Visa alla bilder
Visa film

Volvo 244 Turbo — 1984

En Turbo-vagn som nu i stora delar är i originalutförande, samma ägare i drygt 30 år. Normal utrustning med taklucka.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har ägts av en Volvoman och har varit hans ögonsten. Den har fått omvårdnad och extra tillbehör för än mer kraft. Bilen har dock inte körts på flera år (knappt 200 mil på 10 år) och har bidat sin tid i ett garage. Nu dags för ny ägare att ta hand om den. En översyn med eventuella åtgärder är att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 JUNI 10:15
57 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18308
BROMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 58 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
19 JUNI 17:19
57 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har ägts av en Volvoman och har varit hans ögonsten. Den har fått omvårdnad och extra tillbehör för än mer kraft. Bilen har dock inte körts på flera år (knappt 200 mil på 10 år) och har bidat sin tid i ett garage. Nu dags för ny ägare att ta hand om den. En översyn med eventuella åtgärder är att rekommendera."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 9 december 1983. Nuvarande ägare förvärvade den i augusti 1994. Han var en Volvoentusiast som la mycket energi och tid på att meka med och optimera sina vagnar. Sak samma med Turbomaskinen som fick olika delar utbytta för än mer kraft. Därav att tex motorhuven är höjd i bakkant, för att tillbehören skulle få plats. Växellådan kommer från en BMW 5-serie. Batteriet flyttades till bagageutrymmet. Nu är de mesta av trimtillbehören borttagna men medföljer. Det gör även riklig dokumentation om dessa tillbehör. Även larm och andra funktioner som installerats har dokumentation. Finns tre pärmar med detta och annan nyttig dokumentation. Instruktionsbok medföljer också. Senaste besiktning den 21 september 2020 vid 21.427 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1983-12-09 
  • Avläst mätarställning
    214,304 km 
  • Regnr
    LUU525 
  • Chassinummer
    244462E0983133 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar utan problem och går fint i motor och drivlina. Provkörd en kortare tur i lugnt tempo i förort. Då upplevdes styrning, koppling, växellåda bromsar etc. fungera väl men en översyn med service är att rekommendera.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses undertill såg bra ut vad gäller vitala delar. En 40 år gammal bil kan dock ha dolda överraskningar. Fanns antydan till rost/små bubblor i nederkanter på någon dörr, synligt på förarsidan. Hjulhuskanter kändes ok.

  • Skick interiör:

    Originalinredning förutom framstolar som har bytts ut, kommer enligt uppgift från en BMW. I övrigt är baksäte, dörrsidor, innertak och mattor i bra skick. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i originalskick och fungerande. Finns även extramätare. Radio urtagen. Takluckan är manuell och fungerar klanderfritt.

  • Skick exteriör:

    Förefaller vara originallackering med normalt bruksslitage för ålder och mil. Liten bula på bakluckan. Motorhuven lite höjd i bakkant. Glas, blankt, gummi och plast, emblem och belysningsdetaljer i samma nivå. Fina originalfälgar med bra däck. Motor- och bagageutrymmen i gott skick. Batteriet flyttat till bagageutrymmet.

  • Skick helhet:

    Volvo 240 Turbo har ikonstatus och är eftertraktade. Den här vagnen är i stora delar i originalskick men med intressanta trimtillbehör om man vill optimera kraften än mer. Hursom är det en klassiker och entusiastvagn med samlarvärde.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-04-01
Ursprungsbesiktning: 1983-11-07 (regbes) (Ombes:20120920)
Datum i trafik första gången: 1983-12-09
Senast godkända besiktning: 2020-09-21
Besiktigad tom: 2022-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

Volvo 140, från 1975 uppdaterad till modell 240, är en klassisk ikon i den svenska folksjälen. Oavsett om man har åkt hem från BB i en Taxi, hängt med föräldrarna till IKEA eller åkt med mor- och farföräldrar till landet, så har vi nästan alla en relation till dessa vagnar.

Under åren gjordes en mängd varianter och uppdateringar. När den nya modellen 740 kom 1984, trodde många kanske att den "gamle" modellen 240 hade gjort sitt men Volvo la in en växel till och fortsatte att utveckla även 240:an.

Under åren tillkom olika motorer, bensin, diesel och Turboladdade. Den gjordes i två, fyra, och femdörrars karosser. Det blev olika utrustningsvarianter med sport och flärd men genuinast är kanske ändå DL/GL modellerna, en del av det svenska folkhemmet.


Det fanns hetare bilar på marknaden men få kunde mäta sig med kombinationen enkelhet, slitstyrka, kvalitet och säkerhet såsom Volvo 240, en jordnära familjebil.

Allt var dock inte bara familjebil - Volvo kom med sin B21ET turbomotor 1981 för att konkurrera med Saab som kom upp sig ordentligt med 99-turbobilarna i slutet av 1970-talet. Med 240 Turbo blev Volvo plötsligt en sportig bil och försäljningen ökade rejält i USA, England och Italien. Volvo tävlade också framgångsrikt med 240 modellen och vann bland annat europaserien för standardbilar ETCC 1984 och 1985 vilket var en stor framgång, då modellen av många ansågs som ålderdomlig. Modell 240 Turbo kom att ersättes av 740 Turbo och sista året 1984-1985 hade 240 turbomotorn samma grundutförande som i tävlingsbilarna. En sådan motor sitter i denna vagn vilket gör den till samlarbil, eftersom den idag är sällsynt och den representerar en viktig del i Volvohistorien

Totalt tillverkades över 2,8 miljoner vagnar av modell 240 och vi kan fortfarande, 30 år sedan modellen lades ner, dagligen se dem i trafiken.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG