Visa alla bilder
Visa film

NSU Ro80 Wankel — 1970

En NSU med wankelmotor som är en ikon i bilhistorien. Regelbundet brukad och underhållen av en entusiast.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En RO80 i ett mycket bra bruksskick med roliga tillbehör."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
51 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13370
LIDINGÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En RO80 i ett mycket bra bruksskick med roliga tillbehör."

Beskrivning

Första ägare var NSU AG, direktionen. Nuvarande ägare köpte bilen 1977 då han bodde i Tyskland. Han tog sedan in den till Sverige som flyttgods 1978. Den fungerade som bruksbil till 1980. Den var avställd till 1986 pga utlandsarbete. Från 1987 brukades den som samlarbil. När nuvarande ägare köpte NSU:n hade den enl uppgift från säljaren gått 10 000mil. Säljaren har kört ca 17 000 mil med den. Den genomgick en stor plåtrenovering i slutet på 1990 talet med bl.a. nya skärmar, dörrar och framhuv. Genomgång av bottenplatta, hellackering. Ett Tudor-Webasto soltak monterades 2001 av Coachbuilt i London. En allmän genomgång och uppfräshning skedde 2014 med bl.a. en dellackering.

Några exempel på utrustning: Tudor Webasto soltak, monterat av Coachbuilt i London. Dragkrok, tonade rutor, servostyrning och bromsar, H4-ljus även dimljusen, Fuchs original aluminiumfälgar, rostfritt avgassystem, rullbälten och nackstöd på alla sittplatser, skivbromsar på alla 4 hjulen. Den är underredsbehandlad och rostskyddad i samband med renoveringen.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1978-09-14 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    BAD805 
  • Chassinummer
    3800110958 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra skick. Regelbundet underhållen bil.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick.

  • Skick exteriör:

    Bra bruksskick med fina tillbehörsfälgar

  • Skick helhet:

    En regelbundet underhållen och brukad bil av en entusiast.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-11-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1978-09-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1978-09-14
Senast godkända besiktning: 2019-08-01
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Det som gjorde NSU Ro80 unik och spännande, (och före sin tid i design och teknik), var bland annat mycket elegant, modern kaross med stora innerutrymmen och runda former, mycket lågt luftmotstånd, hög komfort och mycket god väghållning. Dessutom unik Wankelmotor som är helt vibrationsfri och kan varvas utan begränsningar. Detta kopplat till en halvautomatisk växellåda och framhjulsdrift gjorde bilen till en sensation när den presenterades på Frankfurtmässan 1967. Den fick utmärkelsen årets bil detta år av en enhällig jury.
NSU hade lagt ner all sin kraft på att utveckla denna bilmodell och på grund av problem med motorns tätningar, mellan rotor och stator så fick man byta de första motorerna på alla bilar som såldes under första året. 1969 gick Audi in och köpte NSU, som då kom att heta Audi-NSU och denna bilmodell inspirerade bland annat till designen i den nya Audi 80 som kom i mitten av 1980-talet. Wankelmotorn, och Ro 80 modellen slutade man med 1978. Men Wankelmotorn har levt vidare i flera Mazda- sport-modeller och sålts i stort antal.
Idag är Ro 80 en eftertraktad samlarbil och detta exemplar är särskilt intressant eftersom den är av första utförandet med originaldesignen oförändrad. Bilen har också den förbättrade motorn,

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG