Visa alla bilder
Visa film

Simca 90 G Sport Cabriolet — 1956

Ovanlig och flärdfull fransman i ett körklart och presentabelt skick med en detaljerad historik och en omsorgsfull dokumentation.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig körkänsla med rattväxel, gammalmodigt blinkersreglage i rattcentrum och en förhållandevis tung kaross."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
22 MAJ 15:10
45 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18185
HALMSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 46 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17601
17 MAJ 13:49
45 000 SEK
23275
16 MAJ 23:56
31 000 SEK
31525
16 MAJ 20:44
10 000 SEK
15466
16 MAJ 19:28
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Simca 90 G Sport Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig körkänsla med rattväxel, gammalmodigt blinkersreglage i rattcentrum och en förhållandevis tung kaross."

Beskrivning

Den såldes ny i Göteborg i maj 1956 till en exportchef Christian Pratt. 1960 tar den nuvarande ägarens far över bilen. Han för en detaljerad körjournal och det går att följa bilens vedermödor och reparationer. Den användes som bruksbil ända in på tidigt åttiotal, och de två barnen fick helt enkelt åka i det lilla utrymmet bakom stolarna. Även på vintersemester till Sälen med 8 par skidor på takräcket som på något sätt satt monterat på en hardtop. Den senare finns inte kvar. Därefter blev det Austin Maxi som bruksbil och Simcan blev sommarbil. Senaste besiktningen gjordes

2016-06-17 och när de nya reglerna började att gälla 2018-04-20 var alltså bilen i en godkänd period och blev därmed besiktningsbefriad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    1956-05-08 
  • Avläst mätarställning
    9 960 km 
  • Regnr
    BKE060 
  • Chassinummer
    705297 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Efter ett stillstånd tog det lite tid före vi fick fram bränsle till pumpen vid dokumentationstillfället, men därefter gick den fint med ett tydligt och markerat ljud från ett dåtida sportavgassystem. På bilens storhetstid fanns det uppgraderad motor som tillbehör, kallas Rush. En Rush-motor i din Simca ustrålade sport och prestanda. Enligt obekräftade uppgifter från släkten är det en Rush-maskin i det här exemplaret, eller möjligen bara toppen. Som sagt, ingen vet exakt, men kanske kan en kunnig entusiast rent okulärt avgöra om det är Rush-delar i bilen eller inte.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med skinnsäten, bra mattor och en snyggt patinerad ratt. Det känns som om just både mattor och klädseln har bytts vid något tillfälle.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering och dörrspalterna är varierande, men bilen har ändå ett representativt yttre. Genom hjälpande kontakter i Frankrike köpte ägaren en ny sufflett 1997 som idag fortfarande är i ett fint och vårdat skick. Original ekerfälgar med äldre korrekta Michelin X-däck med bra mönster. Ett set äldre vinterdäck på plåtfälg följer med.

  • Skick helhet:

    Europeisk kontinental femtiotals-känsla i ett användarvänligt representativt skick, och dessutom med en fin dokumentation som är en viktig del av bilens historik som måste bevaras på rätt sätt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1986-06-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1956-04-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-05-08
Senast godkända besiktning: 2016-06-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) grundades 1934 med kopplingar till Fiat. 90 G Sport Cabriolet baserades på Simca Aronde, som var en av Simcas mest framgångsrika bilar under 1950-talet. 90 G Sport var en sportigare, mer exklusiv version, framtagen i samarbete med den berömda karossmakaren Facel-Métallon (senare Facel Vega). Facel stod för den eleganta och tidstypiska karossen. Bilen hade en 1,3-liters fyrcylindrig motor, med ungefär runt 60 hk vilket gav den för tiden pigga prestanda. Den var tänkt att attrahera en kundkrets som ville ha en sportigare, men ändå komfortabel bil i mellanklassen. Produktionen var mycket begränsad, och modellen är idag ovanlig på marknaden. Ett fint exempel på efterkrigstidens franska försök att förena italiensk-inspirerad sportighet med fransk design och teknik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG