Visa alla bilder
Visa film

Ford Model T Coupé 3,3 — 1927

Sista årsmodellen av Model T i ett renoverat och trevligt skick, och dessutom lite ovanligare i sin sena karossform.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"När du lärt dig att handha pedaler och reglage med en rask manövrering hänger en snart 100 år gammal automobilkonstruktion förvånansvärt ändå hyggligt med i tätortstrafiken."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
15 MAJ 12:00
57 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18162
LAHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 58 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
09 MAJ 22:57
57 000 SEK
14454
09 MAJ 22:11
54 000 SEK
5405
09 MAJ 19:10
23 000 SEK
30495
09 MAJ 18:31
2 000 SEK
3204
09 MAJ 18:12
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model T Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"När du lärt dig att handha pedaler och reglage med en rask manövrering hänger en snart 100 år gammal automobilkonstruktion förvånansvärt ändå hyggligt med i tätortstrafiken."

Beskrivning

Det sitter en plåt i motorutrymmet som förkunnar Roskilde i Danmark med ett serienummer och effekt i hk. Ford hade en sammansättningsfabrik i Köpenhamn för den nordiska marknaden, men kanske tillverkades karossen i Roskilde. När bilen kom till Sverige och om det var tidigare än vad som står i registret, det vill säga 1984, är okänt. Möjligtvis kan man söka vidare i Riksarkivet för att se om bilen var registrerad före 1973, när det nya datoriserade registret infördes. Men enligt uppgift fanns bilen, före den nuvarande ägarens dödsbo, i farbrodern Åkes ägo redan på sjuttiotalet, kanske ännu tidigare. Farbror Åke hade i alla fall påbörjat en renovering där den stod på mekanisk mognad hos mekanikern Lasse i Laholm som senare också gjorde en omfattande renovering av motorn. Idag säljs alltså bilen av dödsboet efter ägaren som i sin tur tog över den från sin farbror Åke.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1927/1927 
  • Första registreringsdatum
    1984-05-09 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    EXM631 
  • Chassinummer
    6490835 
  • Kw / hk
    16 / 22 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Grön/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn helrenoverades med bland annat nya kolvar, ringar, ventilstyrningar och ventiler, och är därefter inte använd mycket. Vidare är den ej fungerande magnettändningen inte heller åtgärdad vid renoveringen av motorn. Det påverkar inte själva motorfunktionen, man kör på batteriströmmen, och många T-Fordsägare monterar - och bruksmonterade även på bilmodellens aktiva tid – idag också ett modernare tändsystem för pålitlighet, komfort och inte minst lite mer och stadigare motoreffekt. Bakaxeln är renoverad av den i kretsarna välkända Kjell-Agne Bergqvist i Tomelilla. Kuriosa: Kjell-Agne var också barn-barn till Skåne-profilen Edvard Persson.

  • Skick interiör:

    Nysydd plyschklädsel i säten, målat trägolv, fint tyg i taket och snygga detaljer i ratt, spakar, pedaler och reglage tillsammans med fina dörrsidor. Det är ombonat, rent och fräscht.

  • Skick exteriör:

    Presentabel fin lack och plåt med bra glas, strålkastare och lampor. Träfälgarna är korrekt målade, på den tiden ville man inte visa att hjulen var av trä. Men enligt uppgift fanns vissa av de sista årsmodellerna av Model T, 1926-27, med likadana ekerfälgar som var standard på efterföljaren Model A.

  • Skick helhet:

    Sen och trevlig Model T i ett representativt och pålitligt skick. Just årsmodellen gör den extra intressant då det inte tillverkades så många exemplar av Model T de sista åren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-06-22
Ursprungsbesiktning: 1983-07-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-05-09
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Ford Model T har sin egen unika plats i historien. De första bilarna tillverkades redan 1908 och sex år senare blev den världens första bil att tillverkas enligt löpande band-principen. Mellan åren 1908 och 1927 stod Model T för ungefär hälften av världens bilproduktion och enbart i Sverige såldes 50 000 exemplar. Konstruktionen var enkel med kaross i plåt på trästomme och en fyrcylindrig sidventilsmotor på 3,3 liter och 20 hk. Bromsar fanns bara på bakhjulen och den tvåväxlade planetväxellådan manövrerades med pedaler.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Laholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG