Visa alla bilder
Visa film

Jaguar S-type 3,2 diesel — 1965

Svensksåld och vacker S-type med en för biltypen oortodox ersättning av kraftkälla när originalmotorn havererade.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nöjet att köra en slank Jaguar med en knattrande analog dieselsexa fick vi inte, men det måste vara en rolig motsägelsefull körupplevelse."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
08 MAJ 13:00
6 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18102
SVEDALA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 7 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2248
03 MAJ 23:59
6 500 SEK
13297
03 MAJ 15:39
5 500 SEK
22555
03 MAJ 13:41
3 000 SEK
16312
02 MAJ 23:24
2 000 SEK
13297
02 MAJ 20:12
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar S-type ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nöjet att köra en slank Jaguar med en knattrande analog dieselsexa fick vi inte, men det måste vara en rolig motsägelsefull körupplevelse."

Beskrivning

Den levererades ny till sin första ägare i Sverige 1965, förmodligen i H-län, Kalmar län. I mitten på sjuttiotalet köpte den nuvarande ägarens släkting, Gilbert Sjöqvist i Nybro, bilen och han hann inte köra så långt före den klassiska Jaguarmotorn havererade. Genom en kompis fick Gilbert en idé om att dieselkonvertera bilen. Att göra det på en sportig Jaguar och dessutom i det då personbilsdiesel-fientliga landet Sverige måste ha varit ett både lite udda och utmanande projekt. Och det gjordes uppenbarligen grundligt. När valet av maskin var gjort användes till och med den franska ambassaden för hjälp till att hitta en lämplig återförsäljare av en ny Indenor/Peugeot sexcylindrig dieselmotor på 3,2 liter. En motor främst avsedd för industriellt och marint bruk, och Volvo Penta lär också ha gjort en version av den. Gilbert och kompisen åkte själva ner till Frankrike och hämtade hem motorn. När konverteringen var gjord vardagsbrukade Gilbert enligt uppgift bilen långt in på nittiotalet. Senaste godkända besiktningen gjordes 2016-06-23 och den var också därför i en godkänd period när de nya reglerna började att gälla 2018-04-20.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
    73 166 km 
  • Regnr
    FTU298 
  • Chassinummer
    1B25181DN 
  • Kw / hk
    64 / 87 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Att ersätta den klassiska Jaguar-sexan måste ha varit genomtänkt beslut och dessutom att genomföra projektet med att köpa och hämta ersättningsmotorn själv i Frankrike. Växelspaksknoppen med overdriveknappen är inte original, den känns modernare och kanske är även växellådan ersatt med en låda som är mer kompatibel med motorn. Den sexcylindriga Indenor/Peugeot-motorn var igång för bara några år sedan när bilen och besättningen besökte en stor bilträff i Skåne. Det korta filmklippet är taget i juli 2022 när de tog ut bilen ur en längre tids förvaring.

  • Skick interiör:

    Snygg och ombonad typisk engelsk inredning i originalutförande med skinn och trä i bra skick, taket och mattorna likaså. I motorutrymmet är det en del ytrost på skruvskallar och andra exponerade delar.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad runt sekelskiftet i vitt från förmodligen originalkulören Golden Sand Metallic, originallacken syns på golvluckan i bagageutrymmet. Lacken har hållit sig bra genom åren. Någon liten skada längst ner stänkskyddets infästning vid höger bakskärm. Fina ekerfälgar med äldre tidstypiska Michelin X med en del torrsprickor.

  • Skick helhet:

    En intressant motorinstallation i en klassisk sportsedan från Jaguar vars original sexcylindriga bensinmotor alltid brukar hållas högt som motorkonstruktion. En genomgång av maskineriet före uppstart, normal service och kanske ännu en besiktning och man har en rolig klassiker att både provocera och glädja omvärlden med.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-07-24
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (regbes) (Ombes:19790418)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-06-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Svedala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG