Visa alla bilder
Visa film

Austin Healey 3000 MkII 327 V8 — 1961

Denna svensksålda Austin Healey Mark II från 1961/62 ägs av en far och son som besitter djup kunskap om dessa bilar. Den har byggts om med en kraftfull 327 V8 Corvette-motor, vilket ger en imponerande och spännande körupplevelse.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har genomgått omfattande omvandlingar och uppgraderingar, vilket har resulterat i en välbyggd bil som erbjuder en trivsam körlupplevelse. Den startar enkelt och den kraftfulla V8-motorn ger ifrån sig ett imponerande ljud. Det kan ta en stund förstå sig på den manuella växellådan då bilens backväxel är speciell. Bilen kräver respekt men är under normala körförhållanden lätt att hantera. Den besiktigad och godkänt och nu besiktningsbefriad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
280 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15940
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin Healey 3000 MkII?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har genomgått omfattande omvandlingar och uppgraderingar, vilket har resulterat i en välbyggd bil som erbjuder en trivsam körlupplevelse. Den startar enkelt och den kraftfulla V8-motorn ger ifrån sig ett imponerande ljud. Det kan ta en stund förstå sig på den manuella växellådan då bilens backväxel är speciell. Bilen kräver respekt men är under normala körförhållanden lätt att hantera. Den besiktigad och godkänt och nu besiktningsbefriad."

Beskrivning

Den såldes ny i Sverige 1963 och har haft flera ägare genom åren. Den levereras med en mängd äldre dokumentation (se bilder). En av de mest fascinerande delarna av denna bils historia är dess omvandling till en V8-bil i början av 1970-talet. Den fick smeknamnet "Cobra Killer" på grund av sin exceptionella prestanda på dragstripen och överträffade nästan allt annat vid den tiden (se bild).

Den nuvarande ägaren köpte bilen år 1992 när den fortfarande hade sin ursprungliga 6-cylindriga motor. Men medföljde också en V8 327-motor, som senare monterades. 2010 köptes bilen av nuvarande ägare som då började arbetet tillsammans med sin son att återuppbygga bilen. Att stöta på en annan V8 Healey är extremt sällsynt, och körtupplevelsen är helt enkelt underbar. Även vid 70% av dess potential, med cirka 375 hk+ och en vikt på cirka 900 kg, erbjuder bilen en hisnande prestanda.

För mer information och specifika detaljer om bilen, tveka inte att fråga.

Originalkaross i aluminium, inte plast.
Motorn är ombyggd och renoverad.
Fjädringen är renoverad och justerad.
Bakaxel från Jaguar MK10 med diff 3.54:1, kortad 10 cm.
Muucie M20-växellåda.
Bromsservo från Ford Taunus.
Kylare från Jaguar Mk1.
Cylinderhuvud "Musse Pig" med bränsleinsprutning.
Förgasare Holley 800 Double pumper.
Kamaxel LT1 (Z28) med mekaniska lyftare.
Nytt elektriskt system baserat på Volvo 240-design.
Specialbyggd aluminiumrullbur.
Racinglädersäten.
Rullbälten över rullbåge som standard.
Alpine stereo och Pioneer-högtalare.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1963-11-07 
  • Avläst mätarställning
    39284 km 
  • Kw / hk
    103 / 140 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ingenting behöver åtgärdas. En väl underhållen bil som är lätt att köra normalt men kräver respekt och kunskap om den ska köras hårt. Reservdelar är lätt att hitta eftersom det är en Healey och Corvette. Standardhjul och däck ingår. Redo att köras hem.

  • Skick interiör:

    Interiören är standardkomponenter utrustad med extra mätare och en anpassad mittkonsol för växellådan. Elsystemet har helt bytts ut med en moderniserad installation baserad på en 240. Alla funktioner fungerar. En Alpine stereo och Pioneer bashögtalare har installerats för en förhöjd ljudupplevelse. De bekväma sittplatserna har uppgraderats till en mer racing-inspirerade läderstolar, vilket bidrar till den övergripande attraktionskraften och komforten i interiören.

  • Skick exteriör:

    Under 70-talet lackades den ljusblå, vilket skapade en fin patina som passar bra ihop med dess övergripande utseende. Lackarbetet har vissa märken, repor och är lätt solblekt. Karossen är gjord av aluminium och är hel och rak, mindre märken runt de bakre hjulbågarna och en liten spricka på huven (se bilder). Bilen har bra kromdetaljer. En extra original bagagelucka ingår.

  • Skick helhet:

    Missa inte denna ikoniska brittiska racingbil med amerikanska hästkrafter. Den kommer att ge dig ett ständigt leende på läpparna och vända på många huvuden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-05-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1963-11-07 (regbes) (Ombes:19780803)
Datum i trafik första gången: 1963-11-07
Senast godkända besiktning: 2023-04-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG