Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJS V12 Cabriolet — 1992

En Grand Routier och glidarbil i ett fint bruksskick, i en klassisk färgkombination.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En stil- och kraftfull vagn för behaglig färd längs landsvägar och esplanader."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
130 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15805
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJS V12 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En stil- och kraftfull vagn för behaglig färd längs landsvägar och esplanader."

Beskrivning

Enligt uppgift såld ny i USA, februari 1992. Importerades till Sverige 2012 men blev stående och kördes under 100 mil fram tom i maj 2017, då nuvarande ägare köpte bilen. Han är Jaguarentusiast sedan unga år och bilen har kamperat ihop med fler katter i garaget. Den har varit brukad under det ljusa halvåret och fått underhåll och uppdateringar. År 2017 byttes framlyktor till nya "twinlights" med ny konverteringssats. Det blev ett nytt Mohair sufflettkapell samt nya emblem, allt från Joes Garage. År 2019 byttes samtliga "fan belts" hos Astonhill på Lidingö. År 2020 nya däck hos IDH Wheels. Det året blev det även genomgripande arbeten med bromsarna med renovering av bakre ok, nya monteringssatser, nya främre ok, klossar fram och bak, justering av handbroms. Dessutom nedmontering av bakaxel och översyn av stötdämpare. Allt hos Kanrells Bilservice i Skå. Bilen är försäkrad hos MHRF.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    2005-06-27 
  • Avläst mätarställning
    92932 Miles 
  • Kw / hk
    209 / 284 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn med tyg mattor 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går smidigt. En hel del är uppdaterat på senare år, vilket bör ge ett relativt bekymmersfritt ägande. Underredet är inte kontrollerat på lyft. Av det som kunde synas, samt bilder på underredet, tagit av ägaren, förefaller det vara i gott skick.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med bra stolar, dörrsidor, mattor och instrument i originalutförande. Trädetaljer likaså men med någon spricka. Det finns mildare slitage men överlag i ett gott bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen ser ut att vara i originalutförande, det finns stenskott, repor och något litet område där en översyn är på sin plats, bl.a höger hjulhus nertill i bakkant. En rekonditionering av exteriören kommer att lyfta intrycket. Glas och krom i bra bruksskick. Fälgar i fint skick med nyare däck. Motor- och bagageutrymme i gott skick. Dimljusen (Lucas) är tyvärr skadade och behöver bytas ut.

  • Skick helhet:

    Det här är en snabb och imposant vagn i ett gott bruksskick, som kan köras som den är eller så ger man den lite extra omvårdnad och får då en riktigt fin klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-10-31
Ursprungsbesiktning: 2005-06-17 (regbes) (Ombes:20050622)
Datum i trafik första gången: 2005-06-27 (920201)
Senast godkända besiktning: 2021-05-31
Besiktigad tom: 2023-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Efterträdaren till E-typen, som presenterades 1975, hade i början svårt att ta över föregångarens ikoniska status. Delvis orättvist, för den nya XJ-S var en annan typ av vagn. Mer av en Grand Turismo, än renodlad sportbil. Säkerligen en flirt med den amerikanska marknaden. Samtidigt gjorde design och linjer att den såg ut att vara ett snabbt "landsvägslok" redan vid stillastående. Meningarna var delade men sakta men säkert blev den populär, just som en snabb och bekväm Grand Routier. V12.an som var den enda motorn som erbjöds från början var en kraftfull pjäs, om än törstig. Köparen kunde välja mellan att växla manuellt (fram tom 1979) eller med automatlåda. Manuell växellåda gjorde comeback när Jaguar även lanserade modellen med en sex-cylindrig motor på 3,6L som ett komplement till den stora motorn. Från början var XJ-S endast tänkt som en Coupé. Det främst för att säkerhetsaspekter i USA och Europa medförde att glädjen och möjligheten att köpa och köra en öppen ny vagn, fasades ut. Som alltid är det marknaden som slutligen avgör och efter en tid efterfrågades och byggdes också enstaka öppna vagnar av XJ-S genom privata initiativ. Så i mitten av 80-talet kom en Targavariant likande BMW Bauer och Triumph Stag. Fast köparna ville ha än mer rufs i håret.

Till slut kunde man äntligen få sin XJ-S som riktig Cabriolet from årsmodell 1988.

År 1991 kom en facelift med bl.a. ett modifierat bakparti som anslöt till designen på övriga Jaguar-modeller. Då och under åren som följde blev motorerna uppgraderade, för sexan till 4,0L och för tolvan till 6,0L. År 1995 tas den senare motorn och XJ.S, nu utan bindestreck, ur produktion. Året efter försvann även den sexcylindriga varianten. Nu laddade Jaguar upp med efterträdaren XK8.

Så, om XJ-S hade en trög start, så hängde den till slut med i över 20 år och tillverkades i 115.413 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG