Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Camaro RS Coupé 327" V8 — 1968

Detta är en svensksåld Camaro RS av 1968 års modell i ett mycket fint, välskött och delvis restaurerat skick som behållits i originalutförande.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En tuff bil med ett häftigt vasst motorljud."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
272 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15905
VALLENTUNA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Camaro RS Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En tuff bil med ett häftigt vasst motorljud."

Beskrivning

Camaro RS modellen med sina täckta strålkastare är en ikon bland amerikanare. Just 1968 års modell fick vakuumstyrda lampluckor i grillen, som idag nästan aldrig fungerar. Många har i historien fått kliva ur bilen och öppna dem för hand för att vakuumsystemet har gett upp. Denna bil har dock fått hela vakuumsystemet för luckorna renoverat av nuvarande ägare med bland annat nya vakuummotorer, tank, slangar samt luckor komplett med mekanism och även en ny grill. Alternativet finns att modifiera dem till elektriskt öppningsbara istället, men ägaren tyckte det var mera korrekt att renovera hela systemet istället. Camaron har en V8 motor på 327 cuin, kopplad till en Powerglide automatlåda och den växlar och låter som en den ska. Bilen är omlackerad för många år sen, men är fortfarande blank och fin i lacken. Mycket av bilens kromverk är utbytt, som stötfångare och en del lister och en hel del nya kromlister följer med bilen. De mesta av det kromet som är utbytt följer också med. Bilen har aldrig varit modifierad eller ombyggd. Ett öde som tyvärr mött de flesta av dessa bilar. Nytt avgassystem i originalutförande monterades 2020 och bilen fick nya däck med vit rand 2021. Samma år fick hjälpramen nya bussningar, bakaxeln nya stötdämpare och bagageutrymmet fick en ny matta. Även stötfångarna, backljusen, sidoljusen och baklyktorna byttes. En ny ratt monterades 2022 men originalratten medföljer bilen. Exemplar som denna som är i originalutförande är svåra att finna idag. En modern radio med originalutseende medföljer också för den som vill ha en bättre stereo, fast med originalutseende, se bild. Bilen figurerade på omslaget till Motorhistoriskt Magasin från MHS, Motorhistoriska sällskapet, nr 1 2020.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-10-29 
  • Avläst mätarställning
    51522 km 
  • Kw / hk
    149 / 203 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och växellåda. V8:an låter som den ska. Ett mindre oljeläckage vid växelväljarens axel i automatlådan.

  • Skick interiör:

    Det finns ett hål i innertaket men det medföljer ett nytt innertak, se bild. I övrigt är interiören i ett bra skick.

  • Skick exteriör:

    Camaron har en äldre omlackering i ett mycket bra skick. Kromverket är också i ett bra och fint skick.

    Det finns en liten bubbla i lacken vid skärmkanten på vänster bakskärm, se bild. Däcken införskaffades 2021 och de har bra mönster.

  • Skick helhet:

    En Camaro RS -68 som delvis är restaurerad och mycket välservad. Den är omhändertagen och i originalutförande på de flesta sätt, vilket är ovanligt i dag. Den unika vakuumstyrda funktionen för luckorna framför strålkastarna fungerar och är idag ovanligt att se i fungerande skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-11
Ursprungsbesiktning: 1968-10-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-10-29
Senast godkända besiktning: 2017-02-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Camaro RS 1968 var en av de mest ikoniska muskelbilarna från 1960-talet. Chevrolet, som tillverkade Camaro, ville konkurrera med Ford Mustang, och introducerade denna modell för att skapa en sportig och kraftfull bil som skulle tilltala unga bilentusiaster.

Modellen hade ett slående utseende med sin aggressiva front. Bilen hade också en unik frontspoiler som bidrog till dess aerodynamik. Bakpartiet var också stilfullt utformat med en låg profil och dubbla avgasrör.

Under huven fanns flera olika motoralternativ, inklusive en 6-cylindrig basmotor och olika V8-motorer med en maxeffekt på upp till 375 hästkrafter. Det fanns också flera olika växellådsalternativ.

Camaro RS hade också många olika funktioner och tillbehör som gjorde den till en bekväm och lyxig bil för sin tid. Till exempel erbjöds det servostyrning, servobromsar, klimatanläggning, radio och en interiör med hög kvalitet.

Sammanfattningsvis var Camaro RS 1968 en imponerande bil med sitt kraftfulla utseende och prestanda, samt dess högteknologiska tillbehör som gjorde den till en riktigt premiumbil. Den är fortfarande mycket eftertraktad bland bilentusiaster idag och anses vara en klassiker inom muskelbilsgenren.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vallentuna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG