Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon B18D — 1969

Sportig renoverad Amazon med många hästkrafter och dubbla uppsättningar hjul. Välj mellan klassisk look med plåtfälgar eller moderna kromade hjul.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har renoverats etappvis med början 1984 och fram till slutet av 1990-talet. Besiktningsbefriad och körklar. En bil som tilltalar de flesta."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
220 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17033
STRÖMSUND/ÖSTERSUND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har renoverats etappvis med början 1984 och fram till slutet av 1990-talet. Besiktningsbefriad och körklar. En bil som tilltalar de flesta."

Beskrivning

Bilen köptes ny av yrkesläraren Sam Engman bosatt i Strömsund. Han fick bilen levererad redan på hösten 1968. Bilen hade den berömda PV-garantin som innebar att Volvo stod för kostnaden om bilen skadades genom yttre olyckshändelse eller åverkan under 5 år från leveransdatum. Denna försäkring var giltig i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt även på Island. Bilen har haft 6 stycken registrerade ägare, varav de 2 senaste inom samma familj.

När bilen levererades ny var den utrustad med en B20-motor och vanlig fyrväxlad m40 växellåda. Man eftermonterade sen en elektrisk överväxel.

Motorn byttes ut av en senare ägare mot en vässad B18-motor med tätstegad växellåda. Mellan 1983 och 2009 ägdes bilen av herr Westlin i Strömsund. Han lät lackera bilen, men först skruvade han isär den och bytte ut allt som hade minsta slitage. Allt som behövde bytas och mer därtill, köptes hos lokala Volvohandlaren i Strömsund eller hos Veteranprodukter. Det skulle om möjligt vara original Volvo ner till minsta skruv. Han förde i sin pärm noggrann dagbok över alla åtgärder, som ett tidsdokument och därtill spännande historik över renoveringen. Denna pärm inklusive besiktningsprotokoll från bilprovningen, instruktionsbok och

PV-garantibevis medföljer bilen. Se bilderna för ett urval av dokument. Mätarställningen står på 6504 svenska mil, och har enligt uppgift snurrat runt ett varv till 16504 mil. Detta var före renoveringen, därefter har den körts sparsamt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1968-10-16 
  • Avläst mätarställning
    165040 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Beige (kod 430-595) 
  • Färg
    Röd (kod 46) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är utbytt av en senare ägare till en fabrikstrimmad B18D sport-motor från Volvo med oljekylning, dubbla SU-förgasare och extraktorgrenrör som enligt uppgift från ägaren är utrustad med trimkit nr 419398 från Volvo Competition Service. I detta utförande uppges motoreffekten vara 135hk. (Läs ägarens berättelse för mer info) Växellådan är en tätstegad fyrväxlad låda (m40G) framtagen för tävlingsbruk. Bilen är även utrustad med sportfjädrar. Original fjädrar och därtill matchande stötdämpare medföljer, samt även overdrive växellådan för den som vill köra mjukare och med lägre motorvarv. Se bild.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och välvårdad inredning. Original innertak har något enstaka märke. Framstolarna är utrustade med kromade fällbeslag som satt på sport och 123GT, och även gick att beställa som extra utrustning. Varvräknaren är en Volvomärkt Smith av den typ som satt i 123GT. Gummimattorna är Volvo original som köptes nya 1993 och som fortfarande är i nyskick. Även utrustad med Volvo iläggsmattor. Även bagageluckan är utrustad med den åtråvärda gummimattan i fantastiskt skick. Instrumentstoppning utan anmärkning.

  • Skick exteriör:

    Proffsigt omlackerad på 1990-talet i originalkulören. Stötfångare och blanklister i mycket fint skick. Utrustad med tidsriktiga Marschal extraljus, ett kurv och ett fjärrljus. Mycket fint underrede som tectylbehandlats efter renoveringen, enligt anteckningar även rostskyddad inuti balkarna. Bilen är utrustad med 5,5 tum breda plåtfälgar med nya 165/80-15 däck. Ägaren har även låtit införskaffa helt nya Berzetta American 17-tum kromfälgar som medföljer. Kromhjulen har endast rullat 50 mil. (Se bilderna.)

  • Skick helhet:

    Proper Amazon med sportigt potent drivlina. Genomgången och renoverad under en följd av år till dagens mycket fina skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2009-04-16
Ursprungsbesiktning: 1968-10-16 (regbes) (Ombes:19790607)
Datum i trafik första gången: 1968-10-16
Senast godkända besiktning: 2019-05-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Ägarens kommentar

Min far köpte bilen 2009. Föregående ägare Herr Westlin hade då haft bilen sedan 1983. Denne var en noggrann och kunnig bilentusiast som plockade isär Amazonen i delar och renoverade. Han förde dagbok över minsta lilla skruv han bytte vid renoveringen. Det medföljer en hel pärm med anteckningar och kvitton. Man kan se att det mesta är Volvo Original inköpt på Volvo i Strömsund. Till exempel främre gummimatta som inköptes 1993 och på den tiden kostade 2700 kronor. Motorn är byggd med Volvos Steg 1 trimkit för B18. Artikelnummer 419398. Detta innefattar bland annat topp med högre kompression, annan kamaxel och extraktorgrenrör samt oljekylning. Växellådan är en tätstegad M40 växellåda, också den framtagen för tävlingsbruk. OD-låda medföljer för den som vill ha lägre motorvarvtal vid landsvägskörning. Även den rätta kardanstången till overdrive medföljer.

Fakta om modellen

Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Nyheter de sista årsmodellerna var bland annat följande: Ratt till de reglerbara svankstöden i framstolarna, ny stötabsorberande ratt med försänkt nav för bättre förarsäkerhet, bromsservo på samtliga vagnar, samt tvåkrets bromssystem, nya solskydd med mer stoppning och delad rattstång för bättre förarsäkerhet. Den sista svensktillverkade Amazonen rullade av tillverkningsbandet i juli 1970. Den var mörkblå, hade chassinummer 359726 och kördes direkt till Volvos museum.

Sammanlagt tillverkades 667 791 Amazoner mellan oktober 1956 och juli 1970. (Volvos officiella siffra är däremot 667 323 bilar)

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Strömsund/Östersund

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG