Visa alla bilder
Visa film

MG Midget Mark II 1100cc — 1965

Den trevligaste modellen med kromade stötfångare och en charmerande interiör. Renoverad för många år sedan och fortfarande i bra skick. Perfekt sommarbil, trevlig att både äga och köra.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är nyligen servad och har även fått en tömning/rengöring av bränsletank, rengöring av förgasarna, kontroll av elsystemet, bränsle och bromsar samt installation av ett nytt batteri. Den går riktigt bra när den är varm, även om en justering av förgasarna kan behövas. Den behöver en besiktigas, vilket den bör klara utan problem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
92 002SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17044
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG Midget Mark II ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är nyligen servad och har även fått en tömning/rengöring av bränsletank, rengöring av förgasarna, kontroll av elsystemet, bränsle och bromsar samt installation av ett nytt batteri. Den går riktigt bra när den är varm, även om en justering av förgasarna kan behövas. Den behöver en besiktigas, vilket den bör klara utan problem."

Beskrivning

Den här bilen är såld ny i Sverige och har haft totalt fem registrerade ägare. Nuvarande ägare köpte den år 2001 och har tagit hand om den i över 23 år, han har kört den runt Skottland och på många sommarresor runt Sverige. År 2014 renoverades växellådan och kopplingen. Bromsrör längs med kardantunneln har bytts ut. Ny bakre fjädring. Den har servats varje år av ägaren. Bilen har stått i garage seda 2016 och togs nyligen ut och servades.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1967-03-22 
  • Avläst mätarställning
    88559 km 
  • Kw / hk
         / 61 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går i motorn, växellåda och bromsar. Den fungerar bäst när den når driftstemperatur. Förgasaren kanske behöver justeras, men de flesta äldre MG-bilar har liknande problem när de är kalla. Hastighetsmätarens nål hoppar något. Attraktiva hjul med kromade nav och äldre däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är trevlig och ren med sportstolar liknande de i en MGA. Ren instrumentpanel och fina mätare. Mattor i bra skick, även om de är lite lösa på vissa ställen och behöver limmas om. Bilen levereras med ett clip-on-tak och ram i gott skick, med bara ett litet hål (se bild). Dessutom ingår en clip-on-tonneau, som är mycket enklare att använda.

  • Skick exteriör:

    Karossen är fin och oskadad, inga märkbara rostproblem. Golvet och underredet är stabila och fria från skador. Lacken är ren och blank, med några små repor, märken och en liten blåsa på vingen (se bilder). Kromdetaljerna är blanka runt om, men det finns rostblåsor på hörnet av bakre stötfångaren.

  • Skick helhet:

    Denna roliga bil är en fröjd att köra och är billig och enkel att underhålla, vilket gör den till en perfekt sommarbil för alla.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2014-11-11
Ursprungsbesiktning: 1967-03-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1967-03-22
Senast godkända besiktning: 2014-08-22
Besiktigad tom: 2016-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Sprite Mk II (HAN6/HAN7) / MG Midget Mk I (GAN1/GAN2)
Våren 1961 modifierades bilen med helt ny front och akter. Framdelen fick nu ett mer ordinärt utseende än tidigare och bakdelen utrustades med låsbar bagagelucka och baklysen lånade från den snart lanserade MGB:n. Sittbrunnen förlängdes och fick ett utrymme bakom stolarna. Motorn behöll storleken på 948cc men uppdaterades med bl.a. större dubbla SU-förgasare och några fler hästkrafter.

Från oktober 1962 infördes ett smärre antal uppdateringar: större motor på 1098cc, förstärkt växellåda, skivbromsar fram, uppdaterade bakbromsar och aningen förnyad inredning. Denna uppdaterade modell fick även plåtfälgar som saknade de borrade klassiska ventilationshålen från tidigare modeller. Midgeten ändrade med uppdateringen modellkod från GAN1 till GAN2 och Spriten ändrade från HAN6 till HAN7.

BMC höll vid den här tiden som bäst på att rationalisera sitt modellprogram med gemensamma karosser och komponenter över hela linjen. Därför fick Sprite nu en tvillingmodell i form av MG Midget, identisk så när som på kylargrillen samt kromlister på sidor och motorhuv. Inredningen skiljer i vissa detaljer av stolklädseln och instrument. I Spriten satt instrument från Smith och i Midgeten Jäger(dock tillverkade av Smith). De båda modellerna brukar omtalas gemensamt som ”Spridget”.

Produktionen uppgick till 31 665 Sprite och 25 681 Midget.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG