Visa alla bilder
Visa film

Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupé V8 RHD — 1968

En fin Silver Shadow Drophead. Ett högerstyrt exemplar av det sena 1960-talets lyxvagn nummer ett!

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket välhållen Silver Shadow. Fin lack och inredning med små spår av brukande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
08 MAJ 12:50
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18085
BY KYRKBY / AVESTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
480 - 520 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17601
02 MAJ 22:42
100 000 SEK
23275
02 MAJ 22:09
40 000 SEK
28646
02 MAJ 22:02
34 000 SEK
23275
02 MAJ 18:20
30 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket välhållen Silver Shadow. Fin lack och inredning med små spår av brukande."

Beskrivning

När Rolls-Royce lanserade Silver Shadow 1965 innebar det en stor teknologisk förändring jämfört med tidigare modeller som Silver Cloud. I och med denna modell så övergav man för första gången den traditionella ramkonstruktionen. Silver Shadow fick en modern självbärande monocoque-kaross. Bilen utrustades med avancerade tekniska lösningar, bland annat skivbromsar runt om och ett sofistikerat fjädringssystem. Den öppna versionen kallades inledningsvis Silver Shadow Drophead Coupé och tillverkades av karossbyggaren Mulliner Park Ward i mycket små volymer. Den var avsedd för en exklusiv kundkrets och varje exemplar byggdes för hand enligt kundens önskemål. Just den här bilen har ägts av nuvarande ägare i 20 år och har ingått i familjens bilsamling. Den har under denna tid alltid förvarats i varmgarage och den har fått regelbunden service. Den har endast körts cirka 1200 mil under dessa år. När nuvarande ägare köpte Rollsen var motorn nyligen genomgången. Lacken är i ett bra skick, inte perfekt men absolut inte dålig, då den har spår av tidens tand. Man kan också se lite ojämnheter i lackeringen på en yta av motorhuven. För två år sedan ”randades” bilen och navkapslarna. Vid fotograferingstillfället så fanns det en liten pöl av växellådsolja under bilen. Detta är ganska vanligt på dessa bilar av äldre årgång och dessutom var det länge sedan bilen fick en rejäl varmkörning ute på vägarna. Ägaren känner till detta och har sett till att fylla på med olja när detta behövts.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-06 
  • Avläst mätarställning
    99359 miles 
  • Regnr
    NTE356 
  • Chassinummer
    CRH4063 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad. Går bra i motor och automatlådan växlar som den ska. Även bromssystemet fungerar som det ska. Fick aldrig någon klarhet i om bilen har hydrauliskt sufflettmekanik. Men suffletten går alldeles utmärkt att hissa och fälla för hand.

  • Skick interiör:

    Mycket fin interiör, speciellt träfaneren. Klädseln av skinn visar små spår av torrhet, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Rollsen har en fin lack. Någon ojämnhet kan ses på en yta av motorhuven, se bilder. Fin kaross med med raka plåtar och jämna panelspalter. Ser även bra ut undertill. Kromverk i fint skick. Suffletten är i ett bra skick med någon lös söm, se blid.

  • Skick helhet:

    En Rolls-Royce i ett bra bruksskick. Fin och representativ i ett bra fungerande skick, redo att brukas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-10-17
Ursprungsbesiktning: 1988-07-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-06
Senast godkända besiktning: 2016-09-01
Besiktningsbefriad: Ja
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Med lång tradition av specialbyggda karosser kom Silver Shadow 1965 med självbärande standardkaross. Silver Shadow blev bryggan mellan det gamla och nya men den sålde bättre än någon tidigare och på 15 år såldes fler bilar än vad Rolls-Royce lyckats bygga sedan starten 1904.

Bakom Silver Shadow låg ett mycket omfattande utvecklingsarbete vilket landade i en av världens då bästa bilar. Motor och låda var förvisso samma V8 i aluminium som i Silver Cloud nu kopplad till en automatlåda från GM. Resten var dock nyutvecklat och med hydraulisk självreglerande fjädring, individuell hjulupphängning och skivbromsar runt om var detta en mycket högteknologisk och avancerad vagn. Så dröjde det också länge innan Silver Shadow moderniserades. Silver Shadow II kom 1977. Nyheterna var kuggstångsstyrning och möjligheten att köpa den med längre hjulbas. Därefter tillverkades den till 1981 när modellen lades ner. Som cabrioletversionen Corniche fortsatte man dock att bygga den till 1996.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: By Kyrkby / Avesta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG