.

  • Skick helhet:

    Kan inte bli mer franskt än så här. Bilhistoriken Quentin Wilson har kallat bilen för en milstolpe i bilvärlden och den mest betydelsefulla och framgångsrika standardbilen på sin tid. Så här har vi en härlig klassiker i fint entusiast- och samlarskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-01-03
Ursprungsbesiktning: 1988-08-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-08-18
Senast godkända besiktning: 2016-09-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Djärvhet, kreativitet och teknik är tre ord som förknippas med en av pionjärerna inom bilindustrin, André Citroën, som 1919 startade bilföretaget som namngavs efter hans efternamn. Först ut från fabriken vid Quai de Javel i Paris var modell Citroën Type A. Redan från början blev företaget synonymt med egensinniga och tekniskt avancerade bilar med annorlunda design. Under 30-talet kom den första storsäljaren, modell Traction Avant som skapades av André Lefèbvre och Flamino Bertoni. Den var för sin tid modern med bl.a. framhjulsdrift, låg tygndpunkt och goda vägegenskaper. Tillverkningen började våren 1934 med version 7A som snabbt blev 7 B samma år med en 1,5 liters motor om 35 hk. På hösten kom så en version 11 A med större kaross. Efter olika utvecklingssteg kom så versionen 11 B i februari 1937. Efter andra världskriget återupptogs produktionen hösten 1945. Nu blev det till en början endast Berlineversioner och vagnarna kom att kallas B11, som helt enkelt står för Berline 11, alltså en sedan i skatteklass 11CV viket var lika med 56 hk. Den stora och lite lyxigare systermodellen B15 med en större sexcylindrig motor var då i skatteklass 15CV med sin större motor. I juli 1957 lades produktionen ner till förmån för den nya DS-modellen. Mot slutet av produktionen hann man dock testa den nya gashydrauliken även i modellen 15 H med den nya fjädringen på bakaxeln. Under åren 1934 - 1957 när Traction Avant tillverkades blev det en mängd olika karosser och utföranden med motorer om fyra och sex cylindrar från 34 hk till 77 hk. De vanligaste karosserna var Légère (Sport), Normale och Familiale. Traction Avant var aldrig en officiell beteckning, de hette helt enkelt B7 - B15 med tillägg för karossutförande men de kallades också för Gangstercittra efter framträdande biroller i franska filmer. Totalt tillverkades enligt uppgift 759.123 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nynäshamn

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG