Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 ES B20E — 1972

Tidig svensksåld Volvo 1800 ES. Nummer 281. Registrerad redan 1971. Med 124hk i futuristiskt sportkombiutförande var ES en självklar bil för dåtidens kändisar och Jet-set.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En sportbil sprungen ur rötterna av det Svenska folkhemmet. Volvo, ljusblå, B20-motor och overdrive. Det blir liksom inte mer svenskt än så. Att det här egentligen är en riktigt häftig bil har man förstått länge i utlandet. Nu börjar även de svenska bilentusiasterna vakna.

Vi rekommenderar en lätt översyn och vanlig service före sista kollen hos bilprovningen. Sedan är den klar för sommarträffarna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
231 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16846
ÖRNSKÖLDSVIK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En sportbil sprungen ur rötterna av det Svenska folkhemmet. Volvo, ljusblå, B20-motor och overdrive. Det blir liksom inte mer svenskt än så. Att det här egentligen är en riktigt häftig bil har man förstått länge i utlandet. Nu börjar även de svenska bilentusiasterna vakna.

Vi rekommenderar en lätt översyn och vanlig service före sista kollen hos bilprovningen. Sedan är den klar för sommarträffarna."

Beskrivning

Svensksåld 1800ES som registrerades in i bilregistret redan den 12 december 1971 . Detta exemplar levererades i den snygga ljusblåa Volvofärgen, med färgkod 111 som på Volvospråk heter Light blue metallic. Enligt uppgifter från transportstyrelsen har bilen haft 8 registrerade ägare sedan ny. De första ägarna känner vi inte till. Mellan åren 1989 och 2004 ägdes bilen av en Kalmarbo. Nästa ägare av bilen var en äldre herre bosatt i Ankarsrum, Västerviks kommun. År 2007 var norrlänningen Sven-Olov Hägglund på husbilsemester i södra Sverige. Han fick syn på bilen och föll som en fura. Han lyckades få köpa 1800'an och körde den för egen maskin till hemorten Örnsköldsvik. Husbilen fick frugan köra hem, Sven-Olov valde att åka ståndsmässigt i Volvon. 2011 ställdes bilen av på grund av hälsoskäl och 2021 gick Sven-Olov ur tiden. Volvon säljs nu av Bilweb Auctions på arvingarnas uppdrag.

Mätarställningen står i dag på 048380 km. Mer än så vet vi inte om körsträckan.

Senaste kontrollbesiktningen var gjord 2010 så Volvon behöver in på en sista koll hos bilprovningen. När den är godkänd blir den besiktningsbefriad enligt veteranbilsreglerna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1971-12-21 
  • Avläst mätarställning
    048380 km 
  • Kw / hk
    91 / 124 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart konstläder ( kod 448-821) 
  • Färg
    Ljusblå metallic (kod 111) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med den klassiska B20E-motorn med elektronisk bränsleinsprutning från Bosch. Den har en uppgiven effekt på 124hk. Växellådan är den fyrväxlade M41 med overdrive. Den startade lätt och gick mycket fint i motorn. Ej provkörd på väg, då den är avställd. En vanlig service och lätt översyn rekommenderas före besiktningen.

  • Skick interiör:

    Snygg inredning, inga speciella anmärkningar. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Äldre bra omlackering. Finns några märken och repor på vänster sida som uppstått vid förvaringen i garage. Se bilderna. Normal passform på kaross och paneler. Möjligen kan man göra en liten injustering av vänster dörr. Stötfångare och blanklister i bra skick.

  • Skick helhet:

    Snygg och trevlig 1800 ES. Ett extra plus för att den är svensksåld. Ägarhistoriken är delvis känd och resten går att forska fram via sökningar i de svenska arkiven.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-09-01
Ursprungsbesiktning: 1971-12-21 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1971-12-21
Senast godkända besiktning: 2010-09-30
Besiktigad tom: 2012-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Volvo P1800 ES (sportkombimodellen) bedöms som en av Volvos mest unika och ovanligt vackra modeller. Idag eftertraktad samlarbil över hela världen. ES-modellen (sportkombin) byggdes bara i två år och sammanlagt 6000 exemplar. När denna modell visades 1972 ville ingen köpa den gamla P1800 Coupé-modellen längre, alla ville ha ES som då uppfattades som mer sportig och dessutom praktisk. Idag en ikon i bilhistorien. Inför 1974-års krocksäkerhetskrav i USA valde Volvo att lägga ner produktionen. Modellen byggdes därför bara 1972 till 1973. P1800 togs fram av designfirman Frua i Italien, men ritades av den unge svenske designern, Pelle Petterson 1959-1960, när han praktiserade hos Frua. Detta var hemligt de första 20 åren, då Volvo önskade italiensk design, därför anlitades Frua.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örnsköldsvik

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG