Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Golf GTI 1,8 Special — 1984

En renoverad Serie 1 i Specialutförande som nu är i ett mycket fint och potent skick. Efter renovering endast 500 Mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här får man extra allt. Dels är det en GTI Special med taklucka, tonade rutor samt utökad färddator, vilket var original för Specialen. Dels får man en genomgången och fint renoverad vagn som går som "kulor och krut"."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
160 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15864
JÄRNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Golf GTI?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här får man extra allt. Dels är det en GTI Special med taklucka, tonade rutor samt utökad färddator, vilket var original för Specialen. Dels får man en genomgången och fint renoverad vagn som går som "kulor och krut"."

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen 2012. Då påbörjades en omfattande genomgång och renovering. Karossen blev genomgången och seriöst rostlagad. Därefter lackerades kaross, dörrar, huv och baklucka samt motorutrymme. Alla svarta karosslister samt clips är nya. All underredsmassa skrapades bort och en ny underredsbehandling gjordes. Bakaxel och krängningshämmare blästrades och lackerades. Nya bärarmar. Nya fjäderben fram och bak samt Bilstein med HR-fjädrar. Alla bussningar runt om är nya samt alla växellänkage. Nya broms och bränslerör. Allt nytt i bromsväg i bak samt nya ventillerade skivor och bromsbelägg fram. Nya plåtfälgar 15 tum, satt på G60, samt däck Dunlop Sport. Ny fälg till reserv medföljer.

Motorn helrenoverades med nya ramlager, vevlager, axiallager, kolvringar, ventilstyrningar, toppbultar, ställbart kamdrev och ny vassare kamaxel. Nya Bosch spridare, ny tändkabelsats NGK, Kolvar och stakar har vägts in och toppen har portats ytterst lite. Maskinhonat block, 4-2-1 grenrör. Ny kamremsats och ny vattenpump.

Originalkam och grenrör finns kvar och medföljer.

Komplett Simons sportsystem.

Växellåda helt genomgången, ny koppling från Sachs.

Insprutning har justerats in av Nille på Ultra Motor.

Färddator med fler funktioner och all elektronik fungerar.

Nya blinkers fram och bak, ny nummerplåtsbelysning.

Bilen hade gått ca 22000 Mil innan renovering. Därefter demonterades mätaren och ställdes på noll. Nu har bilen gått drygt 500 mil, efter renovering.

En pärm med dokument från renoveringen medföljer. Så också original instruktionsbok, servicehäfte, garantibevis och andra dokument i en traditionell mapp.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-01-16 
  • Avläst mätarställning
    502 Mil 
  • Kw / hk
    82 / 111 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tygklädsel och tygmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    I stort sett allt är genomgånget och i mycket fint skick. Den startar lätt och går mycket bra. Allt är tight och väl fungerande.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint originalskick och förarstolen är genomgången och åtgärdad. Dörrsidor och innertak i fint skick. Alla funktioner fungerar.

  • Skick exteriör:

    Nyare lackering, samt alla lister är i toppskick. Fint tonat glas, väl fungerande taklucka. Fina G60 fälgar och Dunlop däck. Motor- och bagageutrymmen i mycket fint skick.

  • Skick helhet:

    En Golf GTI Serie 1 från sista årsmodellen i Specialutförandet, är ett hett samlarobjekt, i det här renoverade skicket mycket ovanligt. Förutom en 80-tals ikon och klassikerstatus får man en GTI-vagn som har allt och går som bara den...

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-03-30
Ursprungsbesiktning: 1983-10-17 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1984-01-16
Senast godkända besiktning: 2022-05-13
Besiktigad tom: 2024-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Golf GTI började levereras till kunder under sommaren 1976. Vi vet alla att den blev en succés från dag 1 och en ikon i sin genre, som fick en mängd följare från andra märken med GTI ambitioner.

Under åren utvecklades modellen med såväl bättre utrustning, högre säkerhet och mer klös. Det brukar ju sägas, att när en modell är i slutet av sin tillverkningsera, så är den som bäst. I skarven av 1983 och 1984 tackade Serie 1 för sig och Serie 2 började produceras. De sista vagnarna av Serie 1 stod i hallarna i början av 1984, sida vid sida med nya Serie 2.

Sista årsmodellen fick en motor på 1,8 Liter om 112 hkr. Versionen Golf GTI Special hade dessutom bl.a. taklucka, tonade rutor, aluminiumfälgar och utökad färddator som standard. Totalt sålde det ca. 450.000 GTI av Serie 1.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Järna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG