Visa alla bilder

Rex Midget 98cc — 1937

Hård 98-kubikare från en tid när en cykel kunde bli motoriserad och fick stor betydelse de mindre bemedlades rörlighet på landsbygden.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka meddelande

"Fixa tändspolen och kör. Är det en moped eller motorcykel?"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
6 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14919
VELLINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
8 - 12 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka meddelande

"Fixa tändspolen och kör. Är det en moped eller motorcykel?"

Beskrivning

Den nuvarande ägaren köpte cykeln från Big Bengts samlingar på High Chaparall utanför Hillerstorp i Småland. Då var den inte startad på många år.

Det berättas att "lättviktaren var en motvikt mot inaveln på landsbygden". "Drängmoped", kallades den bland annat. Eller "Skallspräckaren". Ett lite fräckare smeknamn var "Pittvärmaren". Det uttrycket har sin grund i att många av de tidiga lättviktarna hade motorn placerad högt upp på ramen, nära skrevet på föraren, som nästan alltid var en grabb. Med lättviktaren gick det att åka runt till dansbanorna utanför socknen och det gick även utmärkt att hälsa på pigorna i lite mer avlägsna byar. Det var på 1930-talet fordonstypen slog igenom. Folkhemstanken hade börjat bryta ned de värsta klasskillnaderna och industri- och jordbruksarbetare kunde äntligen köpa något ut-över det absolut livsnödvändiga. Bil eller riktig motorcykel var inte att tänka på. Men lättviktsmotorcykeln, lättviktaren, kunde göras billig.

Källa: Ny Teknik

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1937/1937 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OREGISTRERAD 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 2T 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt, har fin kompression och gnista, men vill inte tända när man släpper på pyshandtaget. Enligt ägaren behöver tändspolen bytas eller lindas om.

  • Skick exteriör:

    Enkelt svartlackerad och basutrustad som de flesta var på den tiden. Liten buckla på tanken.

  • Skick helhet:

    Med lite tändningsjobb blir det här en cool och lite rå nittioåtta.

Fakta om modellen

Nittioåttakubikaren var också ett fordon som var mycket mer än bara ett praktiskt transportmedel. En lättviktare var också frihet. Tack vare den blev det möjligt för vanligt folk att resa och verkligen dra nytta av den semesterlag - två veckors obligatorisk semester - som infördes 1938.

En vanlig cykelram med breda ballongdäck, på med ett motorpaket på högst 98 cc inklusive bensintank från exempelvis tyska Sachs, ILO eller svenska Husqvarna. Dessutom ett växelhandtag, ett handtag som liknade en pinne att gasa med, ett annat handtag för kopplingen och ett så kallad pyshandtag - egentligen ett dekompressionshandtag. Bromsa gjorde man på de tidiga modellerna med tramporna, på samma sätt som en vanlig cykel. Och i tuffa backar och vid motorhaverier gick det att ta hjälp av tramporna. Hela konceptet var enkelt och flärdfritt. Det krävdes inga större kunskaper för att börja tillverka lättviktare. I slutet av 1930-talet fanns det 75 000 lättviktare i landet.

Källa: Ny Teknik

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vellinge

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG