Visa alla bilder
Visa film

Caterham CSR Super Seven 260 — 2011

Välbyggd prestandaversion av modellen CSR med mycket extra krydda och avancerat innehåll, främst i den maskinella delen. Enligt Caterham står initialerna CSR för Cosworth Seven Racing, men VD:n tyckte också i en intervju att: "Whatever really, they sound good together!".

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Konceptet Super Seven handlar om körglädje genom balans, låg vikt och en förhållandevis måttlig och körbar motorstyrka. Då blir det inte bara körglädje utan även väldigt bra prestanda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
04 JUL 13:30
57 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16988
KÄVLINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
420 - 450 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 58 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
28 JUNI 18:22
57 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Caterham CSR Super Seven?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Konceptet Super Seven handlar om körglädje genom balans, låg vikt och en förhållandevis måttlig och körbar motorstyrka. Då blir det inte bara körglädje utan även väldigt bra prestanda."

Beskrivning

Den nuvarande ägaren köpte bilen ny 2011 och började redan då att modifiera den för att tävla i Sportvagnsmästerskapets Roadsport A. Motorn blev inte riktigt som ägaren ville och 2015 påbörjade han en större modifiering. Han köpte en fabriksny motor med uppgraderingssatsen för 260 hk med kolvar, stakar och kamaxlar, och dessutom en torrsump. Snygga installationer för oljekylningen. De icke godkända besiktningarna beror på CO-halten. Det går att ställa ner bränsleblandningen på ECU för besiktning, men kör man vidare med den magra blandningen bränner man maskinen. Alla originaldelar finns kvar och följer med; den första motorn, växellåda, stolar, ratt, vindruta och sufflett.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2011/2011 
  • Första registreringsdatum
    2011-07-29 
  • Avläst mätarställning
    6 080 km 
  • Regnr
    TBJ 151 
  • Chassinummer
    SDKLWF6D611570201 
  • Kw / hk
    127 / 173 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Sekventiell 
  • Klädsel
    Kolfiber och tyg 
  • Färg
    Röd/aluminium 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    260 finslipade hästar, motorns detaljerade specifikation hittas under "Ägarens kommentarer". Tillsammans med en 6-växlad sekventiell Quaifelåda med rakskurna drev har bilen en väldigt trevlig potential för banan. Dreven slamrar rejsigt när bilen står på tomgång och viner vackert under körning. Ställbara stötdämpare och nylonbussningar runtom.

  • Skick interiör:

    Spartansk och funktionell inredning i ett fräscht skick. Racingstol i kolfiber med viss tygbeklädnad. Passagerarstolen är urmonterad till förmån för en batteriplacering för bättre viktfördelning.

  • Skick exteriör:

    Aluminiumhuven, akter, sidostycken den lackerade fronten utgör tillsammans med skärmarna den egentliga karossen, rent och snyggt. Suffletten är bortmonterad liksom vindrutan. Fälgar och däck som sitter på nu är R-däck. Två set fälgar till ingår med slicks och regndäck.

  • Skick helhet:

    Härlig och prisvärd banbil med ändå en möjlighet till landsvägstransport. Allt är optimerat för bankörning, men med en godkänd besiktning är det lite extra charmigt att kunna ta den med R-däcken till en bandag/träningstillfälle för några sköna varv.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-06-10
Ursprungsbesiktning: 2011-07-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2011-07-29
Senast godkända besiktning: 2011-07-20
Besiktigad tom: 2015-03-31
Årsskatt: 1988 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Bytt ECU från original till mappningsbar av fabrikat Mira med tillhörande bredbandslamda. Ny insugsenhet med spridare och utprovad insugsljuddämpare. Nytt avgassystem med katalysator och tillhörande ljuddämpare. Motor: Nya vevstakar och kolvar anpassade till original vevaxel. Torrsumpsmörjning med utvändig oljekylare. Vattenpump elektrisk med tillhörande styrenhet. Toppen är portad av Bengt Haglund på Bengans Racing i Södra Sandby. Kamaxlar från Kent Cams typ 2. Extra styva ventilfjädrar till nya ventiler. Kraftigare generator med anpassat litiumbatteri. Koppling: Tilton tvåskivig för racing. Växellåda Quaife 6-växlad sekventiell med växellägesindikator. Bakaxelväxel med lamelldiff. Medföljer en extra för snabb bana också diffad. Stötdämpare med dubbelverkande justermöjlighet. Fälgar 13-tum för R-däck, regndäck samt slicks. Inalles 12 st på fälgRacingstol med utrymme för Hans-skydd. FIA-godkända bälten ochh skyddsbur. Säkerhetstank fabrikat Sellholm med tillhörande pumpar. Alla ledningar till bränsle och olja är av typ AN. Till bilen hör originaldelar, motor (våtsump) växellåda samt övriga orginaldelar. Bilen är just nu avställd. En täckt transporttrailer anpassad för bilen säljs separat.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kävlinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG