Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 200 Limousine W21 — 1936

En sällsynt Mercedes-Benz 200 W21, ansedd som en av Stuttgart's finaste bilar. Väl värd att renoveras för att återfå sin forna glans.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har varit undanställd i minst 30 år, eventuellt längre, eftersom den fortfarande har sin ursprungliga registreringsskylt - O12340. Bilen är komplett men behöver renoveras. Skicket på mekaniken är för närvarande okänt. Men vi antar att det kommer att krävs en fullständig genomgång, översyn och renovering för att åter komma ut på vägarna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
202 654SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15936
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 200 Limousine ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har varit undanställd i minst 30 år, eventuellt längre, eftersom den fortfarande har sin ursprungliga registreringsskylt - O12340. Bilen är komplett men behöver renoveras. Skicket på mekaniken är för närvarande okänt. Men vi antar att det kommer att krävs en fullständig genomgång, översyn och renovering för att åter komma ut på vägarna."

Beskrivning

Bilen säljs på uppdrag av ägarens dödsbo, och bilens historik är något begränsad. Dock har en registreringsbegäran gjorts hos Stats Arkivet, och en uppdatering kommer att lämnas så snart de svarar.

Enligt uppgift såldes bilen ny i Sverige och levererades till första ägaren maj 1936. Dess registreringsnummer "O" indikerar att den kommer från Göteborgsområdet. Bilen har "matching numbers," vilket har bekräftats (se bilder). Mercedes Karosserie-nummer är 346 432, motornumret är 129 740 - 102147.846, och chassinumret är 209408.

Även om bilen behöver en fullständig renovering, kommer det faktum att är så komplett underlätta restaureringsprocessen. Dessutom är det mesta av stålkonstruktionen så rejäl att det mesta av rosten är ytrost (se bilder för mer detaljer).

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1936 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    37767 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå/Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Under motorhuven verkar allt vara komplett. Eventuellt är fördelare och tändspolen bytt till en modernare version vilket antyder att bilen var i bruk på 1960-talet. Motorn inte startats eller testats, och dess skick är för närvarande okänt. Även om bilen fortfarande rullar kommer det att behövs en vinsch för att lasta den vid hämtning.

  • Skick interiör:

    Interiören i bilen är komplett och original. De blårandiga textilsätena och mattorna är slitna och har skador. Instrumentbrädan, ratten och instrumenteringen alla kompletta och i bra skick. Det skjutbara taket är komplett, men väldigt slitet och har inte testats.

  • Skick exteriör:

    Karossen är komplett. Ytrost runt den nedre delen av karossen och panelglapp runt skärmarna. Det finns även viss rost på underredet, men det är främst ytrost på grund av bilens robusta konstruktion (se bilder för mer detaljer).

    Även om kromdetaljer, lister, dubbla reservhjul och andra originaldetaljer finns kvar, är de för närvarande oxiderade och kommer att behöva renovering.

  • Skick helhet:

    Om du letar efter en sällsynt och exklusiv bil att renovera är denna 200 W21 Cabrio Coach definitivt värd att överväga.

Fakta om modellen

Mercedes W21 var en lyxbil i mellanstorlek som tillverkades av Mercedes-Benz från 1935 till 1938. Den erbjöds i flera karosserityper, inklusive sedan, cabriolet och limousine. W21 hade en 2 liters rak sexcylindrig motor som producerade cirka 55 hästkrafter. Den hade en fyrväxlad manuell växellåda och bakhjulsdrift.

W21 betraktades som en avancerad bil för sin tid och hade flera funktioner som inte var vanligt förekommande på andra fordon från samma era. T.ex hydrauliskt bromssystem, individuell framvagnsupphängning och en kaross helt av stål.

Cabrio Coach var en tvådörrars cabrioletmodell som hade ett fällbart mjukt tak och sittplatser för fyra passagerare. Den var en populär modell bland förmögna kunder som ville ha en lyxig och stilfull cabriolet för avkopplande turer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG