Visa alla bilder
Visa film

MG Midget 948cc — 1961

En härlig engelsk klassiker i ett prydligt och charmigt skick där man inte sparat på krutet vid iordningställandet av bilen.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin entusiastbil i ett mycket välrenoverat och körklart skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
75 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16938
VÄSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG Midget?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin entusiastbil i ett mycket välrenoverat och körklart skick."

Beskrivning

Midgeten inhandlades 1990 av dåvarande ägare. Nu ska Midgeten auktioneras av dennes dödsbo. Den var när han köpte den i ett väldigt dåligt skick så en genomgripande renovering påbörjades nästan omgående. Denna blev mycket omfattande och dokumenterades med regelbunden fotografering under de närmare åtta år som det tog att återställa bilen till sin forna glans. Det finns mer än 100 foton där varje del av renoveringen redovisas. Denna pärm med foton medföljer bilen och det finns exempel på några av dessa bland bilderna här på sidan. Även en pärm med övrig dokumentation medföljer innehållande bland annat kvitton, besiktningsprotokoll och ett Heritage certifikat. Bilen plockades ner i sina beståndsdelar och allt som behövde åtgärdas åtgärdades. Motorn renoverades, karossen svetsades och lackerades professionellt och klädseln är utbytt till ny och denna är i originalutförande. MG:n besiktades efter renoveringen som stod klar 1999 och bilen är så gott som i originalutförande än idag. Den användes sporadiskt under några år men den har inte brukats så mycket under de senaste åren.

Den kommer att startas upp och besiktigas innan försäljningen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1961-01-01 
  • Avläst mätarställning
    34525 km 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad. Går bra i motor och drivlina. Bromsarna tar mjukt och jämnt. Kringutrustningen fungerar som den ska.

  • Skick interiör:

    Bilen har en mycket fin interiör. Den är ren, hel och är i ett mycket välvårdat skick.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin lack. Utförd av professionell lackeringsfirma. Karossen är renoverad till ett mycket bra skick. Även undertill är den i ett väl iordninggjort och rent skick. Man kan skönja tunnflytande vax vid svetsfogar som även det talar för att man gjort en seriös renovering.

  • Skick helhet:

    Nogrannhetsgraden vid renoveringen har varit mycket hög och MG:n ger ett mycket bra helhetsintryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-24
Ursprungsbesiktning: 1961-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1961-01-01
Senast godkända besiktning: 2024-04-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Modellen grundar sig på Austin Healey Sprite (frog eye) från sent 1950-tal. BMC höll vid den här tiden som bäst på att rationalisera sitt modellprogram med gemensamma karosser och komponenter över hela linjen. Därför fick Sprite nu en tvillingmodell i form av MG Midget, identisk så när som på kylargrillen samt kromlister på sidor och motorhuv. Inredningen skiljer i vissa detaljer av stolklädseln och instrument. I Spriten satt instrument från Smith och i Midgeten Jäger(dock tillverkade av Smith). De båda modellerna brukar omtalas gemensamt som ”Spridget”

Våren 1961 modifierades bilen med helt ny front och akter. Framdelen fick nu ett mer ordinärt utseende än tidigare och bakdelen utrustades med låsbar bagagelucka och baklysen lånade från den snart lanserade MGB:n. Sittbrunnen förlängdes och fick ett utrymme bakom stolarna. Motorn behöll storleken på 948cc men uppdaterades med bl.a. större dubbla SU-förgasare och några fler hästkrafter. Från oktober 1962 infördes ett smärre antal uppdateringar: större motor på 1098cc, förstärkt växellåda, skivbromsar fram, uppdaterade bakbromsar och aningen förnyad inredning. Denna uppdaterade modell fick även plåtfälgar som saknade de borrade klassiska ventilationshålen från tidigare modeller. Midgeten ändrade med uppdateringen modellkod från GAN1 till GAN2 och Spriten ändrade från HAN6 till HAN7.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Västerås

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG