Visa alla bilder
Visa film

Leyland Custom Mini 1.8T quattro — 1978

Professionellt byggd Mini med 1.8 Turbo Quattro-drivlina från en Audi A3, med kraft till alla fyra hjulen. Godkänd av SFRO och fullt registrerad för vägtrafik.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Uttrycket "Pocket Rocket" passar perfekt – den här Minin levererar 151 hk och 223 Nm i vridmoment, vilket är mer än tillräckligt för en bil i den här storleken, men lämnar ändå utrymme för vidare uppgraderingar om man så önskar. Det är första gången jag kör en fyrhjulsdriven Mini, och den är både lättkörd och otroligt rolig. Se bara till att hålla i dig ordentligt när du trycker gasen i botten!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
01 MAJ 14:00
110 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18115
MULLSJÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 111 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21334
26 APR 11:56
110 000 SEK
21334
25 APR 21:28
101 000 SEK
19816
25 APR 19:59
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Leyland Custom Mini?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Uttrycket "Pocket Rocket" passar perfekt – den här Minin levererar 151 hk och 223 Nm i vridmoment, vilket är mer än tillräckligt för en bil i den här storleken, men lämnar ändå utrymme för vidare uppgraderingar om man så önskar. Det är första gången jag kör en fyrhjulsdriven Mini, och den är både lättkörd och otroligt rolig. Se bara till att hålla i dig ordentligt när du trycker gasen i botten!"

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen för två år sedan, då fullt färdigbyggd men endast med drift på två hjul. För att frigöra bilens fulla potential investerade han i en dyr Haldex-databox – nu är bilen fullt fyrhjulsdriven, med kraftfördelning som kan justeras via en mobilapp. Den enda anledningen till försäljningen är ryggproblem, vilket gör beslutet särskilt svårt. Det är en otroligt rolig bil att köra, både på landsväg och under bankörning.

Denna genomtänkt byggda Mini har en kaross helt i plåt – inget glasfiber – och kombinerar en frontmonterad motor med ett bakmonterat kylsystem, komplett med cirkulationspump och elektriskt manövrerad bagagelucka för optimerad luftflöde. I grunden rör det sig om motor, växellåda och drivlina från en Audi A3, monterad i ett specialbyggt Mini-chassi med integrerad bur för ökad säkerhet och vridstyvhet.

Interiören är specialanpassad och inkluderar en stilren digital display, bakplacerad bränsletank och batteri för bättre viktbalans och lätt åtkomst. Bredare hjulhus och en skarp lackering i Nardo Grey ger bilen ett aggressivt och uppseendeväckande uttryck som väcker uppmärksamhet var den än rullar.

Trots sin unika konstruktion och imponerande effekt är bilen förvånansvärt lättkörd – i vardagsbruk känns den nästan som en Audi. Tills du gasar – då blir allt snabbt till ett suddigt nöje.

Motorn från donatorbilen Audi A3 hade en komplett servicehistorik och hade gått 210 000 km innan den monterades. Den inspekterades noggrant och slitdelar byttes innan installation, men motorn är i stort sett i originalutförande. Bygget är fullt besiktigat av SFRO och registrerat som gatlegal hos Transportstyrelsen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-04-03 
  • Avläst mätarställning
    00812 km 
  • Regnr
    KAN237 
  • Chassinummer
    XL2SIN00505297 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad utan krångel – bara vrid om nyckeln och motorn går fint och låter fantastiskt. Växellådan växlar smidigt, bromsarna är skarpa och väghållningen underbar – bilen känns mycket välbalanserad, särskilt vid hård körning. Snygga fälgar och däck, samt ett välskött motorutrymme och elsystem. Besiktigad till och med 2027-03-31 och redo att köras hem direkt.

  • Skick interiör:

    Interiören är välskött och genomtänkt, specialbyggd med hög finish. En kompakt digital display visar all nödvändig körinformation, kompletterad med extra mätare för bränslenivå, oljetryck och vattentemperatur. Bilen har dessutom behållit Audis originalspakar vid ratten, vilket ger en välbekant och praktisk användning.

    En särskild strömbrytare gör att bakluckan kan öppnas automatiskt för att förbättra luftflödet vid mer inspirerad körning, och den kan enkelt stängas igen när det inte behövs. Kupén är utrustad med skålade stolar, nylagda mattor samt uppdaterade dörrsidor och paneler – vilket ger ett rent, fokuserat och funktionellt intryck.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och oskadad, utan några tecken på rost. Underredet är rent och visar tydligt spår av det omfattande ombyggnads- och svetsarbete som lagts ner på bilen. Lacken har en klar och blank finish som ger bilen ett coolt och aggressivt uttryck. Det finns några små stenskott kring fronten och hjulhusen, vilket är att förvänta vid normal användning.

    Bak har bilen ett centermonterat avgassystem och en specialbyggd bagagelucka utformad för extra ventilation – både funktionellt och visuellt effektfullt.

  • Skick helhet:

    Varje motorentusiast kan uppskatta vad den här bilen har att erbjuda – den är snabb, ser aggressiv ut, är rolig att köra och garanterat en riktig blickfångare. Den lämnar de flesta bilar bakom sig vid rödljusen och bjuder på en genuint häftig körupplevelse. Enligt min mening är den väl värd pengarna med tanke på prestanda, unik karaktär och ren körglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-20
Ursprungsbesiktning: 1978-02-23 (typbes) (Ombes:20221123)
Datum i trafik första gången: 1978-04-03
Senast godkända besiktning: 2025-03-20
Besiktigad tom: 2027-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Mullsjö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG