Visa alla bilder
Visa film

Porsche 356 SC 1600, Super 90 — 1964

Första Porschemodellen i sista och bästa utförandet. Svensksåld bil med samma ägare sedan 1979. Avställd sommaren 1982 när den körts 14980 mil och förvarad i en bilsamling sedan dess. Komplett originalbil som behöver servas upp och snyggas till i kaross och lack. Har varit vit när den var ny.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rostblåsor finns runt om, men inget som behöver åtgärdas akut. Bromsar behöver dock renoveras. Motorn går runt och skall startas upp inom kort. Service och allmän teknisk översyn behövs. Har inte varit på bilprovningen sedan den sist godkändes 1982. Härefter har bilen varit undanställd i en bilsamling."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
455 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15886
GRÄNNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 356 SC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rostblåsor finns runt om, men inget som behöver åtgärdas akut. Bromsar behöver dock renoveras. Motorn går runt och skall startas upp inom kort. Service och allmän teknisk översyn behövs. Har inte varit på bilprovningen sedan den sist godkändes 1982. Härefter har bilen varit undanställd i en bilsamling."

Beskrivning

Ovanligt hel och komplett bil som bara haft fyra brukare varav den senaste innehaft bilen i 44 år i sin bilsamling. Ägaren berättar att han körde bilen fyra säsonger och sedan ställde undan den. Anledningen var han tänkt snygga till den eftersom det då börjat komma lack-/rostblåsor på trösklar och på skärmkanter. "Bilen var så röd och fin när jag köpte den och motorn var renoverad strax innan köpet, (vid 13600 mil), men troligtvis var underarbetet dåligt och då var det inte så roligt att köra med den, fast den var pigg och låg jättebra på vägen".
Ägaren hade tänkt laga rostangreppen och lacka om bilen igen, men det kom andra bilar emellan så bilen blev stående och åren gick. Han har dock startat bilen och kört en sväng varje år, fram till för 8 år sedan. Härefter har den inte startats. Den har förvarats torrt, och luktar fräscht inuti.
Alla 356-modeller var rostkänsliga och bilen var nästan 20 år gammal när den ställdes undan. Man ser några svetslagningar fram i reservhjulsbaljan och spackel som spruckit på trösklar och framskärmar. Dock inga hål. Bilen var från början vit och sedan omlackad i gult på 1970-talet för att sedan bli röd innan nuvarande ägare köpte den. Inredningen är helt orörd original, men instrumentbrädan är omlackad.
SC står för "Super C-modell" och var det starkaste grundutförandet för 356:or under de sista två årsmodellerna, 1964 och 1965. Något starkare motor på 95 hkr och skivbromsar kom till modellåret 1964. Förutom "super 90 motor" som sitter i denna bil (motornummer P 821011), så fanns det även alternativ med 60 hkr och 75 hkr motorer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-01-01 
  • Avläst mätarställning
    148991km 
  • Kw / hk
    70 / 95 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd (Vit) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen rullar lätt och handbromsen tar bra. Fotbromsen är stum. Bromssystemet behöver renoveras. Skivorna ser dock ok ut. Motorn går runt men tänder inte (kommer ingen gnista). Tanken är helt tom, men ser hel ut. Elsystem, belysning och knappar ser ok ut. Batteri (6volt) saknas. Ägaren har berättat att motorn var renoverad strax innan köpet 1979 och detta är också antecknat i instruktionsboken, (vid mätarställning 36000 km). Eftersom mätaren slår runt vid 100.000km så bedömer vi att motorn var renoverad vid 136.000 km och bilen har idag gått 148.977km

  • Skick interiör:

    Ovanligt hel och fin inredning. Sätesklädsel och dörrsidor original. Stoppningen uppepå instrumentbrädan kan vara bytt någon gång eftersom den är svart. Misstänker att den varit mörkröd från början. Mattor är orginal och normalt slitna. Innertak ovanligt helt och fint. Likaså instrument och knappar. Det luktar helt ok i bilen och är torrt under mattor mm. Hittar inte heller några musskitar. Ser dock ett litet hål golvet bakom förarstolen på lägsta punkten. Vi skall lyfta bilen och undersöka detta innan budgivningen börjar. Kommer att komplettera med info om golv och underrede när vi kollat under bilen.

  • Skick exteriör:

    Komplett orenoverad kaross, med dålig lack. Blåsor och sprickor finns i nederkanter runtom. Bilen verkar inte ha varit trafikskadad. Springor och spalter stämmer bra. Dörrar och huvar stänger väl. Omlackad två gånger. Oxidprickar på kromdetaljer. Min spontana reaktion när jag ser på bilen att det inte är nödvändigt att att karossrenovera den. Det behöver endast åtgärdas på de ställen där det finns blåsor och sedan rostskyddas och lackbättras fläckvis. Sedan kan bilen användas som den är för den ser trots allt välvårdad ut.

  • Skick helhet:

    Sällsynt hel och fin bil som kan användas som den är efter teknisk genomgång och åtgärdande av ett antal rostblåsor / fläckar. (Antagligen med genomrostning på några ställen när man börjar slipa på dessa).
    Bilen är också i ovanligt bra skick för den som vill göra en helrenovering, eller så kallad rullande renovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1982-06-14
Ursprungsbesiktning: 1964-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-01-01
Senast godkända besiktning: 1982-04-05
Besiktigad tom: 1983-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Den försiktiga produktionen av Porsche 356 kom igång redan 1948. Tillverkningen flyttades dock snart till Tyskland och det var också där och då som den verkliga tillverkningen tog fart. Porsche 356A kom hösten 1955 och fanns med motorer på 1300 cc, 1500 cc och 1600 cc.

I slutet av 1959 lanserade Porsche B-modellen som jämfört med föregångaren hade stötfångare och strålkastarna högre placerade. Dessutom var det nu ventilationsrutor i dörrarna och stolarna satt monterade närmare golvet. Bland motorerna fanns en rad alternativ på mellan 60 och 140 hk att välja bland.

I juli 1963 kom den sista generationen Porsche 356. C-modellen. Bilen hade nu fått skivbromsar, bättre fjädring och vägegenskaper. Interiört var instrumentbrädan modernare och dörrarna hade nu armstöd. Den sista Porsche 356:an tillverkades i september 1965.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gränna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG