Visa alla bilder
Visa film

Citroën Dyane 6 Edelweiss — 1982

Spansk åttiotals-specialare i numrerad upplaga med få ägare och en låg körsträcka på drygt 6 200 mil.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lite mer vuxen än en 2CV, om man kan uttrycka det så, men lika charmig som sommarbil med både spännande, finurlig och lättskött mekanik att upptäcka för en förstagångsägare av biltypen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
22 MAJ 15:00
26 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18179
VÅXTORP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
75 - 90 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 27 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34910
17 MAJ 10:21
26 000 SEK
23312
16 MAJ 20:53
24 000 SEK
29205
16 MAJ 20:37
3 000 SEK
13955
16 MAJ 20:04
2 000 SEK
22555
16 MAJ 18:22
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën Dyane 6 Edelweiss?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lite mer vuxen än en 2CV, om man kan uttrycka det så, men lika charmig som sommarbil med både spännande, finurlig och lättskött mekanik att upptäcka för en förstagångsägare av biltypen."

Beskrivning

Den såldes ny i Spanien på våren och har bara haft en ägare i hemlandet under alla år före att den importerades till Sverige 2018. Stämplarna Tarjeta Inspecciones Tecnica Periodicas är från årliga besiktningar, men någon servicebok finns inte. Chassinumret på ramen, som i sig är identitetsbärande på alla 2CV-derivat, sitter längst fram på höger ramben. Läraren som ägde bilen körde inte mycket, men hon skötte enligt uppgift bilen bra och såg till att den fick service mellan alla tekniska besiktningar. Den numrerade Dyane-modellen Edelweiss byggdes i Citroëns spanska fabrik i Vigo i 750 exemplar och hade ljusblå metalliclack, svarta modernare backspeglar, ett litet bagageräcke på bakluckan, svarta ökenstötfångare, andra navkapslar, "Edelweiss"-dekor och baklampor lånade från modellen LN/LNA. Den nuvarande ägaren köpte bilen på hösten 2020 av den första svenska ägaren som i sin tur körde hela vägen hem två år tidigare. Senaste godkända besiktningen gjordes för drygt ett år sedan, 2024-05-02.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    2018-11-16 
  • Avläst mätarställning
    62 592 km 
  • Regnr
    ZLL290 
  • Chassinummer
    VS7AYCB0000CB0166 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt med initial choke, låter och känns som biltypen gör. Kopplingen tar lite högt och hårt, men det är en justeringssak. Bromsarna tar effektivt med ett bra bett, typiskt för Citroën 2CV och alla dess derivat. Bilen har det som i kretsarna kallas skivbromsväxellåda, det vill säga att den förstås har skivbromsar som kom på modellerna från 1981, men också att hela bromssystemet använder sig av den gröna mineraloljan LHM, Liquide Hydraulique Minéral, den som finns i större Citroëners gashydrauliska fjädring-, broms-och styrsystem. En trevligare olja att hantera än normal bromsvätska som är både aggressiv mot ytbehandling och dessutom hygroskopisk, det vill säga att den blandar sig med och binder vatten.

  • Skick interiör:

    Inredningen fick en ny blå klädsel i Sverige, strukturen med diamantrutorna fanns även i 2CV Charleston-modellerna, men i original hade Edelweissklädseln en annan enklare struktur. Ägaren har lackerat innerskärmarna en blåmetallic kulör för ett fräschare motorutrymme.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad i originalkulör någon gång i Spanien, och en ny originaldekor monterades även då. Bilen fick en ny sufflett i fint tyg när den importerades till Sverige och hardtopen som användes ofta som skydd mot solen i Spanien finns kvar (bild). gummilisterna i bakrutorna är lite trötta och även ett frågetecken för de inre öppningshandtagen för bakdörrarna. Äldre Novex däck med bra mönster på fälgar med speciella navkapsar för modellen. Bilen har ett enklare tanklock av reservtyp.

  • Skick helhet:

    Både Dyane och 2CV såldes i olika speciella utgåvor och alla hade de en rolig tanke och design med lack, färger, detaljer och dekalset. En Dyane Edelweiss är en av de ovanligare, här i ett i trevligt och lågmilat skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-11-16
Ursprungsbesiktning: 2018-07-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2018-11-16 (820305)
Senast godkända besiktning: 2024-05-02
Besiktigad tom: 2026-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Dyane presenterades 1967 som en uppdaterad version av Citroën 2CV, som fortsatte att tillverkas parallellt. Bilen introducerades för att konkurrera med Renault 4. Den hade halvkombibaklucka och modernare inredning än 2CV. Grundkonstruktionen var densamma som 2CV med tvåcylindrig luftkyld motor, liggande spiralfjädring och tygtak som rullades bakåt. Bilen fanns även i en skåpmodell, kallad Acadiane. Starkaste motorutförandet var på 32 hk.

Dyane positionerades mellan 2CV och Ami 6/8 på marknaden, vilket gjorde att Citroën hade tre småbilar byggda på samma plattform som delvis konkurrerade med varandra. Dyane fick ganska snart tillgång till den större motorn på 602 cm3 från Ami, men från 1970 erbjöds denna även i 2CV. Både Ami och Dyane sålde bra framförallt på den franska marknaden, men trots det hängde 2CV kvar och överlevde båda de modernare modellerna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Våxtorp

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG