Visa alla bilder
Visa film

Saab 96 V4 Rally App-K — 1969

En klassisk Appendix-K-utrustad Saab V4 med rätt attribut och attityd.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbyggd och välfungerade vagn som det tävlats sparsamt med på senare år, i ett härligt skick. Byggd som en "homage" till Saab V4:s storhetstid, som varat länge och som de facto pågår än idag, om än i mer klassiska evenemang och tävlingar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
15 MAJ 11:30
50 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18106
HUDDINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 51 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1300
09 MAJ 21:40
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 96 V4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbyggd och välfungerade vagn som det tävlats sparsamt med på senare år, i ett härligt skick. Byggd som en "homage" till Saab V4:s storhetstid, som varat länge och som de facto pågår än idag, om än i mer klassiska evenemang och tävlingar."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 6 maj 1969. Fast än viktigare är att den registrerades/besiktigades som Appendix-K-vagn den 21 december 2014. Så dags nu att förnya besiktningen. Den byggdes med en 1.840-kubiksmotor med korsinsug, dubbelblås, 6,35 sp 2 växellåda med diff. Senare utrustad med "fotbollsfälgar". All utrustning är både vederhäftig och adekvat för en tävlingsvagn och välfungerande. Förutvarande ägare, som byggt om bilen, ägde den i drygt 22 år. Nuvarande ägare, Saab-entusiast med såväl äldre som yngre klassiker i garagen, förvärvade den i oktober 2016. Som den bilmekaniker och märkesentusiast han är, har den fått välinitierad service genom åren. Med bilen följer Fordonspärm för Rallybil och vagnbok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-05-06 
  • Avläst mätarställning
    982,873 km 
  • Regnr
    CBU740 
  • Chassinummer
    96539683 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Vid provkörning på grusväg och i industriområde i lugn fart upplevs styrning, koppling, väghållning och bromsar etc vara välfungerande och i racingmässigt skick och utförande. Vid filmning gjordes ett par accelerationsdemonstrationer - det såg bra ut och lät fint.

    Kontrollerad på lyft och allt ser bra ut. Det fanns ett litet hål i botten på högersida mot bakvagnen.

  • Skick interiör:

    Rensad inredning med störtbåge, tävlingsstolar, sexpunktsbälten och tävlingsutrustning i övrigt. Reglage, ratt, instrument etc i bra skick och ändamålsenligt utrustad för tävlingskörning. Alla el-funktioner och instrumentering förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Fin rustik lackering. Glas, lister, emblem och belysningsdetaljer i bra skick. Fina "fotbollsfälgar" med bra däck. Motor- och bagageutrymmen i enlighet med en en App-K-vagn.

  • Skick helhet:

    Så rå och så välbyggd som man kan förvänta sig av en klassisk Saab Rally med tävlingsambitioner. Ett svenskt rally- och motorhistoriskt intressant ekipage som är byggt med ambitionen att möta tidsandan från skarven av 60/70-tal. Ögon och örongodis för rallyentusiasten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-02-03
Ursprungsbesiktning: 1969-05-06 (regbes) (Ombes:20150427)
Datum i trafik första gången: 1969-05-06
Senast godkända besiktning: 2002-08-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 från och med årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an. När SAAB lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 1980-talet.

Som tidigare skedde det stadigt större och mindre förändringar, så att när det väl var över, kunde man ställa en tidig 92:a bredvid en 80-talare och se att inte en pinal var densamma men ändå såg man ett tydligt släktskap.

I mitten av 60-talet upplevdes 2-taktsmotorn lätt ålderstigen och till årsmodell 1967 kom äntligen nyheten om en ny motor. Det blev en V4 motor om 1,5 liter och 73 ystra hästar från Ford som fick äran att "dra lasset". Detta medförde att den dalande försäljningen av modellerna 96 och 95 tog fart igen. Dessutom moderniserades modellen med skivbromsar fram, växelströmsgenerator, starkare startmotor och batteri med större kapacitet. Även inredningen uppgraderades och trepunktsbälten blev standard. De närmaste åren kom det än fler uppgraderingar i stort och smått.

I januari 1980 var det final och slut på 96-epoken. Den sista vagnen som lämnade bandet, den 8 januari, kördes av Erik Carlsson till Saab-museet i Trollhättan. De sista vagnarna såldes under våren 1980, i Sverige registrerades bara 967 exemplar det året.

Totalt tillverkades det enligt uppgift i 547.221 exemplar av 96:an.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG