Visa alla bilder
Visa film

Harley-Davidson WLC 750cc — 1945

Harley-Davidson WLC 750cc flathead V-twin – ett fantastiskt stycke motorcykelhistoria som bevarat sin klassiska charm och är fullt körklar för att njutas av redan i sommar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vackert bevarad och härlig motorcykel som alltid väcker uppmärksamhet. Den har tagits väl om hand genom åren och har i stort sett alla originaldetaljer kvar – lyckligtvis har den aldrig blivit överrenoverad eller onödigt modifierad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
15 MAJ 13:30
55 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18187
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 56 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3337
10 MAJ 08:26
55 000 SEK
3337
10 MAJ 08:26
54 000 SEK
34839
10 MAJ 00:06
53 000 SEK
1590
09 MAJ 21:55
52 000 SEK
34216
09 MAJ 21:37
51 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Harley-Davidson WLC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vackert bevarad och härlig motorcykel som alltid väcker uppmärksamhet. Den har tagits väl om hand genom åren och har i stort sett alla originaldetaljer kvar – lyckligtvis har den aldrig blivit överrenoverad eller onödigt modifierad."

Beskrivning

WLC var den version av Harley-Davidsons militära motorcykel som levererades till den kanadensiska armén. Den är nära besläktad med WLA-modellen som användes av den amerikanska armén, men med vissa detaljskillnader. Det här exemplaret är från 1945 och tog troligen vägen till Europa under de senare skedena av andra världskriget. Den registrerades i Sverige 1972 och har sedan dess haft fem privata ägare. Nuvarande ägare, en motorcykelsamlare, köpte den i fjol och har hållit den i gott, bruksskick – och kör den varje sommar.

Vid något tillfälle i dess historia har motorcykeln moderniserats något, men den behåller fortfarande många av sina ursprungliga detaljer och komponenter.

Under andra världskriget producerade Harley-Davidson över 90 000 exemplar av WLA- och WLC-modellerna, tillsammans med ett enormt reservdelslager för att hålla dem igång under tuffa förhållanden. Modellen drivs av den robusta 750cc (45 kubiktum) flathead V-twin-motorn, och blev bland många soldater känd som "The Liberator", tack vare sin pålitliga prestanda. Efter kriget såldes tusentals överskottsmotorcyklar till civila, ofta modifierade och omlackerade – vilket bidrog till att kickstarta custom- och bikerkulturen under 1950-talet.

Ramnummer: 457956
Motornummer: 42WLC62277

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1945/1945 
  • Första registreringsdatum
    1972-06-30 
  • Avläst mätarställning
    56749 km 
  • Regnr
    EJA045 
  • Chassinummer
    457956 
  • Kw / hk
    19 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startproceduren kräver en liten invänjning, men motorn tänder lätt efter några kickar och bjuder på ett härligt ljud. Körkänslan är god, med en växellåda som växlar smidigt, fungerande bromsar och en välbalanserad helhet. Hjul och däck är i gott skick, och enligt ägaren har den alltid varit en pålitlig och mycket trevlig hoj att köra.

  • Skick interiör:

    Lädersadeln är i gott bruksskick, med lätt slitage som är fullt i linje med åldern – men utan några skador.

  • Skick exteriör:

    Motorcykeln verkar ha blivit omlackerad för många år sedan, och lacken håller fortfarande ett gott intryck. Det finns några små lackskador och repor, men inga bucklor eller andra skador. Bränsletankarna är i fint skick. En del av kromdetaljerna runt tankarna och hastighetsmätaren har börjat flagna. På vänster sida av motorkåpan syns en äldre svetsreparation, och vid något tillfälle verkar modernare belysning ha monterats.

  • Skick helhet:

    Den här motorcykeln drar alltid blickarna till sig – särskilt när du startar den. Den är perfekt som den är, men det finns också utrymme för lättare kosmetiska uppdateringar om man så önskar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-29
Ursprungsbesiktning: 1972-06-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-06-30
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 14

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG