Visa alla bilder
Visa film

Vespa Grand Sport 160 — 1964

Sextiotalets kanske mest klassiska Vespa med sportiga ambitioner från tillverkaren Piaggio, här i ett snyggt och propert skick med två faktiska brukande ägare och en extra fin dokumentation med originalkvitto, garantisedel och det äldre rosa registreringsbeviset med besiktningsstämplarna.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Karaktäristisk fint vrid i motorn, den har ett ovanligt bra moment för att vara en så liten tvåtaktsmaskin. Tillsammans med en bred form, typisk getingmidja och en förhållandevis mjuk gång är det dessa egenskaper som gör Vespa GS160 och efterföljaren SS180 extra attraktiva."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
22 MAJ 15:20
35 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18194
KUNGSHAMN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
55 - 65 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 36 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2668
17 MAJ 14:35
35 000 SEK
2668
17 MAJ 14:35
30 000 SEK
25469
16 MAJ 22:43
20 000 SEK
34905
16 MAJ 19:46
10 000 SEK
34905
16 MAJ 19:45
9 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Vespa Grand Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Karaktäristisk fint vrid i motorn, den har ett ovanligt bra moment för att vara en så liten tvåtaktsmaskin. Tillsammans med en bred form, typisk getingmidja och en förhållandevis mjuk gång är det dessa egenskaper som gör Vespa GS160 och efterföljaren SS180 extra attraktiva."

Beskrivning

Den levererades av dåvarande importören Fram-King-Bolagen, Vespa-avdelningen i Stockholm, i september 1964 till studerande herr Gunnar Balkström till en kostnad av 3 030 kronor. Balkström lämnade en Vespa GS150 VS4 1958 i inbyte värderad till 750:-. Han kör sin nya scooter i nästan 13 år före den nuvarande ägarens far köper den 1977. Pappa Curt låter så småningom scootern få en ny lack i originalkulör och byter ut gummilisterna längs sidokåporna. Han ser med all säkerhet över motorn också vid något tillfälle, idag startar den lätt och låter bra. Ett äldre set med bågar och pakethållare följer med, ett uppskattat tillbehör då och även idag för ett dåtida utseende. Senaste besiktningen gjordes 2017-04-12 och när de nya reglerna började att gälla 2018-04-20 var alltså scootern i en godkänd period och blev därmed besiktningsbefriad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-09-11 
  • Avläst mätarställning
    34 115 km 
  • Regnr
    DYZ854 
  • Chassinummer
    VSSBIT0055672 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, känns bra i koppling och växlar, men en liten justering av växelvajrarna kan göras för en smidigare växling till första växeln. Gummit runt tänddetaljerna och på chokehandtaget är torra och spruckna, och kickgummi saknas. Reservdelar är generellt lätta att hitta till de här tvåhjulingarna.

  • Skick interiör:

    Snygga original handtag och en omklädd sadel. Ibland sägs det att den ska vara grå eller mörkblå, men i Sverige såldes enligt uppgift alla GS160 med svart sadel och grå kederlist, piping på engelska.

  • Skick exteriör:

    Snygg lack i originalkulör, ett par rinningar på framskärmen skulle kunnas våtslipas och poleras till en jämn och blank yta. Ramnumret är lite överlackat, men kan lätt slipas fram om det skulle bli nödvändigt. För en originalentusiast kan ett byte till grå gummilister längs sidokåporna vara av betydelse, och kanske även en sadel med kontrasterande kederlister. Om man nu vill ha en scooter i leveransstandard, att sadlar och lister byts ut till olika stilar är snarare regel än undantag på scooterscenen både då och idag.

  • Skick helhet:

    Trevligt helhetsintryck och skick, en GS160 att bruka som den är med små åtgärder att göra när man får tid och lust. Eller inte alls. Den fina historiken och dokumentationen är en viktig del av helheten för de som uppskattar sådant.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-04-16
Ursprungsbesiktning: 1964-09-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-09-11
Senast godkända besiktning: 2017-04-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

I kultfilmen Quadrophenia från 1979 som handlar om modsen, ungdomsrörelsen i England runt 1964 med en tydlig musikinriktning, drogjakt, ung kärlek och dess scooterfordon, hade artisten Sting en framträdande roll på just en Vespa GS160. Filmen gav också en nystart, en revival, till den klassiska scooterscenen där en säregen blandning av subkulturer samlades under ett paraply som varar än idag. Till exempel mods revivals, punkare och skinheads med starka musikinfluencer av bland annat sextiotalets motownsoul följt av punk, ska, reggae och åttiotalets syntmusik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kungshamn

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG