Visa alla bilder
Visa film

Saab 9-3 Aero Cabriolet 2,0T — 2005

En välbevarad Cabriolet med få ägare, relativt låga mil, varav endast ca 1.000 mil de senaste 12 åren.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"När Saab lanserade Cabrioletversionen av modell 9-3, generation 2, blev den en omedelbar success. Utseende, teknik, säkerhet och användbarhet ansågs då optimalt för biltypen. Jag, må vara part i målet, hade en likadan vagn i tio år, det var en bra bil. Här i ett trevligt välbevarat originalskick med komplett utrustning och allt fungerar väl. Det finns mild brukspatina och detaljer att förädla men det som var Top of Line av svensk bilbyggarkonst då, håller väl även nu. Här trivs man och känner sig bekväm och trygg med en portion sportig känsla - samt rufs i kalufs."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
114 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17083
HUDDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9-3 Aero Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"När Saab lanserade Cabrioletversionen av modell 9-3, generation 2, blev den en omedelbar success. Utseende, teknik, säkerhet och användbarhet ansågs då optimalt för biltypen. Jag, må vara part i målet, hade en likadan vagn i tio år, det var en bra bil. Här i ett trevligt välbevarat originalskick med komplett utrustning och allt fungerar väl. Det finns mild brukspatina och detaljer att förädla men det som var Top of Line av svensk bilbyggarkonst då, håller väl även nu. Här trivs man och känner sig bekväm och trygg med en portion sportig känsla - samt rufs i kalufs."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i augusti 2004. Nuvarande ägare förvärvade bilen i december 2011, den blev då en julklapp till frun i familjen. Sedan dess, enligt uppgift också tidigare, har bilen endast brukats på somrarna. Den har också rullat sparsamt (ca 1.000 mil) sedan den var julklapp. Alltid förvarad i garage. Förutom sedvanlig utrustning medföljer skyddsmattor i textil och gummi samt vindstopper, Saab original. Instruktions- och servicebok samt övriga handlingar.

Bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2005/2005 
  • Första registreringsdatum
    2004-08-19 
  • Avläst mätarställning
    138,902 km 
  • Kw / hk
    154 / 209 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i grått med textilmattor 
  • Färg
    Silvermetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint och stabilt i motor och drivlina. Provkörning i lugnt tempo upplevdes behaglig och väl fungerande vad gäller styrning, bromsar och andra funktioner. Bilen är välservad men har stått en del varför en översyn alltid är att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses, såg bra ut. Inga påpekanden vid besiktningar.

  • Skick interiör:

    Inredningen är välbevarad med dörrsidor och paneler i fint originalskick. Stolar och baksäte likaså. Instrument, knappar och reglage samt ratt och instrumentbräda också i fint originalskick. Lite färgskav på några knappar. Alla elfunktioner förefaller fungera väl, bilen är från början utrustad med integrerad radio- och musikanläggning för CD, integrerad mobilkommunikation samt navigator.

  • Skick exteriör:

    Lackering i fint skick med något stenskott, smårepor/skav och liten bula. Möjligen kan frontspoiler ha lackerats om tidigare. Sufflett i välbevarat skick och el-funktionen väl fungerande. Glas, plast och gummi likaså i välbevarat originalskick. Slitage på emblemet fram. Fälgar med småskav och mörka hjulbultar. Bra däck men olika fabrikat fram och bak. Motor- och bagageutrymmen i bra originalskick.

  • Skick helhet:

    Den här modellen har hux flux redan 20 år bakom sig. Den är på väg i full fart mot klassikerstatus och kvalar redan in som entusiast- och samlarfordon. Som sådan en vettig vagn som är både brukbar och här i ett fint originalskick, en svensk klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-09
Ursprungsbesiktning: 2004-07-30 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2004-08-19
Senast godkända besiktning: 2023-10-13
Besiktigad tom: 2024-12-31
Årsskatt: 3088 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Generation 1 av den nya modellen 9-3 som tillverkades 1998-2003 var alltså primärt en ansiktslyftning från den tidigare 900-modellen. Till Generation 2 och årsmodell 2003 hände det lite mer. Den tidigare combikupén försvann och istället lanserades en sedan, eller på Saabspråk, en SportSedan. Året därpå kom en ny Cabriolet. Dessa modeller var helt nya och byggde på GM-plattformen Epsilon, besläktad bl.a. med Opel Vectra och Cadillac BLS. Som vanligt fanns Saab-modellerna från snikversioner till häftiga Aero-versioner.

Saabs cabrioletmodeller fick flytta runt en del. Från början gjordes dom hos Valmet i Finland. Andra generationens 9-3 cabriolet, som kom till modellåret 2004, kom däremot från Magna-Steyr i Österrike. Mot slutet flyttades dock produktionen hem till Trollhättan men den allra sista årsmodellen 2012 sattes ihop i Nyköping. Cabrioleten hade olika motorer, den mest populära var 2,0T-motorn, en fyra om 1998cm3 med 16 ventiler och Turbo som gav 210 hkr. Dessa hade första åren en 5 växlad manuell växellåda eller femstegs automat.

Nåväl, den 19 december 2011, var en svart dag för svensk motor- och bilhistorik, Saab Automobile gick i konkurs. Den modellen som då stod på bandet, var den nya modellen 9-5. GM ägde licensrättigheterna vilket medförde att det inte blev någon mer tillverkning.

Konkursboet övertogs sommaren 2012 av National Electric Vehicle Sweden, förkortat till Nevs. Där ingick däremot rättigheterna till Saab 9-3. Efter att fabrikerna stått stilla i drygt två år återupptog Nevs tillverkningen av just modell 9-3. Det blev endast en modellserie, Saab 9-3 Aero Turbo4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG