Visa alla bilder
Visa film

BMW M3 E30 racing S14 2,9 — 1987

Spännande och legendarisk i klassificerad banracing-kostym, och byggd från grunden i Sverige av den i racingsammanhang välkända och erkända Köhler Racing.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Insugsljudet och kraften från den uppgraderade S14-motorn tillsammans med den sekventiella Hollinger-lådan ger en sällsamt racingsentusiastisk känsla och kombination av två fina tidsperioder från BMW Motorsport."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
01 MAJ 13:30
395 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18128
HJO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 400 - 1 600 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 400 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
8425
26 APR 07:43
395 000 SEK
8425
26 APR 07:43
375 000 SEK
13594
25 APR 18:11
300 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW M3 E30 racing?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Insugsljudet och kraften från den uppgraderade S14-motorn tillsammans med den sekventiella Hollinger-lådan ger en sällsamt racingsentusiastisk känsla och kombination av två fina tidsperioder från BMW Motorsport."

Beskrivning

Den byggdes på en M3-kaross från en gatbil i början av nittiotalet till en närmare Grp A-specifikation. Det reglementet ersattes då av Super Touring-serien. Bilen tävlade i Sverige i SSK-seriens Yokohama Cup och senare med en uppgraderad motor och låda i Timeattack-serien med den nuvarande ägaren, Johan Svensson. Han är förlamad från axlarna och nedåt efter en endurocross-olycka. Johan har rörelseförmåga i armarna men inte i fingrarna. Efter och under sjukhusvistelsen funderade han praktiskt hur han skulle kunna fortsätta köra och tävla. Styra med ett typ cykelstyre med en väldigt känslig och snabb utväxling, gasa med höger hand i en vridrörelse, bromsa med vänster i samma rörelse och... växla med in- och utblås med munnen till en trycksatt accentuering av en sekventiell racinglåda. Att överhuvudtaget tänka sig att köra en bil på det viset och än mer tävla så ter sig nästan omöjligt för en utomstående. Men Johan gjorde det i flera år i både SSK-, BMW Cup- och TimeAttack-serien, och dessutom med en konkurrenskraftig speed. Undertecknad har personligen sett honom rejsa när jag jobbade med TV-produktionen av serien. Utrustningen för en funktionsnedsatt racerförare finns kvar och kan återigen byggas in i bilen, alternativt användas i en annan bil. Idag är bilen alltså renoverad och återställd till en standard racerbil. Bilen nyligen SBF-besiktigad (Svenska Bilsportförbundet) med en färsk vagnbok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
     
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Sekventiell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn var från början en S14 2,5 EVO-maskin som Köhler Racing har preparerat till en 2,9-liters sugmotor med en vev som först ökade slaglängden och volymen till 2,7, och se'n borrad med nya foder till 2,9 med ett effektresultat på närmare 400 hk. Motorn har inte gått långt, bara drygt 1 timmes gångtid sedan den byggdes. Växellådan är en Hollinger Z-drive 6-växlad sekventiell, samma som användes i BMW:s Super Touringbilar tillsammans med en BMW Motorsport Gemini diff med utväxling 4,36. En extra diff med utväxling 3,90 följer också med. Motorns är mappad och körd med etanol för bättre kylning och mer effekt, och spridarna är nyligen kontrollerade, rengjorda och genomgångna.

  • Skick interiör:

    Nyrenoverad till standard racingspecifikation enligt dåvarande reglemente. Stol, bälte, fönsternät och förarposition. Funktionellt, rent och snyggt.

  • Skick exteriör:

    Fin lack och dekor likt M3-bilarna i DTM, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, på åttio- och nittiotalen. Original spec. 2,5 EVO vinge, backspeglar och slutrör accentuerar bilens yttre tillsammans med två set 9" x 17" Dynamics Pro Race fälgar, ett med slicks och ett med regndäck.

  • Skick helhet:

    Vacker och klassisk M3 E30 i en setup med en ograverad rå och äkta racingkörglädje för racerbanan. Bilen är inte historiskt klassad med den här motorn och lådan, men värdet på delarna kan bytas ut mot klassade delar och därmed kan bilen få en HTP-handling (Historical Technical Passport) och tävla i historisk racing enligt gällande reglementen, till exempel Grupp A. Alternativt, en rolig och belönande bil i nuvarande skick att njuta av till exempel på bandagar, i klubbracing eller i timeattack. Internationellt finns det också serier som skulle välkomna bilen med nuvarande specifikation.

Ägarens kommentar

S14 2,9 liter Köhler Racing, drygt en timmes gångtid sedan den var nybyggd. Motech ECU. 6-växlad Hollinger Z-drive sekventiell växellåda. 2 stycken BMW Motorsport Gemini diffar, utväxlingar 3,90 och 4,36. Öhlins dämpare. Nybesiktigad ATL säkerhetstank i reservhjulsbalja. Bromsar AP Racing 315mm fram, M3 original bak. Dynamic Pro Race fälgar 9" x 17" 8 stycken.

Fakta om modellen

BMW M3 E30 lanserades 1987 som en civil homologeringsmodell för att fabriken skulle delta i Grupp A, främst i DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft). Den byggdes från grunden med motorsport i åtanke — lätt kaross, bredare hjulhus, förbättrad aerodynamik, och framför allt den högvarviga 2.3-liters fyracylindriga S14-motorn. I debuten 1987 vann M3 E30 DTM-mästerskapet. Det var bara en början. Under sin aktiva tävlingsperiod vann bilen över 1 500 race världen över och mängder av mästerskap.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hjo

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG