Visa alla bilder

Volvo 1800S Coupé B20 sport — 1965

Vackraste Volvon i ursprungliga utförandet med alla fina detaljer i behåll. Professionellt renoverad till nära utställningsskick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Genomgripande helrenoverad av professionell tekniker. Alla slitdelar och inredning mm är bytt till nytt. Motorn renoverad och lätt trimmad. Bästa skick både på ut- och insida samt undertill. Enda anmärkning är några dammkorn i lacken vilka borde gå att polera bort."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
380 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14779
FRÄNDEFORS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
350 - 390 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka meddelande

"Genomgripande helrenoverad av professionell tekniker. Alla slitdelar och inredning mm är bytt till nytt. Motorn renoverad och lätt trimmad. Bästa skick både på ut- och insida samt undertill. Enda anmärkning är några dammkorn i lacken vilka borde gå att polera bort."

Beskrivning

Denna bil har ursprungligen rullat i trakten kring Umeå sina första 50 år och sedan på västkusten. Använd som samlarbil sedan 1980-talet. Nuvarande ägare som är tekniker och Volvoentusiast har renoverat bilen under 2020-2021 och säljer den nu till förmån för ett nytt projekt. Bilen har varit helt demonterad, blästrad, epoxigrundad och lackad med originalkulör. Alla delar är lackade för sig. Motorn, med B20 block, är renoverad med nya kolvar och lager, lätt uppborrad (0,15). Förgasare och kylare renoverat. Ny generator och startmotor. Växellåda med overdrive är genomgången. Framvagnsbalk och bakaxel med länkarmar renoverat och lackerat som original. Nya bussningar, nya bromsar, stötdämpare, däck, tank och avgassystem med mera. På insidan märks nytt innertak, mattor, dörrsidor och skinnklädsel samt lister, allt i utförande som original och inköpt via VP-Autoparts (kvitton finns, påkost mer än 220.000 kr i material). Resultatet är en bil i nära utställningsskick. Det enda man kan notera vid noggrann koll är små dammkorna på några ställen i lacken. Det är dock tjockt och jämt med färg på hela bilen och alla ytor är raka, släta och fina så detta kan en rekondfirma polera bort. Det som är trevligt är att bilen är byggd i Göteborg och har de ursprungliga uppsvängda tjocka sidolisterna i krom i behåll, liksom kofångare, grill och lampor med mera. Allt i bästa skick, utan skador och repor. (Mätarställningen är drygt 9000 mil och vi misstänker att den snurrat runt en gång, då den börjar på 0 igen vid 10.000 mil, bilen ser ut som den gått max 1000 mil).

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1964-11-23 
  • Avläst mätarställning
    92760 km 
  • Regnr
    EWD500 
  • Chassinummer
    12838 
  • Kw / hk
    79 / 107 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Provkörd med glädje. Startar lätt. Ligger bra på vägen, motorn varvar skönt, bromsarna tar rakt och bra. Bara att tuta och köra och njuta. Besiktigad och godkänd för all framtid. I Samband med renoveringen byttes motorn till en B20 sport med dubbla förgasare.

  • Skick interiör:

    Hel och fin. Inga anmärkningar. Det mesta är nytt och riktigt monterat. Fin ny skinnklädsel, som original.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin i karossen och undertill. Professionellt lagad utan synsliga skarvar. Bra passform och springor på dörrar och huvar. Nya gummilister gör dock baklucka och dörrar lite tröga att stänga (blir bättre med lite sommarvärme på bilen). Några dammkorn lacken, har vi nämnt tidigare.

  • Skick helhet:

    Vacker bil med fina detaljer. Allt snyggt och fräscht. Renovering, proffsigt utförd, där man inte sparat på något. Bästa samlarskick, eller bruksskick, för de som vill använda bilen mycket på sommarhalvåret. Fullt körbar, allt genomgånget.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-06-28
Ursprungsbesiktning: 1964-11-23 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-11-23
Senast godkända besiktning: 2017-06-29
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 21

Fakta om modellen

En av världens vackraste bilar enligt många. Vilka fina linjer, proportioner och detaljer!
Extra kul att den är ritad i slutet av 1950-talet av kände svenske designern Pelle Petterson, när han som ung praktiserade hos italienska bilföretaget Frua. Tillverkades från 1961 till och med 1973, sista året bara i kombiutförandet ES.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Frändefors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-05-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG