Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ2 T1 Splitbuss 1600 — 1957

T1 Split-Window Camper Buss med endast två ägare sedan ny, varsamt underhållen och full av historia. Designad och omhändertagen av samma äkta par i hela 49 år – ett verkligt sällsynt och älskat exemplar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"När den här bussen rullade in på vårt lager visste vi direkt att den var något alldeles extra. Den kom med en hel hög dokumentation, ett helt liv av omtanke, bröllopsfoton och en historia lång som ett ösregn. Titta bara på videon – så förstår du precis vad vi menar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 JUNI 13:40
85 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18410
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
360 - 400 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 86 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3165
19 JUNI 19:33
85 000 SEK
12895
19 JUNI 18:52
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ2 T1 Splitbuss?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"När den här bussen rullade in på vårt lager visste vi direkt att den var något alldeles extra. Den kom med en hel hög dokumentation, ett helt liv av omtanke, bröllopsfoton och en historia lång som ett ösregn. Titta bara på videon – så förstår du precis vad vi menar."

Beskrivning

Såld ny 1958 – komplett med ett originalfoto – utrustades denna buss av sin första ägare med flera återförsäljaralternativ, däribland unikt placerad nedre kromlist längs sidorna, kromade stötfångardetaljer och en fabriksutförd tvåtonslack.

Nuvarande ägaren köpte bussen 1976, och den blev snabbt en älskad del av familjen. Den började sitt nya liv som bröllopsbil och blev därefter en trogen följeslagare på resor genom Europa – från norra Sverige hela vägen till Spanien, Frankrike och Alperna, ofta med fricamping och till och med räddningsinsatser för djur längs vägen. Den bär på ett helt liv av minnen.

Interiören är genomtänkt och byggd med stor hantverksskicklighet. Den bjuder på smarta förvaringslösningar, en utfällbar dubbelsäng som enkelt förvandlas till soffa, avtagbart bord, kylskåp och ett elektriskt ventilationssystem. En äldre Wallas fotogenvärmare finns också installerad – den fungerar, men skulle må bra av en genomgång.

Bak öppnar man bakluckan till ett komplett campingkök, med tvålågig gasolspis, elpumpad vattenförsörjning, utfällbart tvättutrymme, gott om förvaring och lätt åtkomst till gasolflaskan. Ett riktigt rullande hem, byggt för äventyr och redo för fler.

Bussen har alltid varit i drift och väl omhändertagen. Under årens lopp har den haft tre motorer – den nuvarande är en fabriksbyggd 1600cc brasiliansk motor 50Hp, monterad för några år sedan och endast körd cirka 2000 km. Den installerades med helt nya komponenter, inklusive förgasare, elsystem och ett dubbelt 12V-batterisystem: ett för motorn, det andra för ström i kupén.

Fram- och bakvagn uppgraderades med delar från en 1965 års modell, och på 1980-talet blästrades karossen ner till bar metall, nödvändiga rostlagningar och svetsar gjordes, och bilen lackades om helt och rostskyddsbehandlades.

På senare tid har hela bromssystemet renoverats med alla slitna delar utbytta, nya kopparbromsrör installerade, gasfyllda stötdämpare monterade, tillsammans med nya däck och gummilister runtom. En komplett uppsättning extra gummilister för framtida byte medföljer också.

Listan över utfört arbete och underhåll är lång – men i korthet är detta en solid, pålitlig och mycket välskött buss. Den kör fantastiskt bra, utan styrningsproblem, och är en ren fröjd att använda på vägen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
    1958-06-02 
  • Avläst mätarställning
    28529 km 
  • Regnr
    CHP419 
  • Chassinummer
    20274484 
  • Kw / hk
         / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar direkt på första nyckelvridet, med en motor som går jämnt och låter precis som den ska. Växellådan fungerar fint, bromsarna är starka och pålitliga. Bäst av allt är styrningen – direkt och utan glapp, vilket gör körningen lugn och trygg. Hjulen är i gott skick, försedda med nyare däck, och motorutrymmet är rent och välskött.

    Den är dessutom utrustad med en fullt fungerande takmonterad strålkastare och dragkrok. Besiktningsbefriad för all framtid – och redo att njutas av av sin nästa ägare.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och fräsch, utan unken lukt eller tecken på fukt. Framsätena byttes för många år sedan mot bekväma stolar från en Volvo 164, vilket gav ett rejält lyft i komfort. Förarhytten är prydlig med rena gummimattor och en välvårdad instrumentbräda. Efter ett inbrott på 1980-talet, då originalradion stals, installerades en attrappradio. Under sätet finns dessutom en unik, dold värdefackslucka för extra säkerhet.

    Bodelen bak är lika ren och välorganiserad, med specialanpassade dynor, nedrullningsbara rullgardiner, fönsterskydd och träpanel i taket. Förvaringsutrymmen och paneler är snyggt byggda, fullt fungerande och mycket praktiska. Det elektriska kylskåpet fungerar utmärkt, liksom hela det bakre köket – allt är redo att användas.

  • Skick exteriör:

    Karossen är mycket solid utan rostproblem. Det finns en liten buckla på taket och på luckan bak (se bilder), men i övrigt är strukturen sund. Undersidan är exceptionellt ren och välhållen, utan rost – endast vissa spår av äldre svetsreparationer syns. Lacken, som gjordes om på 1980-talet, har klarat sig bra. Den visar visserligen en del märken och bättringar här och där (se bilder), men helhetsintrycket är fortfarande mycket fint.

    Det finns några sprickor i lacken där en gammal ventilationspanel tidigare täckts över – inget allvarligt, bara ålderstecken. Kromlisterna runtom är rena och blanka, även om dörrhandtaget visar viss oxidering.

  • Skick helhet:

    Här köper du en välskött camperbuss som är redo för nya äventyr – full av historia, dokumentation och decennier av kärleksfullt underhåll. En verkligt speciell och pålitlig klassiker som vårdats med omsorg i varje steg längs vägen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-06-09
Ursprungsbesiktning: 1958-06-02 (regbes) (Ombes:19890925)
Datum i trafik första gången: 1958-06-02
Senast godkända besiktning: 2017-04-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG