Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo Spider 2,0 Veloce — 1982

En attraktiv klassisk röd sportvagn med den fina Twincam-motorn. Välservad, fin funktionalitet och körklar för sommarens utflykter.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Italiensk design från Pininfarina från tiden när dessa små linjesköna sportvagnar svepte fram runt medelhavets landsvägar. Härlig motor, skivbromsar och femväxlad låda gjorde dem till eftertraktade vagnar, då som nu. Det finns detaljer att se över och åtgärda men den är i ett fint brukarvänligt och körklart skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
22 MAJ 14:45
75 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18191
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 76 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
26369
17 MAJ 10:16
75 000 SEK
3447
17 MAJ 00:57
52 000 SEK
25152
16 MAJ 19:29
51 000 SEK
18053
16 MAJ 18:47
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo Spider 2,0 Veloce?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Italiensk design från Pininfarina från tiden när dessa små linjesköna sportvagnar svepte fram runt medelhavets landsvägar. Härlig motor, skivbromsar och femväxlad låda gjorde dem till eftertraktade vagnar, då som nu. Det finns detaljer att se över och åtgärda men den är i ett fint brukarvänligt och körklart skick."

Beskrivning

Den här vagnen importerades enligt uppgift från Tyskland till Sverige. Intagen i november 2003 och registrerad för trafik här den 17 april 2004. Här har den haft fyra ägare, nuvarande ägare förvärvade den i juli 2014, då hade den drygt 800 mil på mätaren. Nu står mätaren på 1.737 mil, enligt uppgift har den varvat en gång varför miltalet bör vara 11.737 mil. Den har körts fram och tillbaka till sommarstället i Dalarna en gång per år, för att användas där för nöjesturer. Den har alltid förvarats i garage. AR-Bil i Stockholm har gjort regelbundna kontroller, service och underhåll och åtgärdat det som har behövts genom åren.

Medföljer pärm med handlingar och litteratur såsom verkstadshandbok, reservdelskatalog, instruktionsbok (kopia), kvitton och besiktningsprotokoll. Dubbla nycklar. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    2004-04-17 
  • Avläst mätarställning
    17 372 km 
  • Regnr
    UDN071 
  • Chassinummer
    AR115382471720 
  • Kw / hk
    93 / 126 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinnklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Vid provkörning ute på norra Djurgården i lugnt tempo upplevdes styrning, väghållning, koppling, växling, bromsar fungera väl, något stötig i fram. Härligt ljud från motor och avgassystem.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut och inga kommentarer från Bilprovning. Enligt uppgift från ägaren är den bra undertill.

  • Skick interiör:

    Förefaller vara originalinredning i bra skick. Bra stuns och komfort i stolar, fina textilmattor med extra skyddsmattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint skick. Alla el-funktioner förefaller fungera väl. Nyare stereo. Brandsläckare, osäker funktion.

  • Skick exteriör:

    Bilen är omlackerad efter plåtrenovering. Bra skick på lack med några ljusa missfärgningar, "kalk avlagringar" bör kunna poleras. Nertill har den sk "body", vilket var vanligt 80-tal. Finns någon bula och repa samt stenskott och en liten "jäsning" höger hjulhus bak. Glas, blankt, lister, emblem och belysningsdetaljer i bra skick. Nyare kåpor över framlyktor. Grilldelen satt något löst och småskador på stötfångardelarna fram. Fin och lättskött sufflett med normal lite repig plastruta i bak. Fina fälgar och nyare Pirellidäck. Motor och bagageutrymmen i normalt skick för ålder och mil.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen, sista årsmodellen av Serie II, en kombination av tidigt utseende och senare interiör och mekanik hålls av många som den optimala Spidern. Är den dessutom Alfa-röd är många pusselbitar på plats. Här i ett fint brukarvänligt skick med bra funktionalitet. Twin-cam motorn är legendarisk. Summa summarum, det här är en fin klassiker och entusiastvagn med samlarstatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-06-15
Ursprungsbesiktning: 2003-11-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2004-04-17 (820719)
Senast godkända besiktning: 2024-06-25
Besiktigad tom: 2026-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Alfa-Romeo är ju som bekant ett klassiskt Italienskt bilmärke, som var igång redan 1910 i Milano. Idag har de huvudkontor i Turin och ingår i koncernen Stellantis.

Märket har genom åren haft en brokig historia, trots detta har de lanserat mängder av klassiska bilar, inte minst med sportiga ambitioner och attribut.

Modellen Spider, en cabriolet, som baserades på modell Giulia 105 och senare 115 med design Pininfarina, hade ett klassiskt upplägg för en europeisk sportvagn - motor fram och drivning bak. Modellen kom att bli en av de cabrioleter som tillverkats längst med modellår från 1966 och 1993, de sista vagnarna fick de facto årsmodellbeteckning 1994. Första versionen Serie 1 fick mycket uppmärksamhet, när den kördes av Dustin Hoffman i filmen Mandomsprovet från 1967. Serie 1 hade de karaktäristiska plastbulorna över framlyktorna och rundad bakdel. Redan från början fick den olika epitet, kärt barn har ju som bekant många namn. Dels kallades den Duetto, Osso di Seppia och Roundheck.

År 1970 kom Serie II med en kantigare bakdel med fortfarande samma front. Till årsmodell 1983 och Serie III fick den omarbetad front och bakdel, nu med en gummispoiler. Denna version höll i sig till årsmodell 1990, då en sista facelift Serie IV kom, omarbetad front och ny bakdel utan gummiläpp.

förutom dessa uppdateringar fanns det en mängd olika versioner med motorer från 1.290 cc - 1.962 cc. Totalt tillverkades 124.104 exemplar av Alfa Romeo Spider med bakhjulsdrift åren 1966 - 1993.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG