Visa alla bilder
Visa film

Volvo Buss LV101T EC-motor 11 Passagerare — 1940

Osannolikt fint skick. Proffsrenoverad under 20 års tid, utan att spara på något. Trevlig att köra och godkänd för 11 passagerare.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de finaste äldre bussar vi sett, om inte den finaste. Påkostad i alla detaljer och högsta finish."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
310 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17087
LIDKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Buss LV101T?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de finaste äldre bussar vi sett, om inte den finaste. Påkostad i alla detaljer och högsta finish."

Beskrivning

År 2000 fick den nuvarande ägaren syn på bussen där den stod bakom en lada i trakten av Skara. Han kände direkt igen sin barndoms skolskjuts och självklart väcktes då tanken på att rädda bussen och åter låta den rulla ut på vägarna. Ägaren som är pensioneras åkare från Lidköping har sedan tidigare låtit renovera några äldre lastbilar som ofta syns på träffar och rallyn i denna del av landet.
Efter lite förhandling kunde bussen köpas och det omfattande renoveringsarbetet påbörjades. Karossen är av stålplåt på en ram av ask. Allt detta trä och plåtarbete fick byggas upp på nytt med hjälp att ett företag i Arvika (se bilder). Sedan tog det några år att samla delar och detaljer samt finna en ny motor. Bussen har färdigställts och lackerats samt renoverats tekniskt av Master garage utanför Eskilstuna. Ingen möda har sparats vid renoveringen för att återställa bussen och detaljarbetet är bästa tänkbara. I dag är bussen i ett makalöst trevligt och fint skick.
En spännande detalj är att det företag som byggde om bussen efter kriget någonstans i höger framdörr gömde dokumentation och skrev på insidan om ombyggnaden. De dokumenten har nu kompletterats med dokumentation från det senaste renoveringsarbetet.
Hur mycket det skulle kosta att låta genomföra motsvarande renoveringsarbete i dag vågar man knappt tänka på, men ägaren har arbetat med detta med hjälp av olika experter under 20 års tid och bedömer att det är nedlagt uppemot en miljon kronor i kostnader förutom sitt eget arbete. År 2022 registreringsbesiktigades bussen färdig och kunde åter göra nytta och sprida glädje. Den har använts vid flera tillfällen som studentexamen och bröllop. Den nuvarande ägaren har många minnen från när bussen användes som skolskjuts i Västergötland på 1950-talet. Åren runt 1955 åkte han och hans storebror varje skoldag med bussen. Bak finns två bänkar och på var och en av dem fick fem skolbarn plats. Dessutom kunde en unge åka fram bredvid chauffören. 

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1940/1940 
  • Första registreringsdatum
    2020-10-20 
  • Avläst mätarställning
    17 
  • Kw / hk
    63 / 86 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Blå+svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och fungerar utan anmärkningar. Lättkörd och förvånansvärt pigg.

  • Skick interiör:

    Rätt detaljer, träslag och tidsenlig klädsel. allt renoverat till nyskick, till och med instrumenten. Innetaket som ett konstverk i ask.

  • Skick exteriör:

    Makalös finish och passform. Troligtvis finare nu än när den var ny. Inga anmärkningar

  • Skick helhet:

    Man blir nästan betagen av det fina skicket. Så fin i alla detaljer. Har man inte haft intresse för bussar innan så blir man det när man ser denna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-10-20
Ursprungsbesiktning: 2019-11-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2020-10-20 (400101)
Senast godkända besiktning: 2020-01-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Bussen är byggd på Volvos lastbilschassi LV101, som var Volvos lättaste lastbil och kallades för spetsnosen. Motorn är en bensindriven rak sexa på 86 hk, samma motor som Volvo PV800, alltså i Volvosuggan. Totalt byggdes 6.300 exemplar av LV101 chassi, de flesta som lastbilar. Idag finns ett tiotal kvar och detta är den enda kända som byggdes som buss. Ägaren vill minnas att den är byggd i Skåne, i Lund, men det har vi inte kunnat verifiera. Detta exemplar som är från 1940 och  fick sitt nuvarande utseende efter andra världskriget. Då förlängdes karossen och ramen för att bussen skulle rymma fler skolbarn. Det finns en chassieskylt som anger att bussen var undantagen från att krigsplaceras, vilket tyder på att den varit civil buss sedan ny.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG