Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz L 319 O — 1963

Attraktiv och finrenoverad trotjänare och nyttoskåp med svensk public service-historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Intressant och i takt med tiden har den blivit exklusiv tillsammans med många möjligheter till ett roligt entusiastfordon."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15577
MUNKA-LJUNGBY
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Intressant och i takt med tiden har den blivit exklusiv tillsammans med många möjligheter till ett roligt entusiastfordon."

Beskrivning

Den levererades ny till Sveriges Radio 1963 där den tjänstgjorde sändningsbil under längre period. Bilen har sannolikt vårdats väl av sin första ägare; en arbetsbil av det här slaget förbrukas oftast helt och överlever sällan, och ännu ovanligare från och på den tiden. 2017 köptes bilen av en Mercedes-entusiast som genomförde en stor del av renoveringen. När den stannade upp köpte den nuvarande ägaren skåpet för att slutföra projektet.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-02-13 
  • Avläst mätarställning
    51 537 km 
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd/ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    O:et i modellbeteckningen står enligt uppgift för ottomotor, det vill säga en bensinmaskin. Motor och låda funkar fint med lite träning av handhavandet.

  • Skick interiör:

    Fint, rent och fräscht i hytt och skåp. Nya klädselmaterial och ett inklätt lastutrymme, redo för kreativa tankar och lösningar. Högerstyrningen kan man tänka sig är beställd av Sveriges Radio av omtanke till sin personal i ett dåtida Sverige med vänstertrafik.

  • Skick exteriör:

    Snygg och trevlig tvåtonslackering i ett fint och representativt skick. Nya däck och korrekt svartlackerade fälgar.

  • Skick helhet:

    Fin representant för en idag ovanlig modell som har stora entusiastskaror på kontinenten och även globalt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1990-01-29
Ursprungsbesiktning: 1963-11-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1963-02-13
Senast godkända besiktning: 1989-04-17
Besiktigad tom: 1990-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Mercedes L 319 tillverkades mellan 1955 och 1967 och är en av föregångarna till dagens moderna transportbilar från varumärket.

L 319 hade både diesel-, och bensinmotorer och erbjöds i flera olika karosserivarianter som skåp, buss eller med flak. Bilen var ett viktigt svar som konkurrent till Volkswagens och Opels motsvarigheter på femtio- och sextiotalet då en lätt och flexibel transportbilsplattform var nödvändig för en bra försäljning bland småföretagare och hantverkare. Idag är modellen en eftertraktad klassiker, i synnerhet bland vintage campers och småbussentusiaster.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Munka-ljungby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG