Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Karmann Ghia — 1963

Ett vackert charmtroll i fint skick med svensk historik och låga mil, utbytesmotor sedan fyra år.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En relativt tidig Karmann-Ghia som har levt ett lugnt liv och som har varit omhändertagen av en ägare de sista 25 åren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
195 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15768
SOLLENTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Karmann Ghia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En relativt tidig Karmann-Ghia som har levt ett lugnt liv och som har varit omhändertagen av en ägare de sista 25 åren."

Beskrivning

Den här bilen såldes ny i Sverige den 15 maj 1963, i Gällivare. Sedan dess har den haft 11 ägare, nuvarande ägare köpte bilen i april 1998. Han påbörjade en renovering i stort sett omedelbart. Bilen blev blästrad och lackerad med nya trösklar. Den blev då även ordentligt underedsbehandlad samt fick en del mekanisk genomgång såsom generator och startmotor. Det blev även nya dörrsidor och mattor. Senare renoverades bromssystemet och framvagn med hjulinställning och bilen fick en ny vindruta. En ny motor inköptes och monterades 2019, en motor som suttit i ett mobilt elverk inom försvaret. Den satt kvar i stativet vid köp och hade troligen inte använts, ren olja och inget synbart slitage. Enligt uppgift har mätaren gått ett varv och står nu på 4.011 mil, vilket torde vara 14.011 Mil. Körsträckan efter motorbytet knappt 400 mil. Alltid avställd och uppställd i garage vintertid sedan renoveringen. Senaste fem åren endast körd som sommarbil på Gotland.

Originalhandlingar, böcker och diverse dokument följer med bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-01-01 
  • Avläst mätarställning
    40 110 km 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tygklädsel 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor. Allt förefaller fungera som det skall. Underrede ej kontrollerat på lyft med allt ser bra ut av det man kan se.

  • Skick interiör:

    Fint skick i inredning med stuns kvar i originalstolar, något lite slitage på förarstol. Fina dörrsidor och tak. Baksätet i bra skick och funktionellt med fällbart ryggstöd. Mycket fint skick under baksäte. Bilradio ej i funktion.

  • Skick exteriör:

    Lackerad för 25 år sedan och det är fortfarande blank och fin, något flammig men troligen går det att polera bort. Finns någon liten repa och liten bula. Krom i fint skick men det är en hel del porer på stötfångare och amerikabågar. Karmann-Ghiaemblem på bakluckan har gått itu men alla delar finns. Fälgar och tidstypiska Firestonedäck i fint skick, så även glas. Motorutrymme och bagage i fint skick. Behållare för vindrutespolning saknas.

  • Skick helhet:

    En trivsam, vacker och fin Karmann-Ghia där det mesta är i mycket fint skick samtidigt som det finns detaljer att förädla. Hursom den är körklar och brukbar och kan glädja ny ägare direkt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-17
Ursprungsbesiktning: 1963-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1963-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-06-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Redan 1953 byggdes den första prototypen av en GT-vagn på VW Typ 1 bottenplatta av Carozzeria Ghia i Turin. Det sägs att tyska Karmann hade försökt få Volkswagen intresserade av en specialare men utan framgång. När så Ghia, med italiensk formgivning som var på modet, visade sitt förslag högg de i Wolfsburg. Det blev ett treparts samarbete mellan Ghia, Karmann och VW, i juni 1955 startar produktionen hos Karmann i Osnabrück. Eftersom mekanik var det samma som i VW Typ 1, blev det ingen egentlig sportbil och modesta prestanda. Fast designen ansåg stilsäker och linjeskön. Till årsmodell 1957 lanseras även en Cabriolet.

Till årsmodell 1960 får vagnarna större friskluftsintag i nosen, strålkastarna åker upp ett snäpp och baklyktorna blir större, så även hjulhusen. Även de åkande i kupén får det lite luftigare med öppningsbara sidobakrutor. Under åren förändras inte karossen nämnvärt förutom, mindre korrigeringar, grundkonceptet höll från start. Mekaniskt följer utvecklingen genom åren i stort sett utvecklingen för VW Typ 1. År 1973 upphör tillvekningen och det har då byggts 364 401 Coupéversioner.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sollentuna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG