Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang Cobra cabriolet 4,6L V8 — 2001

Mustang Cobra med reptilsnabba hästkrafter i denna gult lysande konfiguration tillverkad i endast 316 exemplar. En youngtimer för den som gillar fart och fläkt.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En bil som lämnar få människor oberörda. Den här vagnen är helt körklar och behöver inga direkta åtgärder."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
160 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16969
TORSBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang Cobra cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En bil som lämnar få människor oberörda. Den här vagnen är helt körklar och behöver inga direkta åtgärder."

Beskrivning

SVT Cobra var en högpresterande version av Ford Mustang och ansågs vara top-of-the-line modellen, placerad ovanför både Mustang GT och Mach 1-modellerna. Ford tillverkade SVT mellan åren 1993 till 2004, i nästan 80 000 exemplar. Ford uppgav att 2001 års Cobra klarade 0-100 km/h på 5,4 sekunder och kvartsmilen (402m) på 13,8 sekunder med en sluthastighet på drygt 160 km/h. Ford uppgav även att Cobran var elektroniskt begränsad till en topphastighet på 240 km/h. Bilen inbjuder alltså till en något forcerande körstil.

Den nu aktuella bilen är av årsmodell 2001. Det året tillverkades 3384 exemplar av Cobra cabriolet. I färgen Zinc Yellow (gul) tillverkades dock endast 316 stycken!

Den här gula Mustang Cobran importerades till vårt grannland Norge 2006. Importör var Varebilsenteret Økern AS, Oslo,

Bilen registrerades aldrig in i norska bilregistret utan såldes direkt till en köpare i Sverige. Han behöll bilen fram till 2013, då en dam i Östergötland övertog bilen. 2020 sålde hon Cobran till nuvarande ägare. Således är det 3 brukare sedan bilen kom till Sverige. Vid importen och regbesiktningen av bilen bytte man ut mätartavlan mot en som visar hastigheten i km/h. Original vita mätartavlan medföljer.(se bild) Följaktligen är avståndsmätaren i miles och visar 22432 miles, motsvarande 3610 svenska mil. Instruktionsbok, servicebok och besiktningspapper medföljer. Miltalet i Sverige kan därmed anses styrkt. Dessförinnan är svårt att uttala sig om. Det fina skicket antyder att det skulle kunna stämma, men vi vet inte.

Även dokumentation från importen mellan Norge och Sverige medföljer. Se ett urval av dokument på bilderna. Bilen kommer att levereras besiktad av bilprovningen och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2001/2001 
  • Första registreringsdatum
    2006-04-07 
  • Avläst mätarställning
    22432 miles 
  • Kw / hk
    238 / 324 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Charcoal (kod CW) 
  • Färg
    Zinc Yellow (färgkod B7) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    V8 motor på 4,6 liter med 32 ventiler/4 ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar och elektronisk bränsleinsprutning EFI. Motorn har en uppgiven effekt på 324hk. Manuell 5-växlad låda. Inga anmärkningar. Senast servad på verkstad 2021 och därefter sparsamt körd.

  • Skick interiör:

    Snygg och välskött inredning. Förutom mindre slitage på kanten av förarstolens ryggstöd, det klassiska som blir vid insteg i bilen, finns inget att anmärka på.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin kaross utan skador. Finns några små märken efter dörruppslag på vänsterdörren, knappt synbara. Fin sufflett som löper fint och manövreras utan problem. Nya däck och fälgar införskaffades 2023. Originalhjulen medföljer.

  • Skick helhet:

    Intressant, snygg och extra välvårdad youngtimer i prestandaförpackning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-24
Ursprungsbesiktning: 2006-04-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2006-04-07 (010525)
Senast godkända besiktning: 2024-04-24
Besiktigad tom: 2025-06-30
Årsskatt: 2627 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Ford Special Vehicle Team (SVT) skapades 1991, när Fords högsta ledning insåg möjligheten att tjäna pengar på nischmarknaden för fordon. Tanken var att samla begåvade körentusiaster hos Ford och några av dess nyckelleverantörer till en liten, tvärfunktionell grupp av ingenjörer, produktplanerare och marknadsförare med ett gemensamt uppdrag: skapa fordon för att tillfredsställa den kunniga körentusiastens unika önskemål.

Ford Mustang SVT Cobra lanserades på Chicago Motor Show 1992. Det var den första bilen som Fords nyinrättade SVT-division visade upp. Man ville tillföra ett premiumvärde som skulle öka intresset för Fox Body Mustang. Fox Body var i huvudsak halvkombi snarare än coupéer som dess föregångare. Fox Body Mustang sågs, vid denna tid, av ungdomarna snarare som en pensionärsbil än en sportbil. Detta ändrades med nya SVT Cobra. Plötsligt var Mustang coolt igen!

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Torsby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG