Visa alla bilder
Visa film

Jaguar E-Type 2+2 S2 4,2l — 1969

Ett mycket bra exemplar av en av bilvärldens mest klassiska sportbilsikoner. En svensksåld, välrenoverad och välskött E-Type 2+2.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig och rejält exemplar av Jaguar i ett mycket bra bruksskick som med fördel kan brukas som den är."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
01 MAJ 12:00
110 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18003
LUDVIKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
500 - 550 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 111 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21929
26 APR 10:40
110 000 SEK
28646
25 APR 22:04
95 000 SEK
13711
25 APR 18:00
66 666 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type 2+2 S2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig och rejält exemplar av Jaguar i ett mycket bra bruksskick som med fördel kan brukas som den är."

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen 2020. Han tyckte Jaguaren såg oskruvad ut och kände att detta var ett projekt han ville ha. Dessutom var den nysåld i Sverige vilket gjorde den ännu mer tilltalande. Den var omlackerad utvändigt men orenoverad i övrigt. Han började renoveringen ganska omgående med att demontera bak och framvagn. Alla delar blästrades, lackerades eller ytbehandlades. Jaguaren fick ett nytt bromssystem med allt vad detta innebär, och alla leder byttes ut. Motorrummet och hjulhusen bak samt undersida bak lackerades om. Förgasarna har varit iväg på översyn och justering. Topplockspackning byttes och ett nytt avgassystem monterades. Innertak och mattor är nya och framstolarna är omklädda på grund av stickhål i förarstolens klädsel men originalklädseln medföljer löst. Enligt ägaren har bilen aldrig varit rostlagad vilket är mycket trevligt och vid fotograferingstillfället sågs inga tecken på svetsning. Låset på förardörren låser sig själv ibland, kan vara någon fjäder som är defekt enligt ägaren. Det är serie 1 baklysen monterade på bilen idag men originallamporna medföljer bilen löst. Även andra delar medföljer, se bilder. Två uppsättningar nycklar och dokumentation medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2013-10-04 
  • Avläst mätarställning
    27890 km 
  • Regnr
    EHF884 
  • Chassinummer
    40592 
  • Kw / hk
    149 / 203 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad och låter som en Jaguar ska. Går bra i motor och drivlina. Inga missljud hördes vid fotograferingstillfället. Klocka och radio fungerar inte.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bra bruksskick. Framstolarna är klädda med ny klädsel. Innertaket och golvmattorna är nya. Ren och fin. Fin och städad i bagageutrymmet. Mycket fin motor och motorrum.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering i bra bruksskick med spår av användande. Panelpassningen är inte optimal men förmodligen inte sämre än när bilen levererades från fabrik. Kromverket är i ett något slitet skick. Undertill ser Jaguaren ut att vara i ett mycket bra skick, se bilder.

  • Skick helhet:

    En E-type i ett mycket bra bruksskick. Färdig att brukas och dra uppmärksamhet till sig.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-10-04
Ursprungsbesiktning: 2013-10-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2013-10-04 (690902)
Senast godkända besiktning: 2021-09-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Jaguar E-Type slog ner som en bomb när den presenterades på Genévesalongen 1961. Det här var sannerligen en superbil och den höjdes till skyarna. Basen i en E-Type är en självbärande monocoque och från början Jaguars 3,8-liters XK-motor som växte till 4.2 liter 1967. Karossen ritades av aerodynamik-matematikern Malcolm Sayer som kom från flygplanstillverkaren Bristol. Och visst, arvet från flygindustrin syns tydligt med karossidorna formade som vingar och nosen mest lik luftintaget till en reamotor.

Jaguar E-Type Series II lanserades på Earls Court i oktober 1968 och som sin föregångare gick den att få i tre karossmodeller – öppen Roadster, Fixedhead Coupé och 2+2 Coupé. Roadstern och den tvåsitsiga coupén hade fortfarande samma hjulbas som den ursprungliga Series I medan två plus tvåan var aningen längre. ?Motorn var samma gamla trotjänare som fått hänga med ända sedan XK-tiden – den underbara raka sexan men man gjorde i alla fall luftintaget i nosen större för bättre kylning, samtidigt var också A-stolpen aningen mer tillbakalutad för mjukare linjespel. Utöver andra stötfångare, strålkastare utan plexiglaskåpor och de nya bakljusen under stötfångaren var mycket sig likt.

Series II som till stor del var resultatet av de allt strängare amerikanska trafiksäkerhetslagarna hade även aningen svagare motor för att klara de amerikanska miljölagarna. Jaguar E-Type Series II tillverkades bara mellan 1968 och 1970 – innan den ersattes av den tyngre Series III med V12-motor och helt annan karaktär än de första båda generationerna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ludvika

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG