Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Corvette ZR-1 LT5 — 1990

En muskelbil i ett mycket bra och välvårdat skick. En Corvette ZR-1 med endast 2562 mil på mätaren.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ZR-1 med mycket pulver under huven. Tuff, snygg och potent."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 14:40
250 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18084
MATFORS/SUNDSVALL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
380 - 420 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 251 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
19741
25 MAJ 09:44
250 000 SEK
32064
24 MAJ 18:24
201 000 SEK
19741
24 MAJ 08:52
200 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Corvette ZR-1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ZR-1 med mycket pulver under huven. Tuff, snygg och potent."

Beskrivning

Chevrolet Corvette ZR-1. En sportbil som markerade ett stort teknologiskt språng för Corvette-serien. ZR-1 introducerades som en high-performance version av Corvette C4 (fjärde generationen) och den utvecklades i samarbete med Lotus som då ägdes av General Motors. Målet var att skapa en Corvette som kunde konkurrera med Europas bästa sportbilar. Just denna Corvetten importerades och nuvarande ägare är den andra ägaren i Sverige. ZR-1 är en av de vassaste bilarna Chevrolet producerat. Detta exemplar har endast rullat cirka 2500 mil och det syns på det fina skicket, se bilder. Gåshud är ett ord som passar väl när man trampar på gasen, ljudet från de 375 hästarna instängda i LT5-motorn ger rysningar och man känner verkligen hästsparken i ryggen. Detta i kombination med den speciella ZR-1-karossen med sina bredare bakskärmar och annorlunda dörrar avslöjar att detta inte är en vanlig Corvette, detta är toppmodellen. De tidigare ägarna har vårdat bilen väl och dessutom sparat mycket dokumentation som kvitton, broschyrer och den ”svarta lådan” innehållande en VHS-kasset med instruktioner om hur bilen ska köras. En kul detalj är att det finns en nyckel som ändrar motorns effekt från normal till full. Det sägs att denna togs fram för att oroliga föräldrar skulle kunna se till att bilens hissnande resurser inte kunde användas när barnen lånade bilen. Det går även att ändra bilens fjädring i tre lägen från bekväm touring till sportläge och sist performance läget. Nuvarande ägare har bytt oljekylare inklusive slangar. Reparerat framlyktornas öppning/stängningsmekanism samt monterat diskreta sidoblinkers enligt krav. Bilen har servats av Custom & Styling. Dokumentation finns som specificerar vad de har gjort. Bilen har under nuvarande ägares tid alltid stått i varmgarage och används sommartid i vackert väder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    2009-04-06 
  • Avläst mätarställning
    25619 km 
  • Regnr
    BPK620 
  • Chassinummer
    1G1YZ23J0L5802377 
  • Kw / hk
    280 / 381 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Bromssystemet fungerar som det ska. AC, osäker funktion. En felkod syns på infoskärmen och enligt ägaren har den inte kunnat släckas.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett mycket bra och omhändertaget skick. Rent och städat i motorutrymmet och bagageutrymmet. Hel, ren och vårdad.

  • Skick exteriör:

    Fin originallack. Mycket fin undertill.

  • Skick helhet:

    Skicket är i det närmaste nyskick man kan komma för en bil som rullat endast 2500 mil. Corvetten skäms inte för sig på något sätt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-27
Ursprungsbesiktning: 2009-02-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2009-04-06 (900501)
Senast godkända besiktning: 2024-05-02
Besiktigad tom: 2026-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Under 1980-talet ville General Motors visa att Corvette inte bara var en amerikansk muskelbil. Den skulle kunna mäta sig med Ferrari, Porsche och andra europeiska sportbilar vad gäller teknik och prestanda.

För detta vände sig GM till Lotus, som man då ägde. Lotus hade stor erfarenhet av avancerad motor och chassiteknik vilket resulterade i utvecklingen av den helt nya LT5-motorn, hjärtat i ZR-1.

Namnet "ZR-1" hämtades från ett racing-paket på 1970-talet, men denna version var något helt annat.

Motor: LT5 – ett tekniskt mästerverk

Motorn var det mest banbrytande med bilen:

Typ: 5,7-liters V8 (350 cubic inches)

Dubbla överliggande kamaxlar, 32 ventiler.

Effekt: 375 hk vid 5800 varv/min

Vridmoment: 502 Nm vid 4800 varv/min

Utvecklad av Lotus, byggd av Mercury Marine


Till skillnad från den vanliga pushrod-V8 som fanns i standard-Corvetten (L98), var LT5 betydligt mer avancerad och varvvillig. Den hade även ett unikt insugssystem med "valve disable" funktion – en slags effektbegränsning via nyckel, som kunde aktiveras för vardagskörning.


Motorn var så bred att man var tvungen att modifiera delar av motorrummet för att få plats med den.

Transmission och drivlina:

Växellåda: 6-växlad manuell från ZF (ZF S6-40) – en kraftig, exakt och uppskattad låda.

Bakhjulsdrift, som alla Corvetter

Differential: Limited slip med ZR-1-specifik utväxling


Chassi, fjädring och hjul

ZR-1 hade flera unika chassidetaljer:

Justerbar fjädring (FX3): Elektroniskt styrt system som justerade dämpningen i realtid (utvecklat med Bilstein).

Bromsar: Kraftiga ventilerade skivbromsar, större än standard.

Däck: Goodyear Eagle Gatorback, extremt breda: 315 mm bak

Fälgar: 17 tum, med unikt ZR-1-utseende



Det bredare bakpartiet på ZR-1 var inte bara en kosmetisk skillnad – det behövdes för att rymma de enorma bakdäcken.



Exteriör och design

Vid första anblicken såg ZR-1 ut som en vanlig C4 Corvette. Men, den hade bland annat bredare bakskärmar, unika bakljus (runda till skillnad från de fyrkantiga på vanliga C4), "ZR-1" emblem på bakluckan och specifik bakre stötfångare.

Den diskreta designen gjorde den till en "sleeper" – en bil som såg modest ut men kunde mäta sig med superbilar.

ZR-1 var inte bara snabb – den var raffinerad.

I vardagsläge (med "valvet" avstängt) var den nästan som en vanlig C4.

När hela motoreffekten aktiverades förändrades bilen drastiskt. Kraften kom snabbt och jämnt och varvet kunde gå upp till 7000 rpm vilket är ovanligt för en amerikansk V8.

Den breda bakvagnen gav hög stabilitet i kurvor.

Styrningen var precis men inte lika känslig som i europeiska konkurrenter.


ZR-1 kunde konkurrera med Ferrari Testarossa och Porsche 911 Turbo i prestanda men till halva priset.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Matfors/Sundsvall

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG