Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230 S (W111) — 1966

Svensksåld klassisk "Fenmerca" med endast tre brukare. Välvårdat originalutförande och bra tekniskt skick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Orenoverat och fint bruksskick. 20.000 mil sedan ny. Levereras nybesiktigad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
143 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15439
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 S (W111)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Orenoverat och fint bruksskick. 20.000 mil sedan ny. Levereras nybesiktigad."

Beskrivning

Elegant lyxmodell som ritades av samma man som designade 300 SL-"Måsvingemercan" och "Pagodan". Här inspirerad av dåtidens bilar i USA vilket resulterade i Mercedes enda modell med karaktäristiska fenor på bakskärmarna.

Denna bil är såld ny i Jönköping och användes som bruksbil fram till 1978 då den ställdes undan i garage i nästan 15 år. När den togs fram i början av nittiotalet servades den och bromsarna renoverades. Karossen var ovanligt hel och lacken bra, med undantag av framskärmarna som hade rostprickar runt strålkastarna, varför skärmarna byttes mot nya och lackades tillsammans med höger sida nertill. I övrigt har bilen sin ursprungliga lack. Den har aldrig haft några större rostskador och sedan ny ordentligt tectylbehandlad. Från nittiotalet fram tills nu har den varit entusiastbrukad och har nyligen fått en service och allmän översyn. Bilen är fin att köra, pigg motor, bra oljetryck och lättväxlad med rattväxel. Just rattväxel fanns på denna modell för att möjliggöra helsoffa fram på den viktiga USA-marknaden.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-01 
  • Avläst mätarställning
    201 972 km 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    MB Tex konstläder 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och växellåda. Lättstyrd och bra bromsar. Inga vibrationer från kardan. Levereras nybesiktigad.

  • Skick interiör:

    Sällsynt hel och fin originalinredning i rött konstläder. Fina dörrsidor, instrumentpanel och innertak. Även bra mattor, men lite torrsprickor syns i gummimattorna.

  • Skick exteriör:

    Bra kaross utan skador och till största delen originallack. Originallacken är dock något matt. Några nyansskillnader kan skönjas. Några bättringar finns och lite ytrost på en tröskel (bild). Fint krom och glas. Även gummilisterna är ok. Bilen ser inte ut att ha varit trafikskadad eller svetsad. Alla spalter stämmer och ytorna är raka och fina. Kassaskåpskänsla i dörrarna. Vid dokumentationstillfället kom en plötslig regnskur, och på några bilder syns vita streck på lacken, detta är alltså inte skador utan regndropppar.

  • Skick helhet:

    Mycket gott orenoverat bruksskick och förhållandevis låg körsträcka ger ett bra helhetsintryck som kan höjas ytterligare med en polering och klädseltvätt. Lite puts i motorrummet skulle inte skada heller.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2009-12-14
Ursprungsbesiktning: 1966-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-01
Senast godkända besiktning: 2008-06-04
Besiktigad tom: 2010-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Daimler-Benz klassiska sexcylindriga Heckfloße W111 tillverkades mellan 1959 och 1968 som sedanmodell. Coupé och cabrioletmodellerna byggdes ända till 1971, dock med nedtonade fenor. Karossen som delades med fyrcylindriga 190 hade 145 millimeter längre nos för att rymma de raka 2,2 / 2,3-liters sexorna. Panoramarutor och fenor som varit högsta mode i USA på femtiotalet inspirerade designern Friedrich Geiger till denna vackra modell. Efterföljaren W108 presenterades redan 1965 men Heckfloße-modellen levde kvar bland annat som 230S – som instegsmodell i S-klassen fram till 1968. Friedrich Geiger är är mest känd för designen bakom några av MB-historiens vackraste bilar som 300 SL (Måsvingen), 230/250 SL Pagodan och 600 limousinen. Aktuell bil är i sista utförandet i W111 serien, och byggdes åren 1966 till 1968.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Olofström

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Brocenter Olofström
Ulf Olsson
Telefon: +46 706 34 05 12

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG